Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtsoppa med salt fläsksvål.  (läst 1255 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Ärtsoppa med salt fläsksvål.
« skrivet: 04 jan-13 kl 15:43 »
Hej!
Har någon av er ätit ärtsoppa med fläsksvål? Man kokar ärtsoppan med enbart saltad fläsksvål ; tycker det smakar utmärkt.
Under barndomen var detta inte ovanligt. Nersaltat fläsk, men i synnerhet fläsksvål, kunde, om det legat nedsaltat länge, gulna och bli ganska hårt, men det mjuknade vid kokningen!
Visst blir det fett,  men  varm fläsksvål eller varmt fett fläsk smakar fint! REJÄLT varmt skall det vara!

Hälsning! W H

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärtsoppa med salt fläsksvål.
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 16:01 »
Det är så som man gjort i alla tider.
Och det är det enklaste sättet att tillaga soppan, i med allt och låt det glatt puttra ett par timmar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skum

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 16:05 »
Nej, men när jag under min barndom bodde hos mina morföräldrar fick jag av grannkvinnan, som var slaktare, ärtsoppa vari hela kotlletter låg. Det smakade toppen.
Skum

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 16:06 »
Gammal uttjänt julskinka passar också utomordentligt i ärtsoppan.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 16:54 »
Hej!
Tack , mina vänner!
Jo, just detta att prova andra saker i ärtsoppa har jag gjort! Ärtsoppa med fläsk / fläsklägg, med falukorv, med isterband, med kyckling, med köttbullar, med köttrester, med mera!
Ortodoxa ärtsoppskokare i min närhet har förfasat sig :"Det är ärtor och fläsk som gäller!" Och visst är det så, om rätten ÄR "ärter och fläsk!"
Medger dock att det smakade allra bäst där fläsk eller liknande fanns med! Faktisk smakade ärter med endast skinkspad som grund mycket angenämt!
(till "sydtobak" : "Gammal uttjänt julskinka..."   = härlig formulering!)

Hälsningar !      W H
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 16:58 av Wernher Hingsk »

Mamsingen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-13 kl 14:04 »
Instämmer angående julskinka, har ibland t om köpt "helgskinka" enkom för detta ändamål :-) precis lagom sälta.
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser