Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktknivar  (läst 5719 gånger)

flindra

• -
SV: Slaktknivar
« Svar #20 skrivet: 13 dec-12 kl 19:56 »
Jag slår hönan i huvudet med ett brynstål, och skär av halspulsådern med en smal spetsig kniv. Jag skär av halspulsådern genom att föra knivspetsen med eggen framåt precis framför ryggraden och precis nedanför huvudet. Sedan vänder man på kniven, medan den är inne i halsen, och skär av halspulsådern på vardera sidan. Lätt och kontrollerat, och pojkvännen som älskar att äta halsar får med varenda kota, eftersom det är lätt att skära mellan skallen och atlaskotan när man sedan tar av huvudet.

En extra fördel är att man, när man är van, inte har sönder luft- eller matstrupen, vilket innebär att man inte får blod i hinnorna på samma sätt som man får om man har av luftstrupen.
Precis så!

Jag känner mig inte bekväm med att hugga huvudet av djur medelst yxa. Hur gör jag med sprattlet? Träffar jag rätt? Jag vill använda verktyg jag är van vid att hantera och då känns det bäst att först bedöva med min vanliga hammare och sedan skära av halspulsådern och avbloda. Då har jag lugnt och metodiskt fått död på djuret.

Ikea kockkniv, aha. Använder ni en och samma kniv både till styckandet och själva avblodandet? Jag funderar på om jag behöver två knivar eller om det räcker med en.

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 13 dec-12 kl 19:58 »
Tycker det är klöddigt med yxa, lätt att tappa taget om en vinge
å sen sprattlar den å stänker blod överallt.
I sånna lägen vill man inte få oväntat besök :-\

Ja det är exakt det jag vill undvika.

flindra

• -
« Svar #22 skrivet: 13 dec-12 kl 20:02 »
Funderar på om denna lilla kniv kan vara bra?
http://www.nimaab.se/se/art/craftline-precisionskniv-rostfri.php?grp=188719

Duger den till allt det andra styckandet också eller måste man ha en rejälare kniv till det tro? Det är väl egentligen inga stora saker man skär på en tupp antar jag?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 13 dec-12 kl 20:06 »
Ikea kockkniv, aha. Använder ni en och samma kniv både till styckandet och själva avblodandet? Jag funderar på om jag behöver två knivar eller om det räcker med en.

Det går bra med en, men då måste den vara vass från början och man ska vara bra på att bryna. Annars kan man ha flera likadana, och sedan slipa alla innan nästa slakt. Det behövs inga dyra specialknivar, men de måste gå att vässa så att de verkligen är skarpa varje gång man använder dem. Att lära sig slipa knivar är nog det bästa sättet att bli en duktigare slaktare, ingen kan få ett bra slaktresultat med en slö kniv.
Funderar på om denna lilla kniv kan vara bra?
http://www.nimaab.se/se/art/craftline-precisionskniv-rostfri.php?grp=188719

Duger den till allt det andra styckandet också eller måste man ha en rejälare kniv till det tro? Det är väl egentligen inga stora saker man skär på en tupp antar jag?

Jag har knivar som köpts i storparti till ett slakteri, de kostar typ 15 kr per kniv, så det är inte priset som är avgörande... Men rostfria är svåra att slipa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #24 skrivet: 13 dec-12 kl 20:14 »
Det går bra med en, men då måste den vara vass från början och man ska vara bra på att bryna. Annars kan man ha flera likadana, och sedan slipa alla innan nästa slakt.

Är kolstål lättare att slipa? Denna kanske?
http://www.nimaab.se/se/art/craftline-allround-kolstal.php

Räcker knivens skärpa till för en slaktad tupp? Jag tror inte jag kommer mass-slakta. Antagligen blir det en tupp i taget, i alla fall till att börja med.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 13 dec-12 kl 20:17 »
är det inte mer bänglikt att hålla på med trattar och dyligt än att ha en yxa och en hugg kubbe och lägga tuppen på sidan och ett hugg med yxan så är det färdigt och sedan hålla i tuppen så den inte flyger iväg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 13 dec-12 kl 20:20 »
är det inte mer bänglikt att hålla på med trattar och dyligt än att ha en yxa och en hugg kubbe och lägga tuppen på sidan och ett hugg med yxan så är det färdigt och sedan hålla i tuppen så den inte flyger iväg.
Men nu har vi ju skrivit flera gånger att din metod är olaglig och klassad som djurplågeri. Lämpligen förespråkar du då inte den längre, och om du envisas med att slakta så, är det bäst om du inte skriver det, eftersom du då erkänner brott.

Och, nej, det är inte mer "bänglikt", det är smidigt, säkert, lagligt och effektivt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 13 dec-12 kl 20:21 »
men om man hugger huvudet så blir den väll död. jag tycker då mer synd om tuppen ska bli dängd innan den dör men jag har kanske fel

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 13 dec-12 kl 20:25 »
men om man hugger huvudet så blir den väll död. jag tycker då mer synd om tuppen ska bli dängd innan den dör men jag har kanske fel
Nej, om du hugger av huvudet tar det en god stund innan hjärnan dör och under tiden kan det känna smärta. Och om man bedövar med slag i huvudet på rätt sätt, så känner den ingen smärta, när den sedan dör av blodförlusten. Läs på jordbruksverkets hemsida om slakt så ser du vad som gäller.

Valmet

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 dec-12 kl 20:32 »
Har en Mora stickkniv.
Mkt lättslipad å håller skärpan bra. Det står High Carbon, men den rostar ej

Köpte ett slaktset från Nordpost för ett par år sen, totalt värdelösa

Byracka

• -
« Svar #30 skrivet: 13 dec-12 kl 20:32 »
Jag använder en styckkniv till slakt samt en urbeningsskiv, ungefär som denna fast med lite kortare blad.

Om du vill partera istället för att bena ur är en större kockkniv rätt redskap.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 20:36 av Byracka »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 13 dec-12 kl 20:35 »
Kolstål rostar inte om man förvarar det torrt. Och det blir inte slött särskilt fort, om man inte hanterar kniven illa.

Ska man bara slakta en tupp så ska en vässad kniv räcka bra, sålänge man inte skär i arbetsbänken eller träffar illa i benen flera gånger.

Ett tips är att ha en sekatör som man enbart använder till slakt. Den använder man för att knipsa av benen och det yttersta av vingarna, och ev halsen. Om man inte är så van vid att stycka med kniv kan man snabbt slöa en kniv vid dessa moment.

flindra

• -
« Svar #32 skrivet: 13 dec-12 kl 20:36 »
Tack för era svar!

Skogsbonne - Du kan kanske starta en egen tråd om bästa slaktmetoden? Jag startade tråden för att få tips om olika knivar av folk som har erfarenhet av att slakta med hjälp av kniv.

Jag använder en styckkniv till slakt samt en urbeningsskiv, ungefär som denna fast med lite kortare blad.

Om du vill partera istället för att bena ur är en större kockkniv rätt redskap.

En styckkniv, typ som denna?
http://www.nimaab.se/se/art/styckningskniv-8414m.php

Vad innebär "partera"?

(Jag länkar mycket till Nima, det beror på att jag tänkt beställa ett element därifrån så då kan jag lika gärna fundera på slaktutrustning också.)

flindra

• -
« Svar #33 skrivet: 13 dec-12 kl 20:37 »
Kolstål rostar inte om man förvarar det torrt. Och det blir inte slött särskilt fort, om man inte hanterar kniven illa.

Ska man bara slakta en tupp så ska en vässad kniv räcka bra, sålänge man inte skär i arbetsbänken eller träffar illa i benen flera gånger.

Ett tips är att ha en sekatör som man enbart använder till slakt. Den använder man för att knipsa av benen och det yttersta av vingarna, och ev halsen. Om man inte är så van vid att stycka med kniv kan man snabbt slöa en kniv vid dessa moment.

Tack för dina fina tips!

Jag har sett att det finns något som heter "köttsax", kan den användas för att klippa dessa saker?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 13 dec-12 kl 20:41 »
Köttsax funkar finfint till höns, ska man slakta större fjäderfä är en sådan för klen.

Partera betyder stycka i delar. Själv skulle jag aldrig bena ur ett djur som jag fött upp själv, poängen är ju att få ett smakrikt kött, och mycket av smaken sitter i benen. Så jag tillagar alltid med benen kvar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 13 dec-12 kl 20:44 »
det är spelar ingen roll hur bra någons slakt metod är för det är alltid någon annan som har en bättre.
vi hade en kniv till 4 tuppar och det behöves inte vässas någon kniv då.

Byracka

• -
« Svar #36 skrivet: 13 dec-12 kl 20:45 »

En styckkniv, typ som denna?
http://www.nimaab.se/se/art/styckningskniv-8414m.php

Vad innebär "partera"?

Mer som denna

Att jag använder de är mest för att jag har den till övrig slakt, inte för att det är den bästa kniven till hönsslakt.

Att partera är att dela  upp kycklingen i bitar med benet kvar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 13 dec-12 kl 20:50 »
Mina knivar för 15 kr/st har först använts på ett slakteri på ett antal tusen djur innan jag fick dem, och jag har själv slaktat ett par hundra djur då jag använt knivarna. Och de håller skärpan utmärkt, är lätta att slipa och kommer att funka under många år till.

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 dec-12 kl 21:02 »
Det är ju kanon att du lyckades hitta knivar billigt som fungerar för dig och ditt bruk.
Jag har också fyndat ibland men inte så billigt som 15kr och oftast är kolstål lättast att fynda då de brukar se ut som skit på loppis osv ,men att köpa begagnade handlar om att ha kunskap utan det skulle jag inte köpa begagnade.

Tycker såna moraknivar som har sånt laminerat stål är helt ok. De vanliga man nu köper billigt i kolstål, blir ju slöa bara man tittar argt på dem, men visst, de är lätta att slipa igen.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 21:06 av Lopt »

flindra

• -
« Svar #39 skrivet: 13 dec-12 kl 22:22 »
Det låter som att en köttsax och en Morakniv med kolstålsblad kan göra jobbet för mig.

Men vad ska man slipa kniven med? Diamanybryne? Skärpstål?

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser