Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storhandla dyrare än småhandla  (läst 12226 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Storhandla dyrare än småhandla
« Svar #20 skrivet: 17 jan-07 kl 17:56 »
För mig är det definitivt billigare att storhandla än småhandla. Mjölk och visst pålägg handlar vi i och för sig oftare men, det brukar vara maken som handlar det. Jag handlar alltid en massa annat när jag är i affären, även om jag har en fin handlingslista att gå efter. Värst är det om jag skulle råka handla när jag är hungrig. Då består nästan hälften av det i matkorgen/vagnen av skräp, typ chips, godis, köpekakor, ostar i små käcka portionsförpackningar som kostar skjortan och en massa annan skit som är helt onödigt men, som när jag är hungrig verkar livsviktigt för att jag inte ska dö av svält...  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sågaren

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 17 jan-07 kl 22:11 »
Det dom menar är väl att man kan köpa saker som ej används innan bäst före satumet, då blir det ju dyrt men måste man åka bil eller annat fordon borde det bli billigare med storhandel.
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 22:11 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 jan-07 kl 22:18 »
För mig är det definitivt billigare att storhandla än småhandla. Mjölk och visst pålägg handlar vi i och för sig oftare men, det brukar vara maken som handlar det. Jag handlar alltid en massa annat när jag är i affären, även om jag har en fin handlingslista att gå efter. Värst är det om jag skulle råka handla när jag är hungrig. Då består nästan hälften av det i matkorgen/vagnen av skräp, typ chips, godis, köpekakor, ostar i små käcka portionsförpackningar som kostar skjortan och en massa annan skit som är helt onödigt men, som när jag är hungrig verkar livsviktigt för att jag inte ska dö av svält...  ::)

haha, du har ignoerat i det viktigaste spartipset i världen: gå ej och handla hungrig, då köper man bara en massa onödigt....

här ser vi alltid till att ha ätit innan vi handlar. ;)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #23 skrivet: 20 jan-07 kl 19:28 »
I min affär är torrmjölk dyrare per liter än vanlig mjölk. Varför betala mer för torrmjölken än för vanlig mjölk? Jag har ett annat knep att dra ner på mjölkköpandet med. Vi köper bara röd mjölk som vi späder med vatten. 6 dl röd mjölk + 4 dl vatten smakar ungefär som en blandning av grön och blå mjölk. Kom nu inte med några smarta kommentarer typ "jag trodde alla mjölk var vit tack". ;D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 jan-07 kl 19:31 »
I min affär är torrmjölk dyrare per liter än vanlig mjölk. Varför betala mer för torrmjölken än för vanlig mjölk? Jag har ett annat knep att dra ner på mjölkköpandet med. Vi köper bara röd mjölk som vi späder med vatten. 6 dl röd mjölk + 4 dl vatten smakar ungefär som en blandning av grön och blå mjölk. Kom nu inte med några smarta kommentarer typ "jag trodde alla mjölk var vit tack". ;D

5liter torrmjölk kostar 25kr,det är väl inte dyrare än vanlig mjölk? jag har hitills inte sett någon vanlig mjölk kosta 5kr ???

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 23 jan-07 kl 21:37 »
kan hålla med dig om att dricka torrmjölken är ingen höjdare, den är inte så god, men till bröd, soppor,pannkakor,sås,bullar mm, funkar det utmärkt.
den är ju framställd utav skummjölk och fetthalten är <0,1%,för den innehåller ju hälften så många kalorier som vanlig 3%-ig mjölk, kanske därför det inte går att göra glass på torrmjölk.men glass är väl inte allt här i livet....köper hellre en 2litersbytta på coop för 10kr än och krångla med att göra egen. ;D

Tja.. vill man kompromissa med smaken så.. Men då kan man ju lika gärna vara utan glass. Ska man köpa/göra nåt som är gott så är det ju ingen idé att köpa/göra nåt som inte är så gott bara för att det är några kronor billigare.. Att köpa hem sånt som inte smakar nåt vidare är väl riktigt att kasta pengarna i sjön?! Och, sen, oavsett priset så ger det en riktigt go känsla när man gjort sin glass själv och lyckats!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 24 jan-07 kl 02:32 »
5liter torrmjölk kostar 25kr,det är väl inte dyrare än vanlig mjölk? jag har hitills inte sett någon vanlig mjölk kosta 5kr ???
En gallon (nästan fyra liter) "röd mjölk" kostar i min matbutik $1.19 vilket ger ett ungefärligt pris på 8 Sek/liter.....vad kostar en liter röd mjölk i Sverige idag?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

SvenS

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 jan-07 kl 02:51 »
kan svara :

(Inte många som är online nu )

Det är ungefär samma pris (pinsamt nog vet jag inte exakt eftersom jag aldrig handlar just mjölk)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #28 skrivet: 24 jan-07 kl 05:53 »
Hej och od morgon!

Mjölken kostar ca 8,50, fast "over here" är den fortfarande vit.

Mvh

Kap Horn
 ;)
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 05:54 av Kap Horn »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jan-07 kl 07:41 »
God morgon! Enligt min uppfattning kostar standardmjölk under sju kronor om man köper den på "rätt" ställe. Kanske har lite_av_varje någon insikt i frågan?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #30 skrivet: 24 jan-07 kl 07:47 »
Halloj

Vi handlar vår mjölk på WILLY:S i Strängnäs och där kostar den 6.50kr/l.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Morran

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 jan-07 kl 08:00 »
På min lokala ICA i Uppsala kostar vanlig standardmjölk 5.90/l och ekostandard 6.90/l.

Eftersom jag pga utbrändhetssyndrom inte längre producerar kortisol (stresshormon) köper jag ekomjölken som innehåller L-tryptofan vilket i långa loppet (efter att hjälpa till att producera andra hormoner) också hjälper kroppen att börja producera kortisol igen (hoppas jag i alla fall)...livsnödvändigt för mej som inte vill äta kortisontabletter.
Torrmjölk och andra "near-milk" ("nästan-mjölk" på svenska?) är bara slöseri med pengar för mej.

...många paranteser där  :-[
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 08:01 av Morran »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #32 skrivet: 24 jan-07 kl 08:29 »
Räknar undersökningen i priset för alla vändor till affären, med den riktiga milkostnaden för bilen, dvs inte bara bensinen? Och all tid.

Visst, om man kan gå eller cykla så kanske det är bra att småhandla.

Men för de som känner sig tvingade att ta bilen för att handla så är det både billigare och bättre för miljön att köra mindre bil.

Folk borde nog sluta suboptimera och åka långt för att handla några procent billigare, utan istället titta på var de skall handla för få den lägsta totalkostnaden. Bilpendlar man så handlar man lämpligen på vägen hem från jobbet, så blir transportkostnaden för handlandet noll.

Men visst, de finns  nog de som betalar 10:- i bensin för att spara 1:- på mjölken.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 24 jan-07 kl 09:01 »
Här i alptrakterna finns det många mejerier och olika priser. Bergmjölk (3,5%) - nästan eko - kostar 69 cent, ekomjölk (3,8 %) på Aldi och Lidl 79 cent, i andra affärer ofta 89 cent och i ekoaffärer precis vad som helst. Sen finns det betydligt billigare mjölk, men den har då troligen rest från danska eller polska gränsen. Förresten finns det ett par oanständiga mejeriägare som jag inte vill gynna.

Dock köper jag numera H-mjölk - kanske lite inkonsekvent - för min surmjölkstillverkning. Har blivit så trött på de dåliga yoghurtförpackningarna - varför kan de inte använda tetrapack - och att mina sorter alltid är slutsålda när jag ska handla. H-mjölk är så billigt att jag glömmer att titta på prislappen.

Fattar inte heller det här med lättmjölk. Till kaffet är det för tunt, och det är i alla fall barnen som dricker mest mjölk (fast inte i omängder). Det är väl inte av mjölk man blir tjock. Såg i tidningen att en normalfamilj äter 1,2 kg godis och 1 kg bullar och kakor i veckan. Det är kanske för att lättprodukterna skapar ett sug i magen.

Morran

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 jan-07 kl 09:18 »
Jag läste precis om en undersökning om kvinnor som försökt att gå ner i vikt i ett halvår. Tydligen hade dom kvinnor som drack standardmjölk gått ner mer än dom som drack lättmjölk. Dessutom finns det inga nyttigheter kvar i lättmjölken heller.

Jag har precis börjat en egen undersökning här hemma. Min yngsta son är en kalv, han kan dricka ett par liter mjölk om dagen. Han lider också av övervikt så enligt den dietisten vi träffade för ett antal år sen skulle han bara dricka minimjölk. Nu har han dock gått över till mellanmjölk och istället för att gå upp i vikt har han börjat gå ner.

H-mjölk vet jag inte ens om dom säljer i Sverige, den var väldigt bra att ha som kaffemjölk fast annars är jag inte speciellt förtjust i smaken.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #35 skrivet: 24 jan-07 kl 09:46 »
Ju fetare mat, desto större mättnadskänsla i förhållande till kaloriintag. Därför går man lättare ner i vikt om man äter fet mat, än om man ständigt går hungrig genom att äta smalmat.

I vår familj köper vi alltid det fetaste alternativet, på mjölkfronten får det tyvärr bli den dyra "gammaldags ekologisk mjölk" från Arla nu när Arla slutat med röd ekologisk mjölk pga bristen på ekomjölk.

Samma sak med creme fraiche etc. Fetaste alternativet. Och vi har nästan alltid grädde i maten.

Och alla är vi smala och välbyggda. Och mätta.

Fett blir inte fett i kroppen per automatik, lika lite som blodet blir grönt av att äta grönsaker.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Morran

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 jan-07 kl 09:54 »
Gammaldags ekologiskmjölk är underbart i kaffe och att göra varm choklad på så det har jag också börjat köpa. Den är ju, precis som du säger, dyrare (10.50/l )men man får ju så mycket mer för pengarna...tycker jag i alla fall.

Har Arla slutat med ekostandard? Jag köpte det i förra veckan så på vissa ställen verkar det fortfarande finnas, eller också var det den sista dom sålde.

Jag har alltid av princip köpt standardprodukter när det gäller grädde och creme fraiche. Det finns så mycket annat att dra in på om man vill hålla vikten, som läsk, godis och fikabröd men det var som sagt en dietist som lurade på oss lättmjölken till sonen...men hennes råd ignorerar vi alltså nuförtiden.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #37 skrivet: 24 jan-07 kl 11:43 »
I Örebro kostar standardmjölken 6,60 på Coop forum och 6,98 på Ica. Eftersom jag använder 6 dl mjölk + 4 dl vatten till 1 liter mjölk kostar min mjölk 3,96 eller 4,18 per liter. Sist jag räknade efter var det mindre än 5 kronor. ;)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 24 jan-07 kl 16:39 »
God morgon! Enligt min uppfattning kostar standardmjölk under sju kronor om man köper den på "rätt" ställe. Kanske har lite_av_varje någon insikt i frågan?
jag köper alltid lättmjölk om jag köper "vanlig" mjölk ,och som sagt så är ju torrmjölken billigare/liter+att du har lååååååång hållbarhet, vanlig mjölk har väl bara en vecka----->10dagar i hållbarhet.
men visst händer det att vi köper vanlig mjölk,då kostar den oftast 6,50 på snabbgross.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 jan-07 kl 16:41 »
Räknar undersökningen i priset för alla vändor till affären, med den riktiga milkostnaden för bilen, dvs inte bara bensinen? Och all tid.

Visst, om man kan gå eller cykla så kanske det är bra att småhandla.

Men för de som känner sig tvingade att ta bilen för att handla så är det både billigare och bättre för miljön att köra mindre bil.

Folk borde nog sluta suboptimera och åka långt för att handla några procent billigare, utan istället titta på var de skall handla för få den lägsta totalkostnaden. Bilpendlar man så handlar man lämpligen på vägen hem från jobbet, så blir transportkostnaden för handlandet noll.

Men visst, de finns  nog de som betalar 10:- i bensin för att spara 1:- på mjölken.

nä, men visst finns det dom som hellre lägger 20kr i bensin för att tjäna in 500kr på maten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser