Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktknivar  (läst 5714 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Slaktknivar
« Svar #40 skrivet: 13 dec-12 kl 22:34 »
Det låter som att en köttsax och en Morakniv med kolstålsblad kan göra jobbet för mig.

Men vad ska man slipa kniven med? Diamanybryne? Skärpstål?

Båda funkar. Jag föredrar diamant. Fast du måste ändå slipa redigt på en slipsten emellanåt. Extra ofta med de billiga kolstålsmoraknivarna.

flindra

• -
« Svar #41 skrivet: 13 dec-12 kl 22:39 »
Pratar vi om en stor slipsten med trampa och vattenbad? Jag har visserligen tillgång till en sån, men då måste jag komma ihåg att ta med kniven på semestrarna. Kan man få tag på en mindre variant?

Broberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 dec-12 kl 22:57 »
Nä, det går bra med små man håller i näven också. Tar bara lite längre tid. Och med ett grovt diamantbryne klarar man det också vettigt utan slipsten.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 13 dec-12 kl 23:24 »
Med en mjuk kolståls kniv kan man vässa mot oglaserad porslin ex, undersidan på en tallrik
Bästa är ju vedspisen eller diskbänken med såna knivar gamla bestick får man ju till rakblad på detta vis.
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 01:30 av mummrick »

flindra

• -
« Svar #44 skrivet: 14 dec-12 kl 10:13 »
Tack för era tips! Nu har jag en bättre bild av vad jag behöver för utrustning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser