Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgget som kastat?:(  (läst 8477 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Dvärgget som kastat?:(
« Svar #20 skrivet: 08 dec-12 kl 11:15 »
Killingar som dör, dödfödda eller kastade är så sorgligt. Gnets, bra att ni tog hand om de vanvårdade getterna. Hur länge har de varit hos er? Kan det helt enkelt vara så att deras kondition inte räckte till för dräktighet och killning?

De omhändertagna getterna behöver kanske det mesta i "getnäringsväg?" Jag skulle särskilt se till att alla dräktiga nu får Selen-E, som skräptanten skrev. Finns bl.a. på Lantmännen/Granngården. Lusern, finns på samma inköpsställe och som hackat strå eller pellets, ger en bättre näring och näringsbalans för getter än havre.
« Senast ändrad: 08 dec-12 kl 11:29 av Sussilo »

gnets

• Småland
« Svar #21 skrivet: 08 dec-12 kl 13:12 »
Killingar som dör, dödfödda eller kastade är så sorgligt. Gnets, bra att ni tog hand om de vanvårdade getterna. Hur länge har de varit hos er? Kan det helt enkelt vara så att deras kondition inte räckte till för dräktighet och killning?

De omhändertagna getterna behöver kanske det mesta i "getnäringsväg?" Jag skulle särskilt se till att alla dräktiga nu får Selen-E, som skräptanten skrev. Finns bl.a. på Lantmännen/Granngården. Lusern, finns på samma inköpsställe och som hackat strå eller pellets, ger en bättre näring och näringsbalans för getter än havre.

Vi har köpt och börjat ge selen-e , dock skulle vi ju ha börjat med det tidigare:/ 2 st av dom som kastat kommer inte därifrån utan dom kom från kärleksfulla hem där dom fått vad dom behöver och varit i jättefint skick.. Så är nog något annat som är fel..
Dom omhändertagna kom hit i juni, men då hade dom bott hos ett tillfälligt hem i ett par månader innan.
Dethär är verkligen jättesorgligt och jag hoppas att det inte blir mer nu. Jag hoppas att vi får svar sva så vinet vad felet är. Svårt att göra nått när man inte vad.. Och jag tycker att det är fruktansvärt att JAG inte kan eller bör göra något. Min sambo är jätteglad i getterna med, men det är verkligen MINA hjärtan som ligger mig så otroligt varmt om hjärtat! Så givetvis vill jag ju vara med att hjälpa och finnas tillhands, känns skit att stå på avstånd och inte ens våga klappa eller kela när dom tittar efter mig och säkert undrar vad jag gör därborta..

Sussilo

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 dec-12 kl 14:41 »
Hade "hoppats" på att de getter som kastat kom från vanvårdsfallet. Suck! Helt klart en jobbig situation för er! Vet att det varit svårt att få tag i  "riktigt" hö i år, men personligen skulle jag bara använda det eller helsyrat ensilage till getter. Hoppas ni snart får provsvaren.

Förutom hö, vatten, mineraler, viltsaltsten skulle jag ge dem Multivitamin (finns också på Lantmännen/Granngården för olika djurslag). Lusern är förträffligt om någon är i dåligt hull eller kondition. Ris och grenar av de flesta slag är naturlig getmat och tallris är nyttigt.
« Senast ändrad: 08 dec-12 kl 14:59 av Sussilo »

Zadie

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 08 dec-12 kl 15:18 »

Som alla andra vill jag uttrycka min enorma medkänsla för alla tråkigheter på rad, det kan verkligen inte vara roligt. Hoppas ni får snabbt svar på provsvaren! Även om svaret kanske är jobbigt också så vet ni då i alla fall.

Personligen tror jag faktiskt på schmallenbergviruset tyvärr och citerar lite information från jordbruksverket;

"Om infektionen sker då en stor andel av djuren befinner sig i första trimestern kan flera av dessa dräktigheter sluta med födsel av dödfödd eller missbildad avkomma. Men följderna behöver inte bli särskilt stora. Detta beror på att symtomen hos vuxna djur är relativt lindriga och att fosterskador endast uppträder om moderdjuret infekteras i första trimestern."

"Vuxna djur bär på viruset under endast 4-6 dagar och att de måste provtas under pågående infektion för att virus ska hittas. Alternativt kan virus också påvisas i de foster som infekterats i livmodern och som sedan föds med olika symtom."

Man tror att viruset spridit sig som mest här under sensommaren/tidiga hösten i år. Jag tror vi kommer höra massa mer om det här viruset tyvärr eftersom det är svårt att testa och inte nödvändigtvis ger några symptom alls på vuxna djur förutom dräktighetsrelaterade problem senare. Att det dessutom sprids med svidknott gör att man inte kan skydda sig genom noggrann hygien och att inte ta in nya djur heller. :(

Besläktade virus ger livslång immunitet efter infektion men för schmallenberg är det ännu oklart. Framtiden får utvisa men vi får hoppas att vi får en klen tröst genom att djur som haft schmallenberg har livslångt skydd, inklusive framtida bebisar i magen.

Citaten ovan kommer från http://www.jordbruksverket.se/download/18.6302e0a13b40dd4ba6800068/Information+om+Schmallenbergvirus.pdf om någon vill läsa mer.
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 dec-12 kl 17:05 »
Schmallenberg har vi ännu inte hört så mycket om, men tror också att det kommer. Håller det inte heller för omöjligt att det kan vara boven i dramat här.

gnets

• Småland
« Svar #25 skrivet: 08 dec-12 kl 17:28 »
Hoppas verkligen inte att det är schmallenbergviruset då vi även har kor som förväntas bli dräktiga snart om dom edan inte är det. Drabbar ju även kor med..

Återkommer senare med längre svar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #26 skrivet: 10 dec-12 kl 21:37 »
Tills dess Ni fått svaret vill jag trycka på hur oerhört viktig en noggran handhyggien är för Er båda då Ni haft djurkontakt med tanke på graviditeten.  Jag vill inte skrämmas men vet hur lite som behövsföratt det skall bli obehag.

Jag beklagar givetvis även kastningarna i sig, Ni hade väl fått nog av sorg redan innan! :'(  Dock är det BRA att Ni skickat de kastade "killing-ämnena" till lab., så att Ni kan få vetskap om orsaken!

Tänker på Er!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 dec-12 kl 18:39 »
Hur har det gått, gnets? Har ni fått något svar än?

gnets

• Småland
« Svar #28 skrivet: 19 dec-12 kl 08:29 »
Usch, så hemskt, gnets :'( !
Är det fler getter som är dräktiga kvar? Din sambo ger dem väl selen isf?

Om det nu är listeria, bör ni kanske redan nu ta reda på om det finns någon i närheten som har hö eller syrat ensilage att sälja.

(Jag har oxå haft killingar som dött och några dödfödda, men allmogegetterna har tyvärr en hög killingdödlighet, har jag fått lära mig. Har även skickat in en killing till obduktion hos SVA, men resultatet var negativt. Jag har inte hört talas om att dvärggetterna skulle ha problem med hög killingdödlighet eller inavelsdepression.)

Vi har sex stycken till som är dräktiga, vi ger dom selen och sånt nu som vi blivit rekommenderade. Usch tråkigt med dödfödda killingar:( men har dom en död killingdödlighet så vet man ju iaf att det inte måste vara något annat som är fel ju:/ men tråkigt ändå klart:(

gnets

• Småland
« Svar #29 skrivet: 19 dec-12 kl 08:30 »
Som alla andra vill jag uttrycka min enorma medkänsla för alla tråkigheter på rad, det kan verkligen inte vara roligt. Hoppas ni får snabbt svar på provsvaren! Även om svaret kanske är jobbigt också så vet ni då i alla fall.

Personligen tror jag faktiskt på schmallenbergviruset tyvärr och citerar lite information från jordbruksverket;

"Om infektionen sker då en stor andel av djuren befinner sig i första trimestern kan flera av dessa dräktigheter sluta med födsel av dödfödd eller missbildad avkomma. Men följderna behöver inte bli särskilt stora. Detta beror på att symtomen hos vuxna djur är relativt lindriga och att fosterskador endast uppträder om moderdjuret infekteras i första trimestern."

"Vuxna djur bär på viruset under endast 4-6 dagar och att de måste provtas under pågående infektion för att virus ska hittas. Alternativt kan virus också påvisas i de foster som infekterats i livmodern och som sedan föds med olika symtom."

Man tror att viruset spridit sig som mest här under sensommaren/tidiga hösten i år. Jag tror vi kommer höra massa mer om det här viruset tyvärr eftersom det är svårt att testa och inte nödvändigtvis ger några symptom alls på vuxna djur förutom dräktighetsrelaterade problem senare. Att det dessutom sprids med svidknott gör att man inte kan skydda sig genom noggrann hygien och att inte ta in nya djur heller. :(

Besläktade virus ger livslång immunitet efter infektion men för schmallenberg är det ännu oklart. Framtiden får utvisa men vi får hoppas att vi får en klen tröst genom att djur som haft schmallenberg har livslångt skydd, inklusive framtida bebisar i magen.

Citaten ovan kommer från http://www.jordbruksverket.se/download/18.6302e0a13b40dd4ba6800068/Information+om+Schmallenbergvirus.pdf om någon vill läsa mer.
.   
Tack snälla för omtanke och bra information!

gnets

• Småland
« Svar #30 skrivet: 19 dec-12 kl 08:34 »
Tills dess Ni fått svaret vill jag trycka på hur oerhört viktig en noggran handhyggien är för Er båda då Ni haft djurkontakt med tanke på graviditeten.  Jag vill inte skrämmas men vet hur lite som behövsföratt det skall bli obehag.

Jag beklagar givetvis även kastningarna i sig, Ni hade väl fått nog av sorg redan innan! :'(  Dock är det BRA att Ni skickat de kastade "killing-ämnena" till lab., så att Ni kan få vetskap om orsaken!

Tänker på Er!  /Tt

Tack snälla torptomten! Vi är väldigt noga med handhygienen nu så fort vi varit ute. Jag har alltid lite tjockare vantar på mig också. Men viss kontakt måste jag ha med djuren då sambon jobbar mycket men jag gosar inte med dom längre som jag brukar.

gnets

• Småland
« Svar #31 skrivet: 19 dec-12 kl 08:43 »
Vi har ännu inte fått något svar från SVA! Funderar på om man kanske ska ringa dom och höra även fast dom sa dom skulle höra av sig..

tyvärr sitter jag ännu en gång på väldigt kort tid och väntar på att veterinär ska komma ut hit!:(:( ni minns Maj som var den första att kasta?! Verkar som att hon fått kalvförlamning som det heter hos kor. Kalkbrist är det väl tror jag. Såg igår kväll intagen hur en annan get bara buffade lite lätt på henne och hon trillade ihop och kom knappt upp sen. Bar in henne i stallet för att kunna observera henne i lite bättre ljus och hon orkade knappt hoppa upp 10cm upp till där höet lägger:/ det gick men var som att bakbenen knappt orkade skutta upp det lilla. Hon fick lite betfor. Hon äter och dricker iaf.men tycker att hon magrat av en del. Sen trillade hon ihop igen och vi var tvungna att verkligen ställa henne upp då hon inte verkade klara av det själv utan bara låg på sidan..

gnets

• Småland
« Svar #32 skrivet: 19 dec-12 kl 10:41 »
Hon fick selen och bvitamin injektion då han trodde att det var det. För övrigt verkar hon piggare idag..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 19 dec-12 kl 11:48 »
Tänker på er lite då och då. Nu måste väl snart turen drabba er. Nitlotterna måste ju vara slut.
många varma Kramar på er i höstmörkret.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

gnets

• Småland
« Svar #34 skrivet: 20 dec-12 kl 23:08 »
Tänker på er lite då och då. Nu måste väl snart turen drabba er. Nitlotterna måste ju vara slut.
många varma Kramar på er i höstmörkret.
Tack snälla snälla, det värmer!:) vi har några getter kvar som fortfarande är dräktiga och jag hoppas innerligt att dom blir fullgångna och friska! Killingar sprider ljus:) 

gnets

• Småland
« Svar #35 skrivet: 28 dec-12 kl 15:18 »
Missat telefonsamtal från SVA men på röstbrevlådan sa hon att det var negativt för Schmallenbergviruset och negativt på resten dom testat. Nu vet jag inte vad resten är, ska ringa upp på måndag och höra så att vi kan avskriva ev. Misstankar.

Däremot så blev Maj akut dålig på kvällen innan julafton, när vi varit och handlat så kom vi hem till en maj som låg helt lealös i kroppen och skrek. Hon kunde inte röra sig och var som sagt helt lealös i kroppen. Blev akut avlivning:'( som tur är en vi känner i grannbyn slaktare och har rätt grejor så han kom över fort.

1 timme ca efter att vi fått avliva Maj så föddes två levande små bockkillingar:) så mitt i allt elände kom det två små godingar:) det var en fin julklapp iaf:)

Sussilo

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 dec-12 kl 19:56 »
Jättegrattis till de små bockkillingarna, de brukar vara helt underbara :D! Tråkigt med Maj! Ja, kolla på måndag och låt oss veta!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 03 jan-13 kl 12:19 »
Grattis till killingarna. och jag hoppas på ett lugnare 2013 för er :-*
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #38 skrivet: 03 jan-13 kl 23:07 »
Stackars Maj  :'( :'(  Men nog verkar det lite konstigt också.  Hann ni tänka tanken "obduktion", eller har ni grävt ner henne?

Grattis till tröstekillingarna!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 jan-13 kl 11:22 »
Har du fått veta något mer om proven?

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser