Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dax för killingar! Råd...  (läst 3048 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Dax för killingar! Råd...
« skrivet: 03 jan-13 kl 08:59 »
Hej! Den 12 jan är det beräknat att min get ska killa. Jag har gjort ordning en box till henne men jag har inte tagit in henne ännu.
   Nu har jag en till get som ska killa. Men där har jag ingen aning om när hon ska ha. Det är den första getens dotter... Hon ser ut att vara lika långt gånget som sin mor om man jämför juvret. Eftersom att hon inte är tillräckligt gammal så hoppas jag att det dröjer länge till. Men magen och juvret säger nått annat.

Jag funderar på att ta in den lilla samtidigt som mamman. I samma box då. Kan det störa tro?. Har aldrig haft dem inne så jag gissar på att de inte kommer att bli speciellt glada. Förra året så killade de under en varmare årstid så då gjorde det i hagen med de andra. Min tanke är att den lilla ska få se hur en killning går till och att det sedan hjälper henne när hon ska ha... Men det fungerar kanske inte så va?

Tja, det jag funderar på är väll om jag ska ta in båda eller inte? Och vad ska jag vara beredd på när en för ung get ska killa? Hon är ganska stor kroppsligt och större än en annan av mina vuxna getter.

/ Jennie
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Dax för killingar! Råd...
« Svar #1 skrivet: 03 jan-13 kl 12:13 »
Det beror på tycker jag hur mång getter du har? Mamma geten blir ensam om du tar in bara henne. När hon väl killat bryr hon sej inte om hon blir ensam. Är du orolig för att dottern ska killa ute så är det väll bra att ta in henne av den anledningen också. Jag har ju inte så stor erfarenhet av många getter. Jag brukar ta in flera och sen skilja dom åt när det är killat så de får lite lugn och ro. Bocken har då varit kvar ute. Jag har 3 boxar som går att skilja av till 4,3,2 eller ett utrumme. Är det någon som inte ska killa under samma tid så brukar jag låta dom vara ute med bocken. Nu i år blir det nya rutiner då det är för blött för att de ska kunna vara ute. Detta är ju lyx när man har få djur att kunna dela upp djuren som det passar. Har man större flockar går det väll till på andra sätt. Det är bra om djuren kan se varann på nära håll även om de är åtskilda. Vet inte om dom skulle störa varan. Jag har inte haft 2 getter i samma box med nyfödda killingar. Ute funkar det ju bra. Men inne så stångar de ju varann hela tiden. Det är ju svårt att komma undan.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 12:37 »
Har en get som ska killa i mars som blir kvar i hagen med tre bockar och två får. Så de blir ju inte ensamma iallafall.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 21:30 »
Är du hemma om dagarna och kan hålla ett öga på dem? I så fall kan du ju låta dem gå ute och ta in den get som ska killa + hennes dotter på kvällarna. Jag skulle låta de där två vara tillsammans om de trivs ihop. Hur gammal är den unga geten?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 21:48 »
Börjar jobba på måndag så innan dess tar jag nog inte in dem. Känner på bäckenband och försöker tyda olika signaler så man är beredd. Lyckades ganska bra förra året med att lista ut när det var dax. Det är den lilla jag är mest orolig för. Hon är 9månader nu... Är väll mest rädd för att hon ska ta skada vid en killning.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jan-13 kl 22:06 »
Jag skulle också göra som du och ta in dem innan jobbet. Det är klart att den lilla är väldigt ung, men det är bara att hoppas att det går bra - och ofta gör det det. De kan brunsta ganska snart efter killningen och ska alltså inte gå ihop med bocken.

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-13 kl 22:51 »
Om dom ska killa ungefär samtidigt så skulle jag inte ha dom ihop. Om oturen är framme så kan dom knycka varandras killingar i ren förvirring.
Men jag skulle ha dom inne tillsammans så dom kunde se varandra.
//Luff

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 jan-13 kl 22:58 »
Ja, om de är vana att vara tillsammans, så kan de bli stressade av att bli helt allena.  De flesta som har får eller getter brukar försöka skaffa grindar att balka av med när det är dags för nedkomst.  Då kan de se-höra-lukta varandra, och ändå inte komma åt att stångas eller "knycka" killingar.  Det senare är inte särskilt vanligt bland getter, men i enstaka fall kan en förstföderska bli förvirrad av smärtan och inte fatta att hon ska ta hand om det där äckliga blöta kladdiga som kommit fram.

Lycka till nu, get-barnmorska!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 17:13 »
Jag har i nuläget ingen möjlighet att dela av så att de fortfarande kan se varandra i stallet. Utan isåfall får de gå i skilda boxar. Tror de vill vara tillsammans. De har aldrig varit inne förut undra va de tycker om det ???. Blir ju mycket lättare att bjuda dem på en massa gott när man slipper knuffa undan andra tiggare :P. Skönt också att slippa leta efter killingen i hagen som mamman brukar gömma väl. Om det hela nu går vägen alltså.

Var ute och klämde ordentligt på deras magar idag. I Saras mage (mamman) känns det trångt och det sparkar mycket. Hon bär sin mage långt ner och ser igentligen inte särskilt tjock ut. Gissar att där bara är en. Hon har bara fått en killing varje gång tidigare. Skuggans mage är stor och står ut ordentligt i sidorna. Men klämmer man på den så känns där inte lika trångt. Men det sparkar... Chansar på att hon får gå två veckor till.

Såå spännande!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 18:32 »
Om de är sams (inte alla getmödrar&döttrar är det), kan de gott vara i samma kätte när du tar in dem. Eftersom Skuggan är ung bör du hålla dig i närheten när hon killar, ifall hon skulle behöva hjälp. Men det är en stor fördel att hon är välvuxen för sin ålder, då minskar riskerna för henne och killingen betydligt.
Du kommer väl ihåg att ge dem selen nu under högdräktigheten?

Lycka till :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 04 jan-13 kl 19:22 »
Japp, de har fått selen. Kanske inte så ofta som de borde dock... Ska absolut försöka att vara med när det är dax. Förra året hade jag turen att få vara med under en killning. Det var överväldigande. Jag grät och jublade samtidigt. Oj så ont och läskigt det såg ut. Fotade och skickade sms till gubben inne. Och i vilket läge ska man hjälpa till... Tankarna var många. Ploff! sa det så var den plötsligt ute!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 19:30 »
Överväldigande är ordet!  :D  Grattis att du fått uppleva det en gång.  Var beredd på att man inte vänjer sig i första taget; om du får chansen att bisitta igen, så lär du tänka ungefär "Vad har jag gett mig in i, detta är ett alldeles för stort ansvar för mig, hur ska det gå ... osv"  Så är det iaf för mig!   :o  Och för det mesta går det ju bra, geten klarar av det helt utan hjälp.  :D

LYCKA TILL!!!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 04 jan-13 kl 20:37 »
Precis så kände jag! Som om man själv vore den viktigaste länken. Det är ju geten som gör jobbet ;) Tur man inte är barnmorska...

Kom på en fråga till. Ha för mig att bockarna kan ta fel på brunst och killning och försöker göra sitt så att säga. såg ut som Ingo var sugen och att han redan varit på Sara...

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jan-13 kl 20:56 »
Ja det stämmer. I samband med killningen avger geten ett hormon som bocken kan feltolka och få för sig att geten är i brunst.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 05 jan-13 kl 19:48 »
Ja, det stämmer.  Det är till och med samma hormon!  Så det är inte lätt för den stackars bocken ...  ::)

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 07 jan-13 kl 20:44 »
Känner mig nöjd med beslutet att ta in de blivande mammorna i stallet. Mycket enklare att ha dem under uppsikt, fast det är ju det enda jag gör just nu...

Reagerar lite på att det bullrar ordentligt i deras magar. Det brukar det iof, men så här?? Jag ger ju dem lite mer kraftfoder nu om det kan vara det de reagerar på. Gissar att det är nån dag kvar bara :D

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 08 jan-13 kl 02:22 »
Bullrar det i deras magar?  Så bra.  Om det är alldeles tyst där, då är det dags att bli allvarligt oroad!  LYCKA TILL nu!!!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser