Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkyl  (läst 8577 gånger)

Valmet

• Gäst
SV: kalkyl
« Svar #20 skrivet: 12 dec-12 kl 20:00 »
om man har höns som ger ägg så säljer man dom för 2 kr st som matägg (jag gör det) men istället för att sälja dom så lägger man in dom i kläckaren så då kostar ju äggen fortfarande 2 kr st inte 20 men om man köper avels ägg så kostar dom 10-20 kr st

Ja, ägg som ägg ;D Man väljer ju bara ut dom hönorna som man vill avla vidare på.
Att sälja kläckägg, är en annan sak. Då får man ta extra naturligtvis.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 dec-12 kl 20:23 »
ok men blir det billiage att köpe en pall med värpfoder och vart köper ni det granngården?

Valmet

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 dec-12 kl 20:37 »
Handlar sällan på granngården. dom är dyra.
Du får ringa runt å kolla, det finns bättre sätt.

Ett pris ex: en värpredo, ung Lohman kostar ca 120kr.
Då har man alltså anställt folk som jobbar och dyra avelsdjur i släkten.

Hm..

Här finns det en bok där allt plus å minus antecknas.
Svårt att lura sig själv då.
Jag orkar inte rabbla allt, men reparationer, nybygge, mil-kostnad vid transport mm mm mm
Nya hönsbostaden byggdes 1960 och har reparerats för 1800kr.. ingen oerhörd summa direkt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 12 dec-12 kl 20:43 »
men vem ska man ringa till? för att få köpa värpredo och är det en 25 kg säck för 120 kr och vart är det?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 12 dec-12 kl 20:54 »
men vem ska man ringa till? för att få köpa värpredo och är det en 25 kg säck för 120 kr och vart är det?
En värpredo ung Lohman är alltså en höna, en värphybrid. Ibland blir det tokiga missförstånd  :).

De som föder upp Lohman har helt andra (mindre såklart!!!) kostnader för byggnader och foder. Det går bättre att förhandla om priser när man har 10 000-tals eller tom 100 000-tals höns.

Det blir billigare på pall, 5-20% beroende på var du handlar. Och man bör undvika granngården om det går, de är bara dyra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 dec-12 kl 20:56 »
Men du bor ju inte i Skåne, så min lokala handlare är inte aktuell.

Håll koll på blocket ang spannmål, ring till bönder å fråga om dom vill sälja.
Det är ju alltid proteinet som är dyrt. Suggfoder eller slaktsvinfoder har mkt protein.

Jag kollade priset vid bulk-hemleverans 3 ton värpfoder, det låg på runt 4kr/kg då.
Men jag har ingen silo, annars kan man ju köpa på sig å sen dela med andra hönsägare tex.

Morötter som ett färskfoder-komplement är mkt billigt om man kan hämta
kasserade ( krokiga tex) vid ett packeri.

För flera år sen släpa jag hem 2 ton Red Mills, ett svindyrt muslifoder för häst = 1kr/kg
Blev lyxigt gris å hönsfoder den vintern, fast vid ev trafikkontroll hade det inte gått så bra o:)
Man får passa på när tillfälle ges

skogsbonne

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 12 dec-12 kl 20:56 »
jag vet att lohman är en hybrid för jag har dom själv men jag frågar fortfarande vart ni köper fodret om inte på granngården och vad för pris det är

skogsbonne

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 12 dec-12 kl 20:58 »
spannmål köper jag redan för 2 kr kg men det är värpfodret jag vill ha reda på

Valmet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 dec-12 kl 21:04 »
Jag köper aldrig värpfoder..

Det kostar ungefär som start, 7kr/kg och har väl ungefär samma proteinhalt

Mina Isbar och Lohman-vit värper nästan ett ägg om dagen utan värpfoder.
Dom käkar suggfor bland annat.
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 21:08 av Valmet »

Existens!

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 dec-12 kl 21:17 »
Ett pris ex: en värpredo, ung Lohman kostar ca 120kr.

Kostar en Lohman 120 kr, när en hybrid bara kostar 60?

Valmet

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 dec-12 kl 21:30 »
60kr? Det var ju ännu bättre.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 12 dec-12 kl 21:32 »
lohman är en hybrid jag köper dom för 65+moms

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 12 dec-12 kl 23:43 »
spannmål köper jag redan för 2 kr kg men det är värpfodret jag vill ha reda på
På lämplig foderhandel, här i trakterna finns det flera olika firmor, man får ringa runt och jämföra priser. Jag köper t ex mitt värpfoder (koncentrat) mer än 1 krona billigare kilot hos min favoritfoderhandel (Br. Lantz i Vankiva) än hos närmsta lantmännenåterförsäljare. Det är olika märken på fodret, men likvärdigt foder. Köper hel pall, vilket är 600 kg.

Värpfoder innehåller annan aminosyresammansättning än start och det är viktigt med rätt aminosyror för värpningen. Koncentrerat värpfoder kostar mellan 4.50 och 7.00 kr/kg beroende på var och när man handlar, plus moms, så man tjänar på att jämföra priser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 13 dec-12 kl 06:15 »
det är ju det att jag vet bara att granngården säljer och det är för 8.76 kr kg inkl moms så det är ju väldigt dyrt när man köper spannmål för 2 kr kg

Valmet

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 dec-12 kl 08:34 »
Samma här, 2kr för spannmål.
Men du får väl komplettera med värpkoncentrat då.
Svårt att hitta nåt annat foder billigt med tillräckligt mkt protein.
Blir ändå mkt bättre än att köpa färdigt värpfoder.

Xoot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 dec-12 kl 10:50 »
tråden verkar ha utvecklats till publicering av sina foderpriser och jag ska inte vara sämre.
Ger 1krona kilot för rågvete och 182kronor för en 25kilo säck värpfoder(picka pk).

Nästa åt kring vårkanten skippar vi värpfoder helt.

Använde bara vete till djuren under 4månader denna sommaren och hade full pott på ägg varje dag ändå.
Veten tillsammans med trädgårdens innehåll samt hushållsresternas innehåll har fullgott nyttoinnehåll.

Dumt att köpa dyrt foder för att öka äggmängden när den kan uppnås lika hög utan. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 dec-12 kl 14:23 »
det är ju det att jag vet bara att granngården säljer och det är för 8.76 kr kg inkl moms så det är ju väldigt dyrt när man köper spannmål för 2 kr kg

Granngårdens prissättning har knappt nåt med värdet på råvarorna att göra. Dom tar så mycket dom kan utan att skämmas för mycket. Dom vet att folk köper ändå, och skulle troligen bara öka försäljningen högst marginellt om dom sänkte med t.ex 2 kr.. men dom själva skulle förlora massor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 13 dec-12 kl 16:38 »
har man hybrider som är gjorda för att lägga ägg xoot så tror inte jag vete,gräs och mask mm räcker men har man som du maraner så duger det.

Jag ger en blandning på 6 slevar havre och 3 slevar värp men jag ska nog ge 2 värp och 6 havre i fortsättningen

Xoot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 dec-12 kl 16:57 »
har man hybrider som är gjorda för att lägga ägg xoot så tror inte jag vete,gräs och mask mm räcker men har man som du maraner så duger det.

Vad får dig att tro det? :)
Eller du jämför mig med äggproducenter på över 10.000 höns?

Vete och rester från hushåll är fullgott intag till alla höns.
Man kan inte jämföra effektiviteten genom visst foder på oss som har avelsgrupper/hobbyhöns och stora äggproducenter tillsammans.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 13 dec-12 kl 18:00 »
men en höna som lägger 6 ägg i veckan behöver ju mer proteiner än en som lägger 3-4 ägg ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser