Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får du in pengar?  (läst 8462 gånger)

jörmundur

• Medelpad
Hur får du in pengar?
« skrivet: 27 dec-12 kl 09:20 »
Hej, jag undrar hur du får in kapital till din gård? jobbas det på företag vissa dagar i veckan?, har du en gårdsbutik som går bra eller vad :)?  Jag har fått idétorka vad gäller inkomstkällor...

är det lättare att få det att gå runt i södra Sverige än i norr?

skulle vara jättekul ock nyttigt att få höra hur ni tänket!
/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

muffman

• Gäst
SV: Hur får du in pengar?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-12 kl 09:45 »
Numera jobbar jag halvtid ca som någon typ av smed/mekaniker. Tidigare var jag helt frimicklande med ved skrot bilrep husrenovering båtrenovering osv. Men det blev för mycket jobb, jag blev rädd för att säga nej allt var så kul. Resultatet blev jobb dygnet runt och gården i missär. Halvtid passar mig perfekt, säkra stålar mycket tid till gård och djur. När jag kommer från löne jobbet kan jag grotta ner mig i mina egna projekt. Jag tror att jag skulle brakat samman totalt om jag fortsatt med mitt micklande. Problemet är väl egentligen att jag inte kan eller vill säga nej. Samt att jag gärna jobbar förmycket blir som lite besatt av det jag gör.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 09:52 »
OK, ja det verkar vara den säkra vägen att gå helt klart :). men drar din gård in några pengar utöver det? bidrag för djur7marker eller?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 10:02 »
Vill man ha en verksamhet där man handlar direkt med folk, så måste det ju finnas folk i närheten.. och det gör det väl kanske enklast i södra sverige :). Annars handlar det ju om att leverera produktionen till nån uppköpare, och då måste det vara rätt stort.

Jag har nog försökt det mesta.. Odlat jordgubbar och grönsaker, potatis. Startade ett skaleri för att sälja färdigskalad potatis till restauranger och kommuner, höll på med det i 18 år utan att tjäna en krona. Förlorade nån miljon istället.

Hade även en täckdikningsmaskin som jag dikade åt andra med, och det funkade bra på 80-talet när jordbruket var i en upp-trend. Sen dog den branschen ett tag, nu har det visst vänt igen.

Började med ekologiska grisar som sen ingen ville ha när certifieringen var klar, så då började jag sälja köttlådor. Insåg rätt snart att det var praktiskt omöjligt att leva på. Äventyret kostade 300 000 som jag betalar av de sista 15 000 på nu i januari, så då kan det läggas till arkivet.

Började med äggproduktion, köpte in en utrustning för 4000 höns, men fick avbryta efter 1,5 år när pengarna tog slut. Det är annars nåt jag fortfarande tror har möjlighet att bli riktigt bra. Men man får inte ha ryggsäck när man börjar.

Har försökta sälja av några tomter utan resultat. Eller, jo, en tomt ville en ha, vid en sjö där det visade sig att han inte fick bygga nåt, så han backade ju ur :)

Funderar på att slå upp två hus istället och hyra ut, troligen då tillsammans med hönshuset, så kan nån driva produktionen efter eget huvud.

Har även funderat på att anlägga kolonilotter, men det verkar inte ge nåt vidare.

Själv sitter jag numera heltid på kontoret och ägnar mig åt min bokföringsfirma.

Det är nog det enklaste projektet hittills.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-12 kl 10:33 »
Förutom mjölkproduktion så säljs det höns, ägg, kaniner, får, fårkött (helkropp, detaljer, rökt) sylter och marmelader på gårdens bär och frukter.
Vågar man ta betalt så blir det en slant! Köpare finns det alltid.  :)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 dec-12 kl 10:40 »
Själv sitter jag numera heltid på kontoret och ägnar mig åt min bokföringsfirma.
Måste kännas jäkligt fint att den går bra efter försöken med allt det andra. Äntligen kunna pusta ut  :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 27 dec-12 kl 11:02 »
Jag är sjukskriven sedan 2.5 år.
Maken jobbar och får in en bra lön.

Det enda "inkomster" på gården vi får in, är en blygsam äggförsäljning och ännu mindre blygsam
inkomst av försäljning av Gotlandskaniner i genbank!

Tanken är att kaninerna mest ska bidra till kött än reda pengar.
Vår gård är mer av ett hobbyprojekt.
Ägg, kaninkött och hemodlade grönsaker är för oss mer en livsstil än inkomster och kommer vi aldrig att kunna leva
på gården och inte heller bli självförsörjande på mycket mer än det vi är nu.

Livskvalitet är vår inkomst på gården!  :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #7 skrivet: 27 dec-12 kl 21:13 »
En av oss jobbar heltid på gården, en av oss heltid på kontor för att få in kontanter. Tanken är att båda ska kunna försörja oss på gården. Det enda som gått bra hittills är ekologiska grönsaker, kryddor och plantor. Fåren gick rejält back och tyvärr även hönsen. Gårdsbutik tror jag stenhårt på om man bor bra till. Vi har 1 mil till närmsta by och 5 mil till närmsta stad, ändå hade vi folk hos oss förra sommaren som körde hela den vägen för att handla! Bor man bra till och har bra varor att erbjuda tror jag det är en bra näring att satsa på!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

muffman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 dec-12 kl 22:16 »
Det som ger mig pengar från gården är ved och virke. Men ett väldigt lågt matkonto är också en förtjänst, odlar för husbehov samt höns och får. Djuren betalar sig själva om man inte vill ha betalt för arbetet :-[.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 28 dec-12 kl 08:43 »
oj vad många fina svar:D fantastiskt att ni har modet att testa saker! det ska ni ha en eloge för!

våra/min planer är att odla för eget bruk (till en början), ha höns,gris ock får som kan hålla markerna öppna mm ock ge kött. Min sambo är trädgårdsintresserad ock vi har planer på att bygga ett större växthus (6x12 m) jag pysslar med smide o slöjd ock har väll tänkt att man skulle ha en gårdsbutik i någon form där man kan sälja av. Till Sundsvall är det bara någon mil, men vägen till huset är inte idealisk för trafik då den är smal ock mycket brant, speciellt vintertid. följaktligen så vill vi ha butiken på en annan plats... 
Att sälja grönsaker till skolorna i trakten har jag också funderingar på, men har inte undersökt saken närmare ock det ligger nog många år fram i tiden.

Sen finns det en stor gammal fiskdam som vi grävde ut ock renoverade, men vi har ännu ingen fisk i den ock vi har väll inte bestämt om vi ska hålla på med fiskodling heller. Har någon några erfarenheter kring det? fisksorter, foder mm?

Helianthus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 09:23 »
Jag tror jag drömmer  ::) jag tar lån hamnar i skuld och så strömmar pengar in, jag vet inte riktigt hur det går till men även jag är en fånge i det kapitalistiska systemet. Det lär ha skivit en bok av en författare vid namn Mario Rocio eller något sådant om det västerländska kapitalistiska systemet men jag har tyvärr inte hunnit läsa den än men den verkar mycket intressant. 

muffman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 jan-13 kl 09:25 »
Om pengarna :D strömmar in när man tar lån kanske jag skulle prova att låna. ;D

Helianthus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jan-13 kl 09:34 »
Om pengarna :D strömmar in när man tar lån kanske jag skulle prova att låna. ;D

Jag vet inte om det är tillrådligt men jag var tvungen att ta studielån för att kunna bedriva akademiska studier vilket visar att jag levt iden bästa av världar. Nu är jag naturligtvis livegen i den bemärkelsen att jag är tvungen att betala av lånen med ränta, men det sköter sig själv. Jag vet inte hur det fungerar med andra lån än de  från centrala studiestödsnämnden.

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 jan-13 kl 10:43 »
Jag bor i Skåne och har väldigt nära till både Malmö, Lund och "egen av och påfart till Köpenhamn (Yttre ringvägen).
Vi har ett hunddagis/pensionat som vi startade 1986, det är ett perfekt tillskott till lantbruket, då vi bara arrenderar runt 50 ha.
Ett hund eller katt pensionat kan ju ligga ganska ensligt för ägarna är villiga att åka långt (det är ju bara några gånger varje år), dagisverksamhet däremot måste ligga nära kunderna.
Fördelen är ju att man kan vara hemma och odla/sköta självhushållet, man måste bara älska djur.
Nackdelen är att man aldrig är ledig, man jobbar dagar, kvällar, nätter, helger....men så är det ju om man har egna djur också . de ska ju skötas allt

Vi har försökt med grisar, tjurar, får, angorakaniner, kalkoner, gäss.....you name it.
Det är ju inte helt lätt med lantbruk.
Tjurarna rymde första natten de var ute på bete. Det åskade och de sprang ner stängslet- de sprang tvärs över ett gigantiskt fält med skärdemogen blomkål , förstörde hur många meter odlingsväv som helst + naturligtvis blomkålen också.Turligt nog så hamnade de inte i trafiken, idag har vi motorvägar runt om oss.
Grisarna blev ingen förtjänst på, det är väl fortfarande att betrakta som hobbyverksamhet (man får betala för nöjet).
Fåren, ja vi skulle ju ha påsklamm, men lyckades aldig komma rätt i slaktvikterna. Det fattades något hg så kilopriset blev katatrofalt lågt. Har förträngt alla siffror. :-[
Angorakaniner, de smittades av de vilda kaninerna och jag satt dygn efter dygn och försökte få kaninpestsmittade små ungar att tillfriskna.
Kalkoner, gäss och andra fåglar kunde vi få slaktade av vår granne som hade Sveriges största fågelslakteri men han har stängt ner det nu efter många år av problem med smmittat foder etc. Det blev salmonella smittat gång på gång. Att han höll ut så länge som han gjorde är ju helt fantastiskt.

Nu har jag bara några få höns för äggbehovet, det är ju mysigt att ha några egna djur på gården. VI har förstås en katt som någon släppte av på gårdsplanen för några år sedan.

kanka

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 03 jan-13 kl 10:50 »
TS, jag tänker direkt på kräftor när jag hör damm. Har du funderat på den
möjligheten?
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-13 kl 12:14 »
Ju längre norrut desto värre klimat för det mesta, och generellt svårare att ha lokalförsäljning. Ska man tjäna pengar utan bränna ut sig på kuppen lär man planera bra och ta hänsyn till fördelarna och nackdelarna som finns.

Kräftodling, som nyss nämnt exempel, kräftor växer generellt sett sakta i Medelpad. Fördelen är väl att det är fritt från signalkräftor vad jag vet, om det kan vara en bra idé beror på en rad faktorer.   

Vad vi har i Sverige som är bra oavsett var i landet man bor är postgången, vill man starta smått kan man sälja saker som är värda att skicka med post direkt till konsument.

Själv säljer jag akvarieväxter som hobbyverksamhet, när jag var som mest aktiv gick jag 4000:- plus en månad, på ibland upp till två timmars jobb vissa dagar, måndag till onsdag då, eftersom man helst inte skickar levande akvarieväxter med posten senare i veckan än onsdagar.

Krukväxtsticklingar är det väl en hel del människor som drar in en hygglig liten extrainkomst på. Att sälja sticklingar och frön verkar vara lite som att sälja drömmar, som kan slå in. Det har ju hänt att man sett krukväxt-sticklingar säljas för ett högre styckpris än vad de går att köpa stora plantor för som man kan ta dussintals sticklingar direkt av. Men det gäller att ha rätt varianter.

Små-plantor av vita jordgubbar gick på en känd svensk auktions-sida för tresiffriga belopp i våras-somras, om de sticker iväg i pris  likadant i år i igen vet jag inte, man får helt enkelt satsa brett om man ska tjäna pengar på sticklingar/småplantor/frön.

Med växthus (och intresse) samt mark inklusive damm har ni ju alla förutsättningar att hålla omfattande egen produktion av sticklingar/småplantor/frön med brett sortiment.

Att sälja grönsaker till skolor innebär väl att man måste kunna ha hög leveranssäkerhet, och konkurrera prismässigt med minst hela Europa. Det finns väl en prejudicerande dom på att lokalodlat och liknande egenskaper inte får få förtur i lagen om offentlig upphandling.

Hur funkar bin hos dig? Jag har ingen egen erfarenhet av biodling, men det finns väl förutom honung en del möjliga bi-inkomster (man måste väl skriva så i det sammanhanget?) när man håller på med bin, jag tänker då på saker som att att snickra och sälja kupor, och i framtiden kanske det går att hyra ut kupor för pollinering.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Capsicum_

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 03 jan-13 kl 12:37 »
Jag har också sålt en del akvarieväxter, riktigt kul faktiskt. Det blev inga stora summor precis, det betalade väl underhållskostnaden i alla fall :) Men det är spännande att se hur mycket mer pengar  folk lägger för akvarieväxter på tradera, om man jämför med i butik. Det blir någon slags mani eller tävlan om att vinna auktionen helt enkelt. Vissa växter som säljs är ju också lite ovanligare, ibland ser man en bit akvariemossa på 5*5 cm gå för hutlösa priser, till storleken sett. Nu snöade jag in lite här men..... :)

farfar

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 jan-13 kl 17:42 »

Jag föreslår biodling och framförallt minska kostnader-det kan finnas tusenlappar som bara försvinner varje månad! ;)

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 07 jan-13 kl 17:56 »
Vill man ha en verksamhet där man handlar direkt med folk, så måste det ju finnas folk i närheten.. och det gör det väl kanske enklast i södra sverige :). Annars handlar det ju om att leverera produktionen till nån uppköpare, och då måste det vara rätt stort.

Jag har nog försökt det mesta.. Odlat jordgubbar och grönsaker, potatis. Startade ett skaleri för att sälja färdigskalad potatis till restauranger och kommuner, höll på med det i 18 år utan att tjäna en krona. Förlorade nån miljon istället.

Hade även en täckdikningsmaskin som jag dikade åt andra med, och det funkade bra på 80-talet när jordbruket var i en upp-trend. Sen dog den branschen ett tag, nu har det visst vänt igen.

Började med ekologiska grisar som sen ingen ville ha när certifieringen var klar, så då började jag sälja köttlådor. Insåg rätt snart att det var praktiskt omöjligt att leva på. Äventyret kostade 300 000 som jag betalar av de sista 15 000 på nu i januari, så då kan det läggas till arkivet.

Började med äggproduktion, köpte in en utrustning för 4000 höns, men fick avbryta efter 1,5 år när pengarna tog slut. Det är annars nåt jag fortfarande tror har möjlighet att bli riktigt bra. Men man får inte ha ryggsäck när man börjar.

Har försökta sälja av några tomter utan resultat. Eller, jo, en tomt ville en ha, vid en sjö där det visade sig att han inte fick bygga nåt, så han backade ju ur :)

Funderar på att slå upp två hus istället och hyra ut, troligen då tillsammans med hönshuset, så kan nån driva produktionen efter eget huvud.

Har även funderat på att anlägga kolonilotter, men det verkar inte ge nåt vidare.

Det är nog det enklaste projektet hittills.
Det viktiga är att man aldrig ger upp.
Förr eller senare så hittar man sin sak.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 07 jan-13 kl 18:12 »
Själv säljer jag akvarieväxter som hobbyverksamhet, när jag var som mest aktiv gick jag 4000:- plus en månad, på ibland upp till två timmars jobb vissa dagar, måndag till onsdag då, eftersom man helst inte skickar levande akvarieväxter med posten senare i veckan än onsdagar.

Krukväxtsticklingar är det väl en hel del människor som drar in en hygglig liten extrainkomst på. Att sälja sticklingar och frön verkar vara lite som att sälja drömmar, som kan slå in. Det har ju hänt att man sett krukväxt-sticklingar säljas för ett högre styckpris än vad de går att köpa stora plantor för som man kan ta dussintals sticklingar direkt av. Men det gäller att ha rätt varianter.
Eftersom vi bor närma en större centralort så har även vi jobbat med försäljning av växter mm.
Jag annonserade efter akvarium. Det ringde massor av folk som hade akvarium ståendes i förådet. Så vi åkte runt med släpkärra och hämtade massvis med akvarium. Hemma så fyllde jag upp dom med växter och fiskar från min lokala odling i källaren. Sen ut på Blocket. Ett par dagar senare så stor det en köpare med barn och då var det bara att tömma det. Packa ner allt och bära ut. Så var det bara att hämta nästa akvarium i källaren för att fylla med fiskar och växter och ut på Blocket igen. Har 11 stora fisk och växtakvarum i källaren då. Det minsta var på 100 liter.

På sommaren så odlade vi växter samt köpte in växter från plantskolor som vi sålde.
Funkade också rätt bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser