Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta ägg?  (läst 6221 gånger)

Henning

Re:Kan man äta ägg?
« Svar #20 skrivet: 13 jan-07 kl 20:12 »
Inte om ägg men på samma tema..

En ung stadsfru hade hört att var så käckt att köpa en halv gris direkt av en bonde. När hon kom för att hämta kötter frågade han om hon ville ha det styckat. "Gör kotletter och filéer av alltihop", blev svaret.

naggen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 jan-07 kl 23:52 »
Inte om ägg men på samma tema..

En ung stadsfru hade hört att var så käckt att köpa en halv gris direkt av en bonde. När hon kom för att hämta kötter frågade han om hon ville ha det styckat. "Gör kotletter och filéer av alltihop", blev svaret.

Det där har hänt i verkligheten.
En gång, när vi lekte i brorsans garage, så ringde ett par till bror min och bad om styckhjälp angående sin nyförvärvade halva gris. När brorsan kom tillbaks sa han:
"Du skulle ha följt med, brorsan."
"De försökte fanimig att få kotletter av hela grisjäveln."
"Ja, se stadsbor."

Vitryss

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jan-07 kl 01:55 »
Inte om ägg men angående stadsbor.
En i från bygden berättade följande historia för mig som lär vara sann. Men jag har en känsla av att det är en skröna som säkert många hört varianter av.
En stockholmare var på älgjakt här i Hälsingland. Han fällde en älgko, trodde han, men upptäckte att den stått innanför en fastbandhage. Det var en häst han skjutit. Himmel! Han gick till gårdens hus och knackade på. Där satt ett äldre par och drack kaffe vid köksbordet.
Stockholmaren var utom sig av förtvivlan då han berättade om hästen, och tog fram en checkhäfte och skrev ut en redig summa, bara han blev förlåten och allt kunde glömmas.
Stockholmaren lämnade gården utan att det gamla paret just sagt någonting.
Det gamla paret tittade på checken. Hmmm mycket pengar. Klädde sedan om och gick ut och tog hand om älgen som stockholmaren skjutit.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 14 jan-07 kl 02:21 »
Min mormor berättade om en händelse som skedde på den tiden när vattentoaletten endast fanns i de välbärgades hem i städerna.

Pigan Agda sökte tjänst i stan och hamnade hos ett bättre bemedlat par. Hon fick sina instruktioner hur allt skulle skötas och kom snabbt in i arbetet med att sköta om hushållet.
En morgon, efter några veckor, blev herrn upprörd och undrade varför Agda inte kokat morgonkaffet. "Men någon har ju skitit i fontänen" sa hon med gråten i halsen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

naggen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 jan-07 kl 08:28 »
Min mormor berättade om en händelse som skedde på den tiden när vattentoaletten endast fanns i de välbärgades hem i städerna.

Pigan Agda sökte tjänst i stan och hamnade hos ett bättre bemedlat par. Hon fick sina instruktioner hur allt skulle skötas och kom snabbt in i arbetet med att sköta om hushållet.
En morgon, efter några veckor, blev herrn upprörd och undrade varför Agda inte kokat morgonkaffet. "Men någon har ju skitit i fontänen" sa hon med gråten i halsen.

10 - 10

Henning

Re:Också en sann historia
« Svar #25 skrivet: 14 jan-07 kl 08:45 »
De nyblivna gårdsägarna hade kommit med "gröna vågen" på 70-talet. De hittade en gammal kvarn eller kross i ett uthus och försökte få igång.den. Det skulle ju vara bra att kunna kunna krossa havre till hästarna tyckte dom. De förstod att den skulle kopplas till traktorn och att man skulle hälla i havren upptill. Det ville dock inte funka och de bad en granne om hjälp.
Han fick ett bättre skrattanfall.. Gröna vågarna hade försökt krossa havre i en konstgödselspridare...

trollsländan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 jan-07 kl 19:09 »
 ;D  ha ha ha ha ha ha ha  !!!!!!!  höll på att skratta ihjäl mej när jag läste om arbetskamraten som sa att hon inte ville äta äggen för dom hade kommit ut ur analöppningen på hönsen... hi hi hi hi !!! ;D

Paprika

« Svar #27 skrivet: 18 jan-07 kl 18:51 »
Det är heller inte ovanligt att folk undrar hur det kan bli ägg utan tupp!
Hej,förresten alla intressanta alternativare. Jag är ny och försöker hjälpligt lära mig att göra inlägg,kanske det funkar.....

Hönsmamma

« Svar #28 skrivet: 18 jan-07 kl 19:43 »
Ibland undrar jag hur folk tänker.. ???
Jag har bland annat Isbar som värper mörkgröna ägg och Araucana som värper turkos och det är ofta jag får frågan...
- Men hur ser de äggen ut inuti eller en annan klassiker " Vad har du matat dom med som har en så'n färg på skalet ? "

När vi började med hönor sa min sambo att: -Vita hönor värper vita ägg och bruna hönor värper bruna ägg.. då frågade jag honom vad han trodde vår svarta höna skulle värpa..
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Paprika

« Svar #29 skrivet: 18 jan-07 kl 19:48 »
jo,men brunhyade föräldrar = brunhyad bebis, eller? Hihihi. Jag fattar hur sambon där tänkte.

trottoarbonden

« Svar #30 skrivet: 19 jan-07 kl 23:23 »
Detta var ett kul ämne,,,
jag har påfåglar och har fått frågan om det går att äta deras ägg,,, och det om gröna ägg hur dom ser ut på insida har jag fått med,,
en del undrar även om det går att äta vaktel ägg,, då får man förklar att det är en dilikates och i vissa affärer för man batala upp mot 10Kr/St,, och dom blir mycket förvånad, provade en gång att sälja vakten ägg på en marknad tog 4Kr/St det blev inte många sålda,,"dom var för dyra" året efter så tog jag 2Kr/St,, då for alla,, då tyckte vissa att dom var billiga,, man blir inte klok på folk,,*L*

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser