Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örtagård  (läst 2466 gånger)

grankotten

Örtagård
« skrivet: 14 jan-07 kl 17:58 »
Har som projekt planerat att anlägga en örtagård i vår.  Någon som har erfarenheter av vilka kryddor man själv lätt driver upp från frö och perenna kryddväxter som klarar zon 5 ? Om man vill så från ekologiska fröer, finns det nån som kan rekommendera pålitlig fröfirma?

Om inte latheten bromsar upp har jag tänkt göra en stenanläggning med odlingsrutor, har redan skissat upp  :) och väntar nu bara på våren!!

tacksam för tips

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Örtagård
« Svar #1 skrivet: 14 jan-07 kl 18:12 »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 11:09 »
Hejsan
Jag bor i zon 5 och har. Lavendel som trivs. Backtimjan trivs sådär däremot har jag en citrontimjan som sprider sig som en matta (gott till fisk). Alla myntor trivs och sprider sig, jag har pepparmynta, temynta och kungsmynta (oregano). Libbsticka. De flesta kryddor är lätta att odla....
kan själv

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jan-07 kl 11:32 »
ÅÅÅh vad jag längtar!
Ska redan ikväll börja ställa iordning för uppdrivning, och läsa in mig litegrann.
Har fått så många fina fröer från folk här, och nu är det hög tid (eller ihopskrivet = högtid) att de får spira!
Själv ska jag fortsätta med projektet jag påbörjade förra året hos morsan; jag har lagt stora stenar runt ett träd, fyllt på  ganska högtmed kompoströtter och kompostjord.
Där har jag satt myntor, lavendel, ett par rosor (bla den fina klätterros jag fick av svärmor, hoppas den klarat sig) och en en del andra kryddor..allt från skott.
Det var lite för skuggigt tyckte jag...vi får se hur det ser ut i år..
Blir det lite för tanigt så flyttar jag dem till soligare ställe, och planterar jordgubbar eller annat gott till ungarna runt trädet istället. Förslag?

Runobergs har bla Stevia/sötflockel , nyhet för i år. 100 frön för 100 kr, rätt ok tycker jag om grobarheten är hög.
http://www.runabergsfroer.se/html/nyheter.htm
De är inte vinterhärdiga, men klart intressanta.
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 12:09 av Eulalia »

Anne S

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jan-07 kl 12:56 »
Väldigt mycket (men inte fransk oregano) går att fröså om man förodlar inne. Det som inte är härdigt får man betrakta som ettårigt och så nytt varje år.

Jag har sått till exempel oregano, salvia, timjan, körvel och rysk dragon vilka överlever hos mig i zon 3-4. Andra, som rosmarin och basilika blir ettåriga.

Myntor klarar sig, men är väldigt invasiva. Nu har jag stängt in mina i hinkar som jag skurit botten ur, i hopp om att de ska hålla sig på plats.

Här kan du titta på min örtagård:http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=5968&albumid=12600

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 16 jan-07 kl 15:45 »
Du menar väl fransk estragon.
Förresten ska jag också starta örtagård när våren kommer. Hade tänkt mig en örtspiral, men trädgården är så liten och det ligger en töntig golvbrunn eller ett avloppslock (eller vad det är) i vägen. Men på något sätt ska örterna klämmas in!

Anne S

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jan-07 kl 16:04 »
Visst menar jag fransk dragon... lunchen var nära att brännas vid så jag misstänker att jag för närvarande innehar rekordet i snabbt skrivande, dock inte i snabbt tänkande...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 14:31 »
Till våren är det tänkt att det ska bli lite ordning på örtodlandet även här. Just nu är de utspridda över flera rabatter och i min ogräsodling som var ett dåligt försök till någon form av land innan jag fick nytt jobb och inte hade tid med någonting längre. Är ju bortskämd med växtzon 1 här så till och med min rosmarin överlevde förra, för våra förhållanden kalla vintern. Ska vintern fortsätta så här i år kan jag börja gräva och plantera om vilken dag som helst men, det vågar jag inte för då lär det bli buskallt direkt.  :P I alla fall så ska alla örter samlas i ett land på ett ställe så jag får lite överblick och ordning på det hela.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Purpurea

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 15:36 »
Anne S - en helt ljuvlig örtagård!  :D Så himla fin och praktiskt. Jag blev inspirerad!  :D
Svaret på allt är 42...

Anne S

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-07 kl 17:30 »
Tack, Purpurea! Plattgångar och -kanter är praktiskt. Lättare att hålla rent och, inte minst, lättare att hålla man med gräsklippare på behörigt avstånd från odlingarna. Nej, jag är inte fördomsfull när det gäller män och gräsklippare, men jag har erfarenheter av kombinationen min man och gräsklippare.

grankotten

« Svar #10 skrivet: 18 jan-07 kl 15:35 »

Tack för tipsen! Håller med L-M, snygg örtagård Anne S. Ser ut som om dina plantor trivs  8) . Väntar och längtar på sommaren..

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser