Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkyl  (läst 8587 gånger)

skogsbonne

• Värmland
kalkyl
« skrivet: 11 dec-12 kl 18:01 »
ingen här som gjort en kalkyl på hur mycket hönsen kostar?
jag gjorde en enkel på hur mycket mat dom äter.
det går åt en säck med värpfoder på 9 dagar och dom väger 25 kg det blir 2.8 kg per dag. havren köper jag in för 2 kr kg och jag räknar med att en slev väger lika mycket som en slev värp (men det väger lite mindre) så det blir 2.8 x 2 x 9 = 50 kr på 9 dagar.
En säck med värpfoder kostar 175 utan moms så då blir det 175 + 50=225 kr, 32 hönor,tuppar och några unghöns äter mat för 225 kr på 9 dagar. jag får 16-19 ägg per dag av hönsen som värper så jag räknar med att jag säljer 16 per dag. 16x2x9 =288 kr. jag säljer äggen för 2 kr st.
Då gör jag plus ca 63 kr på 9 dagar.
sen tillkommer lite automater av olika slag så om man säljer några kycklingar så går man ännu mer plus.

stämmer det?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kalkyl
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 18:58 »
Byggnaden kostar ju lite i underhåll och avskrivningar, likaså eventuell utegård. Dessutom kostar ju resor för att införskaffa fodret, strömaterial kostar också. Ev annonser kostar. Äggkartonger. Finns många poster man lätt glömmer när man räknar på utgifterna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-12 kl 19:29 »
jo det vet jag men jag räknar inte in byggnader och transporter mm. Men om man skulle göra en riktig kalkyl så ska man ju ha med allt. till utegårdarna så har jag inte köpt något utan vi har fått nät stolpar finns det hur mycket som helst av. Äggkartonger har jag sparat och fått av dom som köper.
men mina höns går plus med mat,automater, värmelampor lite snäckskal mm. strö är grattis

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 08:05 »
Alltid kul att räkna på det hela men det finns många oberäknerliga kostnader som man också måste ta med. Jag räknade lite på vad det kostade att föda upp en värpklar höna (ca 20 veckor) för mig från att jag köpte avelsägg.

Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna men det var inte "billigt". Kalkylen började i alla fall med 100 avelsägg a' 20krdärefter räknade jag med 70% kläck (rätt normalt resultat) Vilket resulterade i 70 kycklingar. 50% av dessa är tuppar men behövdes födas upp till 8 veckors ålder för att kunna säkert sortera dem (Vissa av mina raser kan jag könssortera rätt säkert vid 3 veckor andra behöver jag nästan 4-5 månader för att vara lika säker på ) Slakturbytet på en 8 veckors tupp är inget man kan ta betalt för så tupparna är bara en minuskostnad.

Jag tror jag räknade  12 kg foder för hönkycklingarna till 20 veckor och 5 kg för tupparna fram till 8 veckor .  El för kläckaren 200 kr. Samt 6 veckors värmelampa 600kr .

I grova drag:
100 avelsägg =2000kr
Foder (35*12+35*5)*6,70kr=4000kr
El= 600kr
Övrigt som strömaterial osv =300kr

Totalt 6900kr för 35 hönskycklingar dvs 197kr/ 20veckors rashöna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 09:48 »
Ja det är intresant att se vad det hamnar på... Tror de flesta tar på tok för lite för djur och ägg.. Oftast går man minus..

Räknade precis ut vad en 6 veckors hönkyckling kostar mig att ta fram: ca 150:-/st. Så den stämmer ju rätt bra med din Lina.. Eftersom jag bara kan kläcka mindre antal åt gången...

Valmet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 17:26 »
Jag håller på att räkna ut exakt vad en kull kostar här.

Har en grupp kycklingar, 41st och skriver noga ner alla kostnader.
Det blir en del, men inte i närheten av tidigare nämnda dyrgripar.

Som 1-månaders har dom kostat 23kr/st så om hälften är hönor blir det 46kr/st

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-12 kl 18:54 »
Jag håller på att räkna ut exakt vad en kull kostar här.

Har en grupp kycklingar, 41st och skriver noga ner alla kostnader.
Det blir en del, men inte i närheten av tidigare nämnda dyrgripar.

Som 1-månaders har dom kostat 23kr/st så om hälften är hönor blir det 46kr/st

OJ! Det lät billigt.. Hur räknar du då? Räknar du med ALLT? Avskrivning på kläckaparat alternativt hyra för den, äggkostnad (varje ägg räknar jag ett värde av 20:-/st), el för kläckare, värmelampa (avskrivning av lampa), spån, mat, mm...

Jag har iofs en liten kläckare som inte rymmer mer än 24 st och mina blir därmed dyrare tror jag.. Dessutom när jag har samma förbrukning av värmelampa på färre individer.. Men med din beräkning kommer jag nästan upp i bara räknat maten...
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 18:57 av jerker_s »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 dec-12 kl 19:25 »
jag tror mer på 46 kr st värme lampa använder man i flera år och man kan ju ha 2-300 kycklingar per år i flera år så det blir det inte många öre mer kyckling samma med kläckare det kan man kläcka ca 1-2000 st på ett år om man har en som tar 50 st ägg och då blir den heller inte dyr om man kläcker i 5 år.
man kan använda olika foder endast kyckling foder i början och sedan plym som man kan blanda ut med lite havre eller något annat.
Så att en höna kostar 197 kr att föda upp tror jag absolut inte på.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 12 dec-12 kl 19:29 »
Det är ganska dyrt med elen också, både kläckare och värmelampor drar rejält med ström. Och som redan skrivits, bara avelsäggen får ju räknas i ca 20 kr. Plus att de hönekycklingar som blir ska bära kostnaden för alla okläckta avelsägg och för alla värdelösa tuppkycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 dec-12 kl 19:30 »
Jodå, allt är med. :)

Men.. räknar 2kr/st för ägg, köper sällan, 70st gav 41 kycklingar pga många unghöns-ägg.
Startfoder å Tillväxt kostar ca 6.50-7.00/kg här
Kläckaren drar inte mkt ström, jag har haft en mätare inkopplad hela kläckperioden,
men räknar 200kr för hela kullen så har jag täckt upp för slitage.

Strö räknar jag med en spånbal 80kr, sen blir det halm som kostar 150kr  för en STORBAL

2 första veckorna används en lågenergi-lampa 100w inomhus
2-4 veckorna utflyttade i stallet används en lågenergi 175W

I priset för ägget ligger alla andra kostnader, utrustning är sedan länge betald
Ev belysning, småsaker bekostas av hönsen.
Det går att få mkt bra foderpriser om man har släpet redo, ringer runt å är på hugget ;)

Det har blivit en sport att pressa kostnaderna, utan att tulla på djurens välfärd!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 12 dec-12 kl 19:37 »
Hur får du fram kostnaden på 2 kr per avelsägg? Även om du tar äggen från egna hönor, så täcker 2 kr knappast kostnaden för ett ägg. Och rätt räknat skulle man räkna på den intäkt ägget annars kunnat ge, om man sålt det som avelsägg, särskilt som många ägg inte kläcks av olika skäl.

Valmet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-12 kl 19:40 »
Det är ganska dyrt med elen också, både kläckare och värmelampor drar rejält med ström. Och som redan skrivits, bara avelsäggen får ju räknas i ca 20 kr. Plus att de hönekycklingar som blir ska bära kostnaden för alla okläckta avelsägg och för alla värdelösa tuppkycklingar.

Min kläckare, tar 150 ägg åt gången, drog ström för 20kr senaste 21-dagars perioden ;)
Står den i ett varmt rum så är det mest fläkten som går.

Tuppkycklingar är inte värdelösa, dom kan slaktas å ätas..
20 spänn är dom iallafall värda när dom slaktas 4-5 månader här.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 dec-12 kl 19:41 »
Ok, lampan har jag inte heller räknat med, det kanske var att överdriva, men poängen var att man ofta glömmer att räkna med saker..
Jag skall räkna på öret nästa gång jag kläcker! Så skall jag återkomma!

Sen blir det ju inte korekt om man räknar på ett kläck, nästa gång du kläcker kanske bara hälften av äggen kläcks och tre är hönor....
Ett par gånger har jag kläckt ägg med 10% kläckning av ägg som kostat mycket mer än 20:-/st och då blir kostnaden mkt högre..... I genomsnitt räknar jag därför på ett kläck på 60%..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 dec-12 kl 19:43 »

Tuppar på 4-5 månader måste äta mycket mer mat än för de pengarna oavsett hur billig mat du köper...

Valmet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-12 kl 19:45 »
Hur får du fram kostnaden på 2 kr per avelsägg? Även om du tar äggen från egna hönor, så täcker 2 kr knappast kostnaden för ett ägg. Och rätt räknat skulle man räkna på den intäkt ägget annars kunnat ge, om man sålt det som avelsägg, särskilt som många ägg inte kläcks av olika skäl.

I min senaste beräkning skrev jag 70 ägg blev 41 kycklingar.
Räknade alltså en utgift på 140kr totalt.

Ja har inga ädla utställningshöns, avlar på goda värpare.
Å normalt tar jag 50 spänn för ett flak matägg  ( stryp mig inte) Här i trakten är det väldigt många som säljer för 40kr.
Inte läge för höjning, men jag klagar inte.

Man MÅSTE köpa fodret i bulk, 9spänn kilot som jag läste här är fruktansvärt och helt orimligt!

Valmet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 dec-12 kl 19:48 »
Tuppar på 4-5 månader måste äta mycket mer mat än för de pengarna oavsett hur billig mat du köper...

Nja, om dom är värda 30kr/st när dom släpps ut.
Käkar för ca 8kr i månaden och hittar mat själva så går det ihop.

100g per dag a 2.50kr/kg = 25öre x 30 dagar = 7.50

20kr är värdet jag bedömmer att dom har vid slakt, en förlust alltså men inte så stor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 12 dec-12 kl 19:50 »
om man har höns som ger ägg så säljer man dom för 2 kr st som matägg (jag gör det) men istället för att sälja dom så lägger man in dom i kläckaren så då kostar ju äggen fortfarande 2 kr st inte 20 men om man köper avels ägg så kostar dom 10-20 kr st

skogsbonne

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 12 dec-12 kl 19:51 »
hur köper ni värpfoder i bulk via granngården??

Valmet

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 dec-12 kl 19:56 »
hur köper ni värpfoder i bulk via granngården??

Då måste du ha en silo och beställa minst 3 ton, tror jag.

Själv har jag alltså en fet Merca som kan dra ett rejält släp som lastas med tunnor eller säckar ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 12 dec-12 kl 19:57 »
De har kostat väldigt mycket i foder när de slaktas. Jag slaktar en del av mina överskottstuppar också, men skulle definitivt inte räkna dem som ett plus i kalkylen, bara fodret på en slaktklar tupp brukar hos mig ha gått på 60-80 kr per kilo slaktad vikt. Det får man mycket kött för i affären... Sen att eget kött är godare, mer mättande och kan ätas med gott samvete är en annan sak, rent ekonomiskt är det en katastrof att föda upp rastuppar till slakt. Då köper jag spannmål direkt från bonden och övrigt foder på pall för att få så bra pris som möjligt.

Och alla äggen som inte kläcks, även vid bra kläckning? I snitt om man kläcker många, så är det i normalfallet max 70-80% som kläcks. Och ibland trillar någon kyckling bort innan vuxen ålder. Det måste tas med i beräkningen.

Men visst, alla räknar som de vill. Företagsekonomiskt (eller privatekonomiskt) är det rent förkastligt att inte ta med ALLA kostnader i kalkylen. Men vill man tro att ens hobby är mycket mindre kostsam än den är, så är det bäst att göra glädjekalkyler och behålla skygglapparna på  ;).

Det är så lätt att tänka att olika saker är försumbara, eller att det kan belasta ett annat konto (nöjeskontot t ex) men t ex transporter för att hämta foder och strö är inte försumbara. Och kläckaren drar måhända inte så mycket om den står i ett varmt rum, men skulle det rummet varit så varmt om inte kläckaren stått där? Och allt underhåll av byggnader, inhägnader osv samt avskrivningar på desamma, det blir en avsevärd kostnad, åtminstone i mitt fall. Och då är jag både ekonomisk och händig, gör allt själv och hittar billiga smidiga lösningar. Men även billiga smidiga lösningar kostar pengar, tyvärr. Om billiga smidiga lösningar vore gratis skulle jag vara väldigt rik vid det här laget  :P.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser