Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på vaktelgrupp?  (läst 1255 gånger)

Maissan

• Södermanland
Storlek på vaktelgrupp?
« skrivet: 02 jan-13 kl 19:31 »
Har föstått att det kan vara knepigt att ha stora grupper med vaktlar, så som man oftast kan med andra hönsfåglar. Vad har ni för erfarenhet av detta? Hur många fåglar per kvadrat har ni ungefär och påverkar det ifall man har tuppar eller inte ihop med flocken?
Just nu har jag två små grupper med tre hönor o en tupp i vardera grupp, men i tanke på hur tuppen jagar dessa hönor, så känns det nästan som om man skulle öka antalet hönor till en tupp. Hur gör ni??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Storlek på vaktelgrupp?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 19:42 »
Har oftast 5-15 hönor med 2-6 tuppar. Funkar fint om man kläckt alla samtidigt och de växt upp tillsammans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

M Bond

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 20:02 »
Har fem hönor till en tupp. Fungerar bra.
M

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 10:38 »
Hur bra vaktlar fungerar i grupp är väldigt olika på olika linjer. Mina Fläskvaktlar fungerar fint tillsammans i stora grupper om 20-25 djur (ca 1 tupp/4-5 hönor). Likaså nu när jag har fått hem en mängd vaktlar från en vän som belv sjuk. Dom fungerar också fint i stora grupper.

Men jag köpte vaktelbebbar från en annan linje och det var enar riktiga mordmaskiner :-X De som inte hade ihjäl varandra avlivade jag då jag inte vill ha sådant beteende på mina djur...

Med andra ord det är viktigt hur man selekterar och lugnt och trevlig sätt är viktigt att premiera när man avlar på vaktel!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maissan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 10:49 »
OK, det var som jag trodde. En del individer är ilskna/mer dominanta helt enkelt. Ska utöka gruppen till våren, så då håller jag ihop gruppen jag kläcker fram, så ska det nog funka. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Man lär sig nytt hela tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser