Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybriderna Lohman LSL (vit höna/vita ägg) & Lohmann Brun (brun höna/bruna ägg)  (läst 46049 gånger)

Hönsmamma

Jag tycker det är en trevlig höna ... tuppen är dock väldigt vaksam och lite "skvättig"
Hönorna värper stor och goda ägg .. en av dem har nästan alltid dubbelgula och jätte ägg
ca 85 - 90 g
Tycker som Rosten att dom är trevligare om man haft dem från början
(har haft mina från det dom var kycklingar)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

amarantus

• Gäst
Vi har några bruna Lohman och dom funkar bra om man köper dom innan dom har varit på "värpfabrik"
Jag har köpt billiga höns från värpfabriker och har bara haft problem med dom.
Är väldigt frustrerande att se på när dom fortsätter med fjäderplockning och hackningar på varandra. Oavsett vad du gör för att få dom att trivas.

Gud va jobbigt med fjäderplockningen :-\ Simons tips om att ha lite dämpad belysning! har du provat det?

amarantus

• Gäst
På tal om Lohman så "tror jag" att Simon sa att de bruna är lite sämre äggläggare och något annat som jag inte minns...
Oavsett det så tycker jag de vita är tjusigast så därför har jag beställt det :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
När man pratar om Lohman så ska man komma ihåg att "lite sämre"  inte är dåligt alls  ;) ;) ;)
då dom lägger över 300 ägg om år i alla fall. Jämfört med Lantrasernas 160-180 ägg om år.

Det finns ju två brunfärgade Lohmann hönor,
Lohmann Brown Classic  & Lohmann Tradition
(Classic: 305-315st  per 12mån)  (Tradition: 290-300st per 12 mån)
källa: Lohmann själva)
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 22:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
På tal om Lohman så "tror jag" att Simon sa att de bruna är lite sämre äggläggare och något annat som jag inte minns...
Oavsett det så tycker jag de vita är tjusigast så därför har jag beställt det :D

Hej...Såhär är det... Både LSL och LB producer otroligt bra ... Det som är skillnaden är att LB tappar snabbare i värp% än LSL... Vid 80 veckors ålder (slakt) så ligger LB på 62.8 % och LSL 71.4% .. LSL fortsätter oftast även att värpa några år efter detta, medans LB avtar snabbare (slutar)... Men i regel så är skalet så dåligt på LB´s ägg efter 18 månader att det inte är någon idé att ha kvar dem ( samma mängd kalk går åt till ett litet ägg som stort ) ...

"utvärpta" hönor från hönserier BÖR ha dämpad belysning...det har man alltid när man har ett större antal djur... att sätta in dem i ett hönshus med "normal" belysning ,för oss, blir tyvärr ofta katastrof!  :-\

Hönsmamma... Det där med dubbla gulor är roligt för den som äter äggen men inte bra för hönan! Oftast så är livslängden begränsad på såna hönor... att starta upp dem förtidigt med värpfoder och framförallt ljus leder lättare till högre procent ägg med dubbelgula! De flesta hönorna rättar till detta fort men vissa individer fortsätter och det brukar bli deras död...  :( Hur gamla är de nu?

mvh Simon  :)

« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 11:57 av Simon »

amarantus

• Gäst
tack Simon för infon :)

och du grimla för de fina korten! gud va fin den mörkbruna var då...

Rosten

• Närke
"utvärpta" hönor från hönserier BÖR ha dämpad belysning...det har man alltid när man har ett större antal djur... att sätta in dem i ett hönshus med "normal" belysning ,för oss, blir tyvärr ofta katastrof!  :-\
Problemet är att jag har mina höns ute på sommaren och då är det svårt att dämpa lampan upp i det blå. ;)
Att hålla dom inlåsta hade kanske funkat bättre. Men jag är inte så sugen på att hålla dom inlåsta i halvmörker när dom andra går ute och mår bra.
Så då är det bättre att låta bli att köpa den typen av höns.

Bovanägare

• Gäst
Har värphybrider, inga problem när man har dem går ute huvudsaken man inte låter solen skina inne i hönshuset(alltså genom fönstret). Man kan ha lite dämpad belysning inomhus men när de är ute spelar det ingen roll. De får då utlopp för sitt födosöksbeteende och bästa tänkbara mentala stimulansen. Och jag har en stor flock.

Rosten

• Närke
Har värphybrider, inga problem när man har dem går ute huvudsaken man inte låter solen skina inne i hönshuset(alltså genom fönstret). Man kan ha lite dämpad belysning inomhus men när de är ute spelar det ingen roll. De får då utlopp för sitt födosöksbeteende och bästa tänkbara mentala stimulansen. Och jag har en stor flock.
Så fort någon böjde sig ner för att leta föda på gräsmattan så var någon annan där och ryckte fjädrar i rumpan på den.
Till slut fick jag dela på dom i 3 olika grupper. En som bara var att avliva. En som funkade okej och en kanske skulle går att få ordning på om man väntade ett tag.
Av dom så har jag fortfarande en kvar men den funkar ändå inte till 100% i gruppen av övriga höns. Är väldigt elak mot alla som står under den i rang. (kycklingar och unghöns)

Bovanägare

• Gäst
Jag har vita värphybrider de är inte lika pigga på fjäderätning som de bruna.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Mina Lohman har jag fått/köpt när de var ca 20 veckor gamla. Inga som helst problem med fjäderplockning. Men jag har bara tre hönor och de bor i en före detta lekstuga så de har ganska gott om plats.
Hos förre ägaren tror jag i och för sig att de var burhöns och bodde en och en i sina burar, men det är jag inte säker på. Jag fick aldrig gå in i hönshuset. Det tog dock några veckor innan de vågade gå ut, och i början var de livrädda och ställde sig med huvudena in mot ett hörn när jag kom och skulle titta till dem. Men som sagt var, det gick fort över med lite godisbitar. Svarthönan är bra mycket mer svårflörtad, men som sagt var, hon är antagligen en bättre överlevare också.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jag har fem Lohmann hönor, de är underbara. Ingen har någonsin plockat en fjäder på de andra, jag har aldrig sett dem hacka det minsta efter varandra heller, deras rangordning måste vara väldigt fininställd, någon gång har jag sett någon 'titta lite strängt' på Vera som jag upplever det stå lägst.

De är tama och snälla, kommer springande mot mig när de ser mig, äter ur handen, är snälla att ta hand om, lyfta och kolla på och sådär. Och så lägger de massor av ägg, som är fina och bruna och smakar gott.

Deras tupp är ingen Lohmann utan en Plymouth Rock och de kommer helbra överens, jag vet inte om han är en bra representant för den rasen eller en prakttupp ändå, men han är suverän, snäll som ett lamm mot oss och hönorna men slåss och försvarar dem mot duvhöken...

Jag tänkte kläcka små kycklingar efter dem, är väldigt nyfiken på hur en sådan blandning kan bli... Ni som vet lite om hönsgenetik, vad tror ni?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Glömde att säga att jag fick mina som unghöns, vet inte ritkigt hur gamla de kan ha varit, något mellan tolv och femton veckor kanske? Eller kanske sexton?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
Jag har vita värphybrider de är inte lika pigga på fjäderätning som de bruna.
Våra bruna Lohman som är köpta som kycklingar har aldrig ryckt fjädrar. Dom vita vi köpte från värpfabrik var hopplösa.Mer än halva fågeln var kal när vi hämtade dom och inte blev det mycket bättre här. Förän jag delade på dom vita i tre olika grupper.

Bovanägare

• Gäst
Jag tror att har denna störning en gång uppstått så är de nog svårt att göra nånting åt det. Man får jobba i förebyggande syfte och inte ge det en chans att blomma ut.

BK

• Västmanland
Vi har några bruna Lohman och dom funkar bra om man köper dom innan dom har varit på "värpfabrik"
Jag har köpt billiga höns från värpfabriker och har bara haft problem med dom.
Är väldigt frustrerande att se på när dom fortsätter med fjäderplockning och hackningar på varandra. Oavsett vad du gör för att få dom att trivas.
Jag har okså fått höns fråb fabrik, men  har inte haft några såna problem. De äldsta har jag haft ca 1 år och de är visserligen inte så tama så att de sitter i knäet, men de kommer alltid springande när ja kommer för att få ngt gott. Jag tcker gott och väl man kan ta några utvärpta höns från ett hönseri och låta de få några fler fina år.

Hönsmamma

Här är några va mina.... och dom vill helst inte vara med på bild..
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

fjäderfän

Hej

finns det nån som har fakta om brun lohmann som man kan får ta del av och lägga på hemsidan?
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sirpa

• -
Det finns ju två brunfärgade Lohmann hybridhönor:

Lohmann Brown Classic  & Lohmann Tradition
(Classic: 305-315 st ägg per 12 mån    vikt:63,5-64,5g hönans vikt: 1,9 - 2,1 kg)
(Tradition: 290-300 st ägg per 12 mån vikt:65,0-66,0g hönans vikt:  1,9 - 2,1 kg )
källa: Lohmann själva)
« Senast ändrad: 24 sep-08 kl 22:28 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

saint206

• Småland
jag gick och skaffade lohman... alla sa att dom var rädda och flaxiga, samt att dom inte gillade folk. passar mig bra, tyckte jag, då håller dom sig i skogen...pyttsan... dagen efter dom kom hit så spatserade hela truppen in i mitt kök ::)
dom ska helst sitta PÅ folk, och vägrar gå för långt ifrån mig. om jag är inne ligger dom på trappen och väntar tills jag kommer ut...

vidare ska dom ju vara framavlade VÄRPhöns... naturliga instinkter borta och så vidare.... hittils är det två bruna och en vit som ar lagt sig... dom har borr här i kanske tre månader...

är det nåt fel på mina hönor??

det enda dom inte har är könsdrift, dom är livrädda för tuppen..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser