Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur lång tid tar det innan nya hönor accepteras?  (läst 1219 gånger)

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
hur lång tid tar det innan nya hönor accepteras?
« skrivet: 07 dec-12 kl 12:53 »
Hur lång tid tar det innan nya hönor accepteras? Har tre nya damer i hönsgården och de blir ju ganska hunsade. Inga sår eller så men de blir ju dragna i fjädrarna och runtjagade. Hur lång period brukar det vara på det viset?
Som man skördar får man skafferi

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: hur lång tid tar det innan nya hönor accepteras?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-12 kl 13:27 »
Kan variera väldigt beroende på vad de gamla hönsen är för individer. En del gör ingenting, andra naggas lite under någon dag medan vissa surkärringar kan envisas med att mobbas i uppåt 1 - 2 veckor. :/ Men det brukar vara värst första dygnet/dygnen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #2 skrivet: 08 dec-12 kl 09:53 »
Det är bara tredje dagen nu så precis som du säger är det ju värst just nu. Jag blir mest lite orolig eftersom de nya blir utjagade i kylan.

Jag har fyllt ett par flätade trädgårdskorgar med halm som jag lagt ner som små kryp-in i snön. Hoppas att det räcker så att de inte blir superkalla. Eller borde jag hellre stänga in dem i hönshuset allihop?

Nu går de ju om varandra hela tiden - gammelhönsen sitter inne i värmen och surar - sen ibland går de ut och jagar bort ny-hönsen från korgen... sen så står de där och surar medan nyhönsen springer in en stund i värmen. Och sen börjar det om igen  ::) Tyvärr fick jag med hack-kycklingen med nyhönsen... och ni kan ju tänka er hur hon blir behandlad av nyhönsen. Hon får varken värme eller mat eller lugn. Nu plockade jag in henne i en flyttkartong i hallen medan jag försöker bestämma mig för vad jag ska göra med henne. Jaja. Vilka problem man skaffar sig!
Som man skördar får man skafferi

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 dec-12 kl 10:48 »
Jobbigt! :-\

Det kanske är bäst att stänga in alla tillsammans i hönshuset och så får de helt enkelt lösa rangorningen därinne, allihop, i värmen? Jag tror det går betydligt snabbare att lösa rangen därinne, all tillsammans än att de stackars nya ska jagas ut i kylan hela tiden...

Lycka till!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser