Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara ägg, vattenglas?  (läst 9147 gånger)

tomtefrej

Bevara ägg, vattenglas?
« skrivet: 23 dec-12 kl 09:48 »
 Hur förvarar ni era ägg. Har hört talas om något som kallas vattenglas tror jag. Det skall vara något som man lägger äggen i så att dom håller sej färska länge. Är det någon som har hört talas om detta å vet hur det fungerar

skogsbonne

• Värmland
SV: Bevara ägg, vattenglas?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 09:56 »
det behövs inte för man kan ha dom i kylskåpet 1-2 månader och jaag vet inte vad du menade för vatten sak

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 10:06 »
Vattenglas användes förr för att bevara ägg. Natriumsilikat heter det "på riktigt". Ägg brukar ju ha en hållbarhet på ca 3 månader i kylskåp.

renee d

« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 10:13 »
wikopedia
Food preservation

Sodium silicate was also used as an egg preservation agent in the early 20th century with large success. When fresh eggs are immersed in it, bacteria which cause the eggs to spoil are kept out and water is kept in. Eggs can be kept fresh using this method for up to nine months. When boiling eggs preserved this way, it is well advised to pin-prick the egg to allow steam to escape because the shell is no longer porous.[16]

tomtefrej

« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 10:41 »
Vattenglas användes förr för att bevara ägg. Natriumsilikat heter det "på riktigt". Ägg brukar ju ha en hållbarhet på ca 3 månader i kylskåp.
Vet du hur länge dom håller sej i vattenglas å hur gör man.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 11:12 »
Jag läste på Svenska Wikipedia. Där står det 8 månader.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 12:03 »
ja och varför ska man bevara ägg så länge?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 23 dec-12 kl 21:48 »
ja och varför ska man bevara ägg så länge?
Det finns de som inte har extraljus till sina höns och då har dom värpupehåll från kanske september/oktober till april. Vill man äta egna ägg hela vintern kan vattenglas vara ett alternativ. Detta är ett forum som heter alternativ så denna gamla konserveringsmetod är av intresse för en del som väljer att leva lite mer alternativt  :D

Länk till lite info om vattenglas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 dec-12 kl 23:04 »
ok då var det en annan sak men finns det någon som gör så?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 24 dec-12 kl 06:38 »
ok då var det en annan sak men finns det någon som gör så?
I princip alla som följer lanthönsklubbens rekommendationer. Och en hel del andra.

Själv har jag tänkt prova med vattenglas nästa år. Denna vintern har jag bara väldigt få unghönor som värper, så jag får snåla på äggen, skulle helst äta fler. Så att kunna bevara dem från sommaren, när de värper mer, till vintern, när man knappt får några ägg, vore jättebra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

renee d

« Svar #10 skrivet: 24 dec-12 kl 08:11 »
Jag har ätet "vattenglass" äg om vinteren hel mit barndom. Penge var knap i North Yorkshire. Äggen funkar bra til bagning och omelette men gul bristar nemt.

I have eaten waterglass conserved eggs all my childhood. there wasn't much money aroung in North Yorkshire then. The eggs are fine for baking or omelett type use as the yolks become a little soft.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 24 dec-12 kl 08:14 »
Jag har ätet "vattenglass" äg om vinteren hel mit barndom. Penge var knap i North Yorkshire. Äggen funkar bra til bagning och omelette men gul bristar nemt.

I have eaten waterglass conserved eggs all my childhood. there wasn't much money aroung in North Yorkshire then. The eggs are fine for baking or omelett type use as the yolks become a little soft.
If you use them in an omelette or fry them is the taste different than from normal eggs?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

renee d

« Svar #12 skrivet: 24 dec-12 kl 09:38 »
I was a child, I don't think so :)
In the isolated villages everyone had hens so one could not sell eggs. As you wrote, not everyone had the possibility of giving light in winter (did they even know?) So, our mothers all saved eggs in waterglass for the winter. A very needfull and cheap source of protein. :)

tomtefrej

« Svar #13 skrivet: 24 dec-12 kl 15:12 »
pärlhöns lägger inte ägg på vintern där av min fråga.  Jag tycker att det är intressant att prova på detta så nu får jag prova till sommaren. Har ni några andra tips så kom hjärna med dom. Men nu får ni ha en riktig GOD JUL. Tänk inte på figuren denna helg.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 dec-12 kl 21:55 »
Råttor är oxå djur. :)

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 26 dec-12 kl 06:59 »
Kan man frysa ägg tro?

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 26 dec-12 kl 10:02 »
Man kan utmärkt frysa ägg för matlagning. Man kan inte frysa hela ägg med skal dock, de spricker. Man fryser antingen gula och vita för sig, eller båda tillsammans. I vilket fall ska man röra dem innan man fryser, så att hinnorna släpper och massan blir homogen. De förvaras i lufttät burk eller påse och funkar utmärkt till matlagning, även maräng ska gå bra (har inte provat själv) men det är svårt att vispa in lika mycket luft som i färska ägg.

Tack för svar!

Kan man göra omelett på dessa frysta äggulor tro?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 dec-12 kl 10:26 »
Det går att göra allt som går med färska ägg.

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 26 dec-12 kl 10:55 »
Det går att göra allt som går med färska ägg.

Låter bra! Frysen är ju alltid igång ändå och känns lite enklare än vattenglas.

42

« Svar #19 skrivet: 26 dec-12 kl 10:57 »
Hej!
Har sett i en intressant dokumentär (The Edwardin Farm från BBC), att man kan lägga ägg i en lösning av vatten och släckt kalk. Inte helt säker om det är det som motsvarar vattenglas, men, det skulle också ta död på/hålla bakterier borta från äggen. Man behövde inte ha dem i kylskåp. En annan sak som man gjorde, var att ha en liten burk med osläckt kalk ståendes i skafferiet för att sua upp eventuell fukt.
Jag kan starkt rekommendera att leta reda på dessa program (finns att köpa på DVD via BBC). Det finns Viktorian farm, Edwardian farm mfl.
Fjällnära ko, Linderödssvin, katt, hund, häst mfl= 42

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser