Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storhandla dyrare än småhandla  (läst 12230 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Storhandla dyrare än småhandla
« skrivet: 15 jan-07 kl 13:13 »
Här är ett påstående man inte ser så ofta:

Småhandla ofta – och spara pengar

Forskning visar att man förlorar pengar på att storhandla
Glöm alla gamla ekonomiska råd.
  Ny forskning visar att det i själva verket är billigare att småhandla flera gånger i veckan än att storhandla.
  – Resultatet är förvånande, med modersmjölken får vi ju lära oss att man sparar pengar på att storhandla, säger Johan Lundberg, en av forskarna bakom studien.

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Storhandla dyrare än småhandla
« Svar #1 skrivet: 15 jan-07 kl 13:33 »
Storhandla är alltså i Teorin billigare än småhandla, eftersom man kan handla samma varor billigare och i praktiken eftersom man inte exponerar sig för samma impulsköpsrisker som när man går i butiekn var och varannan dag.
Däremot så är storhandla dyrt i praktiken om man hamnar i positionen att behöva slänga saker som blivit dåliga.
För storhandlandet talar även att man sparar tid på att handlla en gång istället för att köra till affären flera gånger i veckan, köa i kassan flera gånger i veckan etc.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-07 kl 16:52 »
Ja, när man tänker efter så är det nog lättare att planera med "småhandel".... :o
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 16:52 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jan-07 kl 17:56 »
Ja, när man tänker efter så är det nog lättare att planera med "småhandel".... :o
ja, på ett sätt kan det ju bli billigare OM du i förväg har bestämt dig för att ex. göra hemagjord pizza och har alla ingredienser förutom jäst exempelvis, då köper du ju bara ettt paket jäst=1,40kr. men springet det blir till affären då?? om du inte har affären precis runt husknuten, så måste du ta bilen,eller cykla eller gå= bensinoch tid, har du allt hemma kan du sätta igång direkt= tidsvinst och pengavinst.
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 17:59 av lite_av_varje »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-07 kl 18:48 »
Jag tänkte mer på att man kanske planerar mer som vad man ska äta idag o imorgon typ. Då har man kanske inte någon kålhuvud (tex) som inte blev kålpudding i brist på köttfärs. Äh,dåligt exempel men kom ine på bättre i all hast..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-07 kl 19:32 »
Själv har jag aldrig lyckats med bedriften att storhandla och sedan hålla mig till det.. I och för sig har jag ju alltid haft småaffärer relativt nära, och alltid kunna springa ner och köpa det som fattas. Men, de gånger jag gett mig in på att försöka storhandla så tänker man att"det där behöver jag säkert senare" så man handlar en hel del som inte blir använt, och så springer man ändå och köper "småsaker".. Det bästa sättet för mig att leva snålt är att inte ha pengar! De gånger jag varit riktigt pank har jag faktiskt klarat mig på förvånansvärt lite! Det är väl detta med att exponera sig för risker kan jag tänka..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 19:48 »
För min egen del så blir det billigare att storhandla. Tyvärr blir det inte speciellt ofta att jag gör det, måste bära allt hem då jag inte har bil och får väldigt ont i kroppen. Därför småhandlar jag och av någon konstig andledning så hamnar det extra varor i korgen. Mystiskt...  ::)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Attis

• -
« Svar #7 skrivet: 15 jan-07 kl 21:51 »
Har alltid tyckt det känns konstigt att det är jag som ska hålla lager på grejer, bara för att handlen ska kunna ha bättre lageromsättning.
Visst är det bra att ha grejer hemma. Men de flesta behöver ju inte 2 kg köttfärs, 5 paket krossade tomater eller 20 glödlampor på en gång. Visst man får frysa in osv, men nån stans tar detta en massa tid också. Man spar kanske några kronor här, några där. Men det går åt bensinpengar för att åka till stormarknad, behöver man ha något annat måste man ta bilen igen (mer bensinpengar).

Dessutom så är stormarknaderna så pinsamt dåliga på variation. Dom staplar bara högre berg av samma varor (märken/sorter) som den lilla affären, istället för att ta in flera märken/sorter. Jag undviker i möjligaste mån, betalar gärna några kronor extra (eller sparar enligt artikeln  ???) för att slippa ha lagerlokal hemma.
/Attis

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #8 skrivet: 16 jan-07 kl 01:29 »
Matlager hemma har man ju ändå. Jag försöker att alltid ha mat för åtminstone en månad hemma och på sikt vill jag ha livsmedel för ett års konsumtion hemma. Det måste givetvis vara livsmedel med lång hållbarhet, så att man inte måste omsätta hela matförrådet på den tid det är avsett att räcka till.
Storhandlar gör jag ibland, men sedan blir det småhandlande tills behov av mycket nopg basvaror åter har uppstått, varpå det blir en storhandling igen.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

globalisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jan-07 kl 03:15 »
Jag bor mitt i en stad och har både netto och lidl i gångavstånd från lägenheten, detta har gjort att jag aldrig storhandlar, både för att priserna är detsamma samt att jag inte behöver använda bil när affärerna är så nära, och att släpa hem storpack utan bil är alltför omständigt.

Att ha ett eget matlager hemma är dock en bra ide och säkert något man kan tjäna på i längden. Men även detta går att ordna utan storköp, finns det bönor billigt så köper jag ett par extra och ställer undan i skafferiet. Efter ett år så har jag ordnat ett billigt skafferi med mat som varar någon månad.
Det viktiga är dock att rotera maten, dvs att ställ den bönburk du köper längst bak och ät den som stått i skafferiet längst. Då undviker man att något blir gammalt och behöver slängas.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #10 skrivet: 16 jan-07 kl 06:02 »
Kan detta vara ett svar?

Från dagens dix.

Sparmyten - så mycker förlorar du på att storhandla 2007-jax-zz
Att veckohandla kan bli en dyr historia. Ny forskning visar att du kan förlorar över 3.500 kronor om året på att storhandla.
– Man har ju fått i tutat sig med modersmjölken att veckohandla är det bästa du kan göra för att sänka dina matkostnader. Men det här undersökningen visar tvärtom, säger xxx
Han är forskare i nationalekonomi vid xxx Universitet och projektledare för en undersökning där 1.500 personer i alla åldrar i Umeå har svarat på frågor om sina dagligvaruköp.

– De som storhandlade hade högre matkostnader än de som småhandlade flera gånger i veckan.

Enligt undersökningen så lägger den som storhandlar en gång i veckan cirka 300 kronor mer på dagligvaror i månaden än hushåll som enbart småhandlar flera gånger i veckan.

– Vi tror det beror på att man handlar man lite mer än vad man egentligen gör av med när man storhandlar. Man köper kanske till exempel storpack av frukt och så får man slänga en del, säger Johan Lundberg.

Han är själv förvånad över resultaten.

– Men hur man än vänder och vrider på den här undersökningen så visar det sig att det blir dyrare när man veckohandlar.

Undersökningen visar också att högst matkostnader har gruppen 16-19åringar, dvs tonåringar som bor hemma. Lägst matkostnader har gruppen 20- 24 åringar och pensionärer.

– Vår undersökning visar att efterfrågan på mat är rätt prisokänslig och ganska oberoende av inkomst. Det finns inga belägg för att de med mindre inkomster är mer priskänsliga, säger xx!

från journalisten xyz

Så det så!

Det är som vanligt: alla vill bara åt dina pengar, och för att få de, så lova man dig guld och gröna skogar!

MVH
Kap Horn

( fick ett mail i slutet av januari 07 angående inlägget av journalisten , det var frågan om copy rights och sådant........ehmm, fick göra vissa ändringar. Inte visste jag att man inte ens fick "citera" något. Så här skall man håller tungan mitt i mun, inte "låna," inte "citera" ,inte ens hänvisa till artikelförfattaren med namn?! osv.
Kan det vara så, att även journalisterna enbart vill åt mina/dina pengar!  Kap Horn 070205)

« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 13:49 av Kap Horn »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jan-07 kl 08:36 »
Ja, vad skall man tro.

Vi handlar några gånger i veckan. Med vår familj skulle det annars behövas ett extra kylskåp för mjölken.

Frågan är hur tillförlitlig undersökningen är. Man har låtit folk svara på frågor om sina inköp. Troligen är det så att storhandlare med nödvändighet har mer koll på vad de köper eftersom de måste planera noggrannare. Pedantisk redovisning av alla inköp under en månad hade varit bättre. Men då är problemet att undersökningsmetoden påverkar resultatet, eftersom redovisningen kommer att öka självdisciplinen.

Bondmoran

« Svar #12 skrivet: 16 jan-07 kl 08:52 »
Vi tjänar ändå på att storhandla istället men tyvärr är även vårt dilemma att ett kylskåp inte räcker till. Nu har vi visserligen två kylskåp   ::) men det ena är inte påsatt  :-[
. När vi handlar hamnar det alltid oönskade varor i vagnen. Jag brukar stanna innan kassan och föreslå resten av familjen att nu plockar vi bort allt onödigt men icke då.
Så ju förre besök ju förre oönskat dessut blir det dyra bensinräkningar för vår lanthandel  >:( har mest gamla varor.

En fördel med att ha ett lager hemma är ju att det alltid finns nått när/om kassan blir skral. Eller så tar man äta rent i skåpen vecka då och då.

Nått som retar mig dock är alla dessa erbjudande köp två lite billigare och folk handlar, men kollar man örena är det inte särskilt mycket billigare.

När det gäller frukt och grönsaker måste jag dock instämma,för vi slänger en del så där måste jag ta mig i kragen. Lära mig att i tid ta vara på det som går.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 16 jan-07 kl 10:24 »
Vi måste ta bil för att komma till mataffären. Handlar sällan och mycket, just för att slippa susa fram och tillbaka tusen gånger i månaden. Fast nu när det känns lite instabilt på strömförsörjningsfronten, så får det bli en period av småhandlande. Man sparar ju inte skitmycket på att storhandla och sedan slänga alltihop...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 jan-07 kl 20:16 »
Ja, vad skall man tro.

Vi handlar några gånger i veckan. Med vår familj skulle det annars behövas ett extra kylskåp för mjölken.

Frågan är hur tillförlitlig undersökningen är. Man har låtit folk svara på frågor om sina inköp. Troligen är det så att storhandlare med nödvändighet har mer koll på vad de köper eftersom de måste planera noggrannare. Pedantisk redovisning av alla inköp under en månad hade varit bättre. Men då är problemet att undersökningsmetoden påverkar resultatet, eftersom redovisningen kommer att öka självdisciplinen.
va? har du inte torrmjölk????? varför köper du vanlig mjölk??

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 jan-07 kl 20:20 »
Vi tjänar ändå på att storhandla istället men tyvärr är även vårt dilemma att ett kylskåp inte räcker till. Nu har vi visserligen två kylskåp   ::) men det ena är inte påsatt  :-[
. När vi handlar hamnar det alltid oönskade varor i vagnen. Jag brukar stanna innan kassan och föreslå resten av familjen att nu plockar vi bort allt onödigt men icke då.
Så ju förre besök ju förre oönskat dessut blir det dyra bensinräkningar för vår lanthandel  >:( har mest gamla varor.

En fördel med att ha ett lager hemma är ju att det alltid finns nått när/om kassan blir skral. Eller så tar man äta rent i skåpen vecka då och då.

Nått som retar mig dock är alla dessa erbjudande köp två lite billigare och folk handlar, men kollar man örena är det inte särskilt mycket billigare.

När det gäller frukt och grönsaker måste jag dock instämma,för vi slänger en del så där måste jag ta mig i kragen. Lära mig att i tid ta vara på det som går.

Hälsar
Bondmoran

men att handla kylskåpsvaror blir dyrare än att köpa torrvaror och konserver och frysvaror.
vi lagrar på oss makaroner, spaghetti, ris,bönor,krossade tomater,hela tomater på burk,ja, massor utav torrvaror helt enkelt, sådant som klarar sig länge, sen använder jag torrmjölk och olja när jag bakar,så jag har alltid grejer hemma, sällan jag behöver komplettera med något till middagarna, men IDAG fick jag faktiskt göra det,jag sprang ner och köpte en cremefraiche för 7,50, men då köpte jag oxå ENBART den. ;D
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 20:21 av lite_av_varje »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-07 kl 20:29 »
va? har du inte torrmjölk????? varför köper du vanlig mjölk??

Därför att torrmjölk är blä. Duger inte ens att göra glass av. Frågan är snarare varför vi köper mjölk på affärn alls, och svaret är "vänta bara!"

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-07 kl 20:37 »
Därför att torrmjölk är blä. Duger inte ens att göra glass av. Frågan är snarare varför vi köper mjölk på affärn alls, och svaret är "vänta bara!"

Våra storkonsumerande, hemmaboende mjölkdrickande barn förtjänar riktig mjölk.
Oskar tycker det dammar för mycket  (så man nyser) om man tar sig ett glas torrmjölk.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jan-07 kl 21:03 »
kan hålla med dig om att dricka torrmjölken är ingen höjdare, den är inte så god, men till bröd, soppor,pannkakor,sås,bullar mm, funkar det utmärkt.
den är ju framställd utav skummjölk och fetthalten är <0,1%,för den innehåller ju hälften så många kalorier som vanlig 3%-ig mjölk, kanske därför det inte går att göra glass på torrmjölk.men glass är väl inte allt här i livet....köper hellre en 2litersbytta på coop för 10kr än och krångla med att göra egen. ;D

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-07 kl 21:11 »
ni vet att ni ska ta 1,5msk pulver+knappt en dl vatten och blanda, så är det 1dl mjölk. som kan vara taget utav dina favoritrecept.

ska det vara 4dl mjölk blir det:
6msk pulver och4dl vatten. osv...

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser