Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta ägg?  (läst 6222 gånger)

Vitryss

• Gäst
Kan man äta ägg?
« skrivet: 10 jan-07 kl 12:24 »
Min gamla faster, 92 år, som bor här i trakterna fick en flaska hemgjord körsbärssaft och en kartong av gårdens ägg av mig för en tid sedan. Då min mor snackade med henne i telefon häromdan, berättade fastern att hon tog fram äggen och tittade på dom ibland. "Men varför äter du dom inte då", frågade min mamma.
Men det visste min faster inte att man kunde göra med sådana här "hemgjorda" hönsägg.
Jisses, jag trodde åtminstone den allra äldsta generationen hade koll på sånt här.
Undrar om hon bara "tittar" på saften också...
En liknande sak hände en kompis som erbjöd färska grönsaker från sin odling till en besökande väninna. Väninnan avstod med motivationen att hon hellre köpte grönsaker i affären som var sprutade och garanterat inte hade sniglar och andra insekter på sig.

Balbina

• -
Re:Kan man äta ägg?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-07 kl 13:06 »

:o :o Jisses. :o  :o

Skald

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-07 kl 14:44 »
Jag väljer att skrattar istället för att gråta  ;D ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #3 skrivet: 10 jan-07 kl 16:55 »
 ;D
Ja de gammle vettu.... ;)
Når jeg fortalte min mormor jeg hadde fått høner sier hun;"Ååå, så morsomt.... er det hvite eller brune Italienere?" Jeg svarte ingen av delene...... hun spurte så hvilken farge det var på de..... jeg så det er flest hvite også har jeg to brune.... og en grå.... "ja,ja.." Sier hun.... "du har både brune og hvite italienere da?"
Jeg sa at jeg ikke hadde Italienere, men en rase som heter Hedemora også en rase som legger blå/ grønne egg.... hun var helt forundret over at det fantes flere hønseslag... jeg prøvde å fortelle at i dag finnes det over 100 forskjellige hønse raser. Hun så veldig misstroisk på meg og syntes dette hørtes veeeldig merklig ut. Hun hadde jo bare hørt om Italienere for det var det alle hadde i Norge der henne bodde når hun voktse opp......  ;D
Hun syntes det er veldig morsomt med Isbar eggene da....  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 19:17 »
Ja, vad ska man säga. Sorgligt men sant. Snart så klarar sig ingen om det t ex skulle bli krig i landet och med den kunskapen går världen snart under.

Ett annat exempel var för några år sedan i dokusåpan Farmen var det en bimbo som sade när de skulle slakta grisen - " Men smakar det som köttet man köper i affären?"

Sorgligt. ;D ;D ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Neta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 20:02 »
Ja, det finns alla varianter. Jag brukar ta med ägg till mina arbetskamrater under den säsongen när det blir mycket ägg. De flesta blir ju jätteglada. Men en tackade nej för "de där äggen kommer ju ut ur analöppningen på hönsen"!!!!

Var han tror att köpta ägg kommer från iddes jag inte ens fråga!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jan-07 kl 23:59 »
Ja, det finns alla varianter. Jag brukar ta med ägg till mina arbetskamrater under den säsongen när det blir mycket ägg. De flesta blir ju jätteglada. Men en tackade nej för "de där äggen kommer ju ut ur analöppningen på hönsen"!!!!

hahahhaha, skrattar så tårarna sprutar. ;D

Vitryss

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 00:02 »
Hönsdjungeln vore så mycket enklare om man delade upp den i "hvite eller brune Italienere" ;D

På en hbts-sajt var det någon som startade en diskussion under rubriken "konstiga ord" eller nåt i den stilen. Killen som startat tråden hade samma dag snubblat över ordet "spannmål" och var svårt förvirrad. Vad är spannmål, undrade han. Han var 34 år och bosatt i Stockholm.

SvenS

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 01:46 »

Veckans garv ...... den här ska jag lägga på minnet   ;D ;D ;D

Alpha

• Skjut inte vargarna
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 05:56 »
Tjena.
DEN var bra! Har livat upp min morgon. Jag tänker inte använda ordet hönshjärna denna gången, kanske dum som en gås passar bättre?
Alphaville
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 06:14 av Alphaville »
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

LEK

« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 10:25 »
*gapskratt*
Man undrar hur en del människor klarar av sin vardag med så lite allmänbildning...
Snacka om "att inte ha alla hästarna i stallet" ;D ;D ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 jan-07 kl 11:54 »
Kanske tur att serier som Farmen och Robinsson går på tv så lär sig fler var maten kommer ifrån.

En lite gullig historia:

Grannpojken på 3-4 år kom förbi och frågade: "Har det växt ut några ägg idag?"  :D
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 11:54 av Helenan »

Vitryss

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jan-07 kl 12:23 »
Fanns det ine en chips-reklam som drev med nutidsmänniskans okunnighet om grödor?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 11 jan-07 kl 13:52 »
Fanns det ine en chips-reklam som drev med nutidsmänniskans okunnighet om grödor?
yupp OLW´s reklam om potatischips.
Den sändes häröver under "World´s Funniest Comercial Awards".

Citera
Reportern: "-Här står jag altså på landet med en... bonde.....och dom här bladen friteras till chips..."

Bonden "-Eh...nä....potatisen friteras till chips".

Reportern: "-jaha...och varför står vi då i en jävla djungel?"

Bonden drar upp en planta och pekar på potatisen.

Reportern "-Oookey....nu tar vi det lite lungt här....nu gäller det att få det här trovärdigt...".

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Hardy

• Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
« Svar #14 skrivet: 12 jan-07 kl 03:09 »
Hur var det med fisken???? Fiskblocken!!   ;D ;D ;D

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #15 skrivet: 13 jan-07 kl 00:39 »
jo jo det är därför man välljer att flytta från asfallten!
så barnen vet var köttet och mjölken växer!
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

rina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 jan-07 kl 11:22 »
 ;D Ett roligt samtal jag fick för några år sen kan jag skratta åt det än idag....en nybörjare på höns ringde mig och var alldeles förtvivlad ALLA hans ägg var tomma tuppen skötte sig inte menade han...Jag frågade om när han lyst äggen ? Jo det  gjorde han direkt han tog dom från kylskåpet ingen ide menade han lägga under ruvhönan TOMMA ägg !!! Hur då menar du ? Frågade jag har ingen ruvat äggen innan ? Nej svarade han ...kan man inte kolla innan man börjar ruva dom menade han !!!! Jag skrattade och talade om för honom tänk om det var så enkelt....alla ägg måste ju ruvas några dar innan det gror...han skämdes en hel del men vi skrattade mest....vi fick lite roligt den dagen... ;D

Vitryss

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 jan-07 kl 12:16 »
Så har vi då tjuren Ferdinand som sitter under korkeken (som är behängd med korkar - tycker jag är kul) i Spaniens varma land där spagettifälten vajar för vinden ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 jan-07 kl 15:42 »
Hur var det med fisken???? Fiskblocken!!   ;D ;D ;D
??? ???

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 13 jan-07 kl 18:15 »
Fiskblock har jag inte hört något om men däremot fiskpinnar.
Vår hemkunskapslärare hade sommarbarn från storstaden och de skulle laga mat ihop, fiskpinnar.
När de skulle skära till fisken och panera den sa barnen undrande-kommer de inte från affären.
så hon fick förklara från början vart fisken kom ifrån o så vidare. ::)
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser