Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeljus och klimatförändringar  (läst 7568 gånger)

Anne S

• Gäst
Värmeljus och klimatförändringar
« skrivet: 09 jan-07 kl 19:10 »
Vet inte om jag är på rätt forum, men har jag riktig tur finns här en eller annan kemist. Så här ligger det till:

Igår påstod en god vän att värmeljus består av paraffin, vilket är en petroleumprodukt som är skadligare än stearin när det gäller klimatpåverkan.

All förbränning innebär väl utsläpp av växthusgaser, men oljebaserade produkter lär ju släppa ut mer växthusgaser. Men både paraffin och stearin(syra) består väl av kolväten - var ligger i så fall skillnaden? Bortsett från att paraffinljus har en negativ miljöpåverkan genom att olja är en ändlig resurs, vilket jag måste medge att jag aldrig har reflekterat över just när det gäller värmeljus.

Hur framställs stearin? På miljövänligare sätt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Värmeljus och klimatförändringar
« Svar #1 skrivet: 09 jan-07 kl 19:40 »
Hej!

Har inte räknat på det men det känns som om förbränning av ett värmeljus av paraffin och ett av stearinsyra förbrukar i stort sett samma mängd syre, och avger samma mängd koldioxid och vatten.

Däremot är paraffin som din vän påpekade en petroleumprodukt, och stearinsyra  utvinns ur animaliskt och vegetabiliskt fett.  Stearinsyra är mest kolväte, men det finns även en liten del som är syre.

Petroleumprodukter, samt även stenkol och torv som bränns, medför att mängden av koldioxid ökar, eftersom nya kolatomer hämtas upp ur jorden och kommer ut i vad man kallar biosfären (där levande organismer finns).  Hugger man dessutom ner stora mängder skog, som binder stora kolmängder, och tar upp koldioxid ur luften, så blir koldioxidhalten ännu högre.

Om man antar att ett värmeljus väger ca 15 gram, så bidrar det med lika mycket koldioxid som om man kör bil i storleksordningen 250 meter.  

Edgar

Anne S

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-07 kl 19:48 »
Tack Edgar!

Det handlar alltså om den mängd bundna koldioxid som petroleumprodukter, torv och kol släpper loss. Ved, animaliskt fett och vegetabiliskt fett har något mindre miljöpåverkan eftersom de är förnybara resurser - och om jag odlar tillräckligt mycket så binder jag en del koldioxid och kan i alla fall bränna stearinljus utan alltför dåligt samvete  ;)

AndersT

« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 19:56 »
Jag gick en miljökurs för många år sedan och där fick jag lära mig att det är förbränningen av "bundna" ämnen, som tex olja och stenkol, som långsiktigt påverkar klimatet, sådant som växer påverkar inte klimatet långsiktigt, eftersom de ämnen som finns ändå kommer att frigöras när växten/djuret dör och bryts ner. Vet inte om det är rätt men det låter iallafall förnuftigt. :)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 20:17 »
Jag gick en miljökurs för många år sedan och där fick jag lära mig att det är förbränningen av "bundna" ämnen, som tex olja och stenkol, som långsiktigt påverkar klimatet, sådant som växer påverkar inte klimatet långsiktigt, eftersom de ämnen som finns ändå kommer att frigöras när växten/djuret dör och bryts ner. Vet inte om det är rätt men det låter iallafall förnuftigt. :)

Om du eldar med ved och ser till att lika mycket skog växer upp som det du tar ut som ved är det hela "koldioxidneutralt". Om du skövlar en skog utan att återplantera den så bidrar du med koldioxid (och andra växthusgaser) till atmosfären. Oavsett om du eldar upp veden eller låter den ligga och förmultna.

Koldioxidbalansen för biobränslen bygger ju på att lika mycket låts växa som det som man förbrukar, lika mycket binds som frigörs.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 20:20 »
Angående värmeljusen ... så vitt jag vet så är nästan inga vanliga billiga ljus idag gjorda av stearin utan består mest av paraffin som tidigare förklarat är en produkt av råolja.

Man bör dock sätta saker i ett sammanhang, en vanlig bil konsumerar kanske 1500kg olja på ett år ... en årsförbrukning av värmeljus är ett par tre kilo.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 09 jan-07 kl 20:25 »

Jag tycker också detta verkar riktigt.  Jag menar att användning av torv också bör räknas in.  Sedan tillverkas ju många andra produkter av olja, men förr eller senare bryts de ju ner (av förbränning eller annat), och koldioxid frigörs.

Varje kg kol som förbränns förbrukar 3 kg syre när koldioxid bildas. Växterna tar upp koldioxid och vatten, samt andas ut syre.  Hugger man då ner växterna, så avtar syrebildningen dessutom.  

Allt hänger ihop.

(Nu får vi se hur det blev med citatet, jag har haft problem förut)

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 20:26 »
Titta! Så ska man tydligen göra!

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 09 jan-07 kl 20:30 »
Man bör dock sätta saker i ett sammanhang, en vanlig bil konsumerar kanske 1500kg olja på ett år ... en årsförbrukning av värmeljus är ett par tre kilo.

Exakt! Om man inte tar bilen en dag, kan man utan samvetsproblem unna sig värmeljuseldande!

Edgar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 09 jan-07 kl 20:34 »
Om man inte har nån bil... vad ska man avstå från då för att få elda ett värmeljus med gott samvete... ???
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 09 jan-07 kl 20:39 »
Jag jobbade tidigare i Göteborg, resa 75 km enkel väg, använde bilen i tjänsten, men blev uppsagd eftersom företaget lades ner, så jag åker inte bil så mycket. Du kan få elda värmeljus på det jag inte åker!

Edgar, som hoppas resonemanget håller!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 09 jan-07 kl 20:51 »
Om man inte har nån bil... vad ska man avstå från då för att få elda ett värmeljus med gott samvete... ???

Ett värmeljus, om man antar att det väger 15 gram, och man antar att växter innehåller 90 % vatten, så bör man odla 600 gram eterneller och torka dem så är koldioxiden borta ur atmosfären tills du slänger dem i komposten.  ;)

Edgar, som tror jag träffade dig på Öströö i våras på årsmöte.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 09 jan-07 kl 20:57 »
Edgar, jag har bil. Tanken var mest såhär... att om man avstår nåt för att få göra nåt annat har man kanske inte egentligen åstadkommit nåt väsentligt. Tråden handlar ju om klimatförändringar och enligt din "bytesmodell" har man ju inte gjort nån förbättring. Fast det lät fint ;).

Jo, vi har setts, men det var på Öland 2005.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-07 kl 21:05 »

Prutta?  ???

sorry, kunde inte lämna det osagt   ;D den var så jäääkla inbjudande

Anne S

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jan-07 kl 21:42 »
Prutta?  ???

sorry, kunde inte lämna det osagt   ;D den var så jäääkla inbjudande

Gapskratt! Jag har hört den här hemma i kväll också...

Gryning

• Mirandas have
« Svar #15 skrivet: 18 jan-07 kl 13:38 »
Jag köpte en jättepack ljus på ikea häromdagen som påstods vara 100% stearin. Jag trodde stearin också kom från råolja så jag tackar för upplysningen att det inte gör det!  :)
(och ska försöka göra något åt mit paraffinberoende vid syltkokning, behöver bilen.  ;))

teufel

« Svar #16 skrivet: 22 jan-07 kl 13:19 »
Lite off-topic kanske, men jag kan inte låta bli:

Det finns en annan aspekt också på värmeljuseldande:

Om ni hittar superbilliga värmeljus i nån affär, kan ni vara säkra på att de består av andra klassens paraffin.
Om bränn-förhållandena blir de rätta (syre, brännbart material, värme), finns det risk för att de flammar upp och ger upp till en meter höga lågor med fräsande och sprättande aluminium-kopp. Mao är det rätt stor brandrisk med värmeljus, framför allt som sagt om man använder ljus med dålig paraffinmassa, men även om man använder dem i ljusstakar utan tillräcklig syretillförsel eller utlopp för brända gaser.

Vad man ABSOLUT INTE ska göra, är att ställa dem på något som är brännbart, t.ex. ett engångsfat, en träskiva, eller liknande. Koppen kan bli otroligt het. Det heter ju inte "värmeljus" för inte. :)

Inte heller låta dem flyta i vatten. Skulle lågor flamma upp är det risk för att koppen välter, och när det brinnande paraffinet träffar vattnet, sprutar det droppar med kokande vatten åt alla håll.

Jämför det här med en övertänd marschall som det regnar i - inte trevligt att gå nära.

Själv har jag bannlyst värmeljus där hemma. Och faktiskt tycker jag att klassiska ljus i ljusstakar ser lyxigare ut än en hög med värmeljus. ;)

Mvh Patrick

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-07 kl 13:24 »
Lite off-topic kanske, men jag kan inte låta bli:

Det finns en annan aspekt också på värmeljuseldande:

Om ni hittar superbilliga värmeljus i nån affär, kan ni vara säkra på att de består av andra klassens paraffin.
Om bränn-förhållandena blir de rätta (syre, brännbart material, värme), finns det risk för att de flammar upp och ger upp till en meter höga lågor med fräsande och sprättande aluminium-kopp. Mao är det rätt stor brandrisk med värmeljus, framför allt som sagt om man använder ljus med dålig paraffinmassa, men även om man använder dem i ljusstakar utan tillräcklig syretillförsel eller utlopp för brända gaser.

Vad man ABSOLUT INTE ska göra, är att ställa dem på något som är brännbart, t.ex. ett engångsfat, en träskiva, eller liknande. Koppen kan bli otroligt het. Det heter ju inte "värmeljus" för inte. :)

Inte heller låta dem flyta i vatten. Skulle lågor flamma upp är det risk för att koppen välter, och när det brinnande paraffinet träffar vattnet, sprutar det droppar med kokande vatten åt alla håll.

Jämför det här med en övertänd marschall som det regnar i - inte trevligt att gå nära.

Själv har jag bannlyst värmeljus där hemma. Och faktiskt tycker jag att klassiska ljus i ljusstakar ser lyxigare ut än en hög med värmeljus. ;)

Mvh Patrick

jag har aldrig haft några "dåliga" ljus som har flammat upp med en meter höga lågor...låter helkonstigt tycker jag.....jag har köpt diverse billiga ljus både värmeljus och andra blockljus men aldrig att något har hänt....har kanske bara haft tur??? ???

teufel

« Svar #18 skrivet: 22 jan-07 kl 15:11 »
De flesta har "tur", men det kan lika gärna gå åt h-e.
Och gör det det, så kan det få förödande konsekvenser:
Brand i hår (när man försöker släcka), skador i ansiktet, nedbränt hus om man inte passar det ordentligt.

Enda sättet att släcka en sådan uppflamning, är att kväva elden, och det är inte det lättaste. Skumsläckare fungerar, men saneringen är inte rolig.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #19 skrivet: 22 jan-07 kl 19:32 »
Jag ledsnade på värmeljus när det plöstligt bara fanns den billiga sorten. Tycker intede brinner lika effektivt, det är paraffin kvar i kanterna när dehar slut på paraffin i mitten  >:(

Har du något tips på var man kan köpa värmeljus av bättrekvalitet, för jag hittar inga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser