Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera en gammal Allweilerpump??  (läst 4140 gånger)

Fru Bergman

• Västergötland
Renovera en gammal Allweilerpump??
« skrivet: 23 dec-12 kl 19:37 »
Jag hittade en gammal pump - Allweiler nr 2 - under ett av våra hus... Försöker nu ta isär den bara för att jag vill se hur den fungerar. Mycket 5/56 krävs  :) Någon som har erfarenhet? Kan jag få den att fungera? Bara för skojs skull...

torbjorn

• Medelpad
SV: Renovera en gammal Allweilerpump??
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 19:57 »
Vad är det för slags pump? Handdriven eller motordriven? Kolvpump, centrifugalpump eller någon annan typ? Är den tänkt för att pumpa vatten eller något annat?

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 20:03 »
Gammal klaffpump, handdriven... brukade finnas över vasken i gamla kök....meningen är att den (om jag får igång den!) ska pumpa upp vatten sommartid från bäcken till växthus!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 20:08 »
Aha, en sån :) Är den av mässing eller gjutjärn? Det värsta som kan hända är väl om den skulle ha frusit sönder eller, i gjutjärnsfallet, om något är hopplöst sönderrostat.

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 20:11 »
Gjutjärn och duktigt rostig men jag har lyckats lossa alla muttrar. Det sitter en skruv kvar - ordentligt 5/56:ad - och mest för att jag inte har en så pass grov mejsel som krävs... funderar på kniv och hammare... sen ska det gå att öppna pumphuset... spännande!!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 dec-13 kl 21:11 »
Har du fått loss den sista skruven?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jan-14 kl 22:50 »
Gjutjärn är sprött. Var försiktig! Köp en skruvmejsel i rätt storlek. Sen kan du i värsta fall knacka lite med en hammare för att skaka på gängan. Prova med att dra åt en liten aning innan du släpper. Om det går trögt dra åt igen, spraya och skruva ut igen. Värm försiktigt med varmvatten kanske. Om locket går att vrida så att skruven rör sig kan man försöka vicka lite.
/J

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jan-14 kl 23:07 »
Är skruven svetsbar så svetsa på en mutter.Eller värm skruven och smörj med olja.Då den är varm så blir oljan mer lättflytande och tränger in bättre.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 23:13 »
Det räcker med att värma så att det blir glödgat. Då släpper rosten. Men vänta lite med att dra i skruven tills den inte är röd längre. Annars är metallen för mjuk.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser