Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klagrönt/vitt bajs  (läst 5578 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Klagrönt/vitt bajs
« skrivet: 01 jan-13 kl 17:11 »
En av våra stora Orpingtonhöns har i dagarna lagt bajs som är klargrönt och vitt. Den vita delen av bajset är alltså som vanligt, medan den mörka delen är klargrön. Är det något att oroa sig över? De beter sig som vanligt.

En bild på det märkliga bajset:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Klagrönt/vitt bajs
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 20:03 »
Samma färg som det blir på rått/mus skit om dom ätit gift.... Det är inte så att hönsen har hittat något olämpligt att äta?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 20:09 »
Jag har också hittat grönt bajs idag, och antingen är det väl de hela sädeskornen som jag började ge igår eller så är det väl nyårsfyrverkerierna... Kan de stressbajsa grönt?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 21:06 »
Samma färg som det blir på rått/mus skit om dom ätit gift.... Det är inte så att hönsen har hittat något olämpligt att äta?

Svårt att säga. De har inte varit ute i trädgården så mycket på sistone, och som föda får de bara matrester och havre.

Jag har också hittat grönt bajs idag, och antingen är det väl de hela sädeskornen som jag började ge igår eller så är det väl nyårsfyrverkerierna... Kan de stressbajsa grönt?

Jag såg den här bajskorven på dagen på nyårsafton, innan raketerna alltså.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 22:14 »
Vad är väl "Mysteriet på Greveholm" jämfört med "Mysteriet med det gröna bajset"!

Mina fick havre för första gången igår. Den gröna klutten hittades idag på morgonen. Intrigerna tätnar...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 01 jan-13 kl 22:37 »
Vad är väl "Mysteriet på Greveholm" jämfört med "Mysteriet med det gröna bajset"!

Mina fick havre för första gången igår. Den gröna klutten hittades idag på morgonen. Intrigerna tätnar...

Våra har fått rätt mycket sallad i dagarna. Kan det vara så att en av dem ätit ovanligt mycket grönt?

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-13 kl 22:41 »
Mina har inte fått en enda matrest på flera dagar. Vi är så bra på att äta upp våra matrester tyvärr! Det senaste "gröna" de fick var kokta potatisskal och överbliven rödkålssallad på julafton.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-13 kl 23:03 »
Du har inte glömt att du givit rester med karamellfärg... ;D det var verkligen en giftig färg. Dessutom tycker jag att jag i en av kluttarna kan se ett ansikte, med ögon, näsa och mun. Kanske ska man spå det nya året i hönsskit?  :o
Hoppas hon fortsätter må bra i alla fall!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 01 jan-13 kl 23:30 »
det var verkligen en giftig färg.

Ja, jag har aldrig sett något liknande! Kan tillägga att de får väldigt gulaktigt bajs de dagar de bara ätit havre.

Kanske ska man spå det nya året i hönsskit?  :o

De gamla grekerna spådde i sin egen skit, har jag hört!

Hoppas hon fortsätter må bra i alla fall!

Tack! Jag uppdaterar om någon intressant förändring sker...

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #9 skrivet: 02 feb-13 kl 14:38 »
Hej!

Mina hönor bajsar också grönt liknande det du visar. Jag gav dem häromdagen ett halvt huvud rödkål och efter att ha läst kommentaren med rödkålssalkad är det väl gissningsvis det som ger den "ärtiga" ;-) färgen.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 02 feb-13 kl 14:41 »
Ja då måste det ju vara rödkålen!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 02 feb-13 kl 15:26 »
Tack för klargörandet, Lill-Hasta! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser