Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärken  (läst 1677 gånger)

Milla0

• Gäst
Öronmärken
« skrivet: 13 jan-07 kl 11:44 »
Vad har ni för märken i öronen på era får?
Vilka för och nackdelar med dem och vilka är lättast att sätta dit?
Jag har nu Pat horten men funderar på om det är bättre med något annat märke.
Mvh. Camilla

Henning

Re:Öronmärken
« Svar #1 skrivet: 13 jan-07 kl 12:25 »
Det finns en hel del skrivet om öronmärkning på tidigare trådar. Kika gärna också på Jordbruksverkets sida där alla godkända märken finns beskrivna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-07 kl 13:59 »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Milla0

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-07 kl 15:08 »
Hm. Jag ville mer åt era personliga åsikter om de olika märken som finns!
Vilka som är godkända och hur man märker djuren vet jag redan! ;)
Men tack för tipsen ändå, all info. är ju bra och värd att upprepas!

Henning

« Svar #4 skrivet: 13 jan-07 kl 15:43 »
OK, jag hade för mig att det fanns mycket personligt på gamla trådar men jag delar gärna med mig av mitt tyckande. Jag tycker bäst om Hortens aluminiummärken. De är till minst obehag för fåren. Jag börjar alltid med dem när lammen är små. När lammen blivit ett par månader sätter jag dit ett stallmästarens minimärke i andra örat för att det ska vara lättare att se numret på lite längre avstånd. Beställer altså en serie av varje. Sedan får tacklammen Hortenmärket i vä och bagglammen i hö öra. Det kan man också ha lite nytta av.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 13 jan-07 kl 15:57 »
Millan, ja man hör så ofta så helt olika omdömen. "Nej, aluminium river sönder öronen. Plast är bättre!" och nästa person säger "Fan plast? Öronen blir ju som mattfransar av dom!".

Så jag tycker du gör helt rätt i att se till att få så många omdömmen som möjligt. Kanske ser du ett mönster som hjälper dig att välja. Något jag själv tänkt på; att får som står inom ett fårstängsel med rutor dom får in huvudet igenom för att beta på andra sidan, ser ut att få skador oftare än dom som har andra stängsel. Men det är en högst personlig iaktagelse.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 13:59 »
Jag har gute och tycker lite synd om dom med plastbrickor och dom som har metall klämman på översidan av örat. Det knackar ständigt i hornen, baggen i synnerhet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser