Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15 timmar gammal killing - den måste väl ha ätit??  (läst 1800 gånger)

Skeva

• Skåne
15 timmar gammal killing - den måste väl ha ätit??
« skrivet: 05 jan-13 kl 10:18 »
Vi är nu också med i klubben "Vi som blivit lurade av våra getter"...

Hittade en nyfödd göingekilling i lösdriften igår kväll (väntade oss killingar först i mars...), så vi satte in en grind så att geten och killingen fick vara ifred då vi har getter och får tillsammans. Men geten är inte särskilt tam, blir väldigt orolig när vi kommer nära. Vi fick bort vaxpropparna och lämnade dem ifred för natten.

Nu, morgonen efter, lever killingen, men ligger mest och ser ynklig ut. Dessutom fick geten spel när de andra getterna sprang ut ur stallet, och hoppade ur sin fålla ut till de andra. Vår tanke var att sätta alla getterna i en egen box eftersom kanske allihopa är på gång att killa nu, men icke det... De rackarna står och glor på oss från andra sidan vinterhagen och vägrar komma nära som de brukar kunna göra. Samtidigt ligger en liten killing i stallet och undrar var hennes knäppmamma är nånstans...

Men till frågan: kan vi räkna med att killingen fått i sig mjölk vid detta laget, eller kan de klara sig så länge som femton timmar utan mat?

/Eva i Skea

Sussilo

• Gäst
SV: 15 timmar gammal killing - den måste väl ha ätit??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 10:55 »
Getter är litet som rådjur när det gäller vården av nyfödda. De parkerar ungarna på något säkert (?) ställe medan de själva äter. Geten går flera gånger om dagen till killingen och ger den di och det sker ganska snabbt . Så snart killingen är stark nog skuttar den med geten i övriga flocken. Tycker att ni gjorde rätt i går kväll med grindar. Men helt säker på att killingen fått mat skulle jag inte vara om jag inte sett det, men naturen brukar sköta det bra. Jag brukar hålla mig i närheten av nyfödda killingar tills jag sett att de kan dia. Ev. kan de behöva hjälp.

Skeva

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 17:06 »
Tack för ditt svar! Än en gång ett bevis på den stora skillnaden mellan får och getter, som ju annars klumpas ihop till en gemensam hög...

Vi hjälpte iaf killingen att dia lite idag, och har fått in dem i en egen box igen. Så jag tror det löser sig. Tack igen!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 19:44 »
Jaha, välkommen i gänget då!  ;)  :D  ::)  :-[  Vad bra att killingen fått ett mål med vittnen i alla fall.  Om den bara ligger och slöar, så skulle jag bli orolig, men om hon verkar pigg så har hon fått det hon behöver.  Tala gärna om hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skeva

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jan-13 kl 20:17 »
Tack Trollmor =)

Jodå, killingen stod upp nu vid kvällsfodringen, så lite hyss har hon energi till i alla fall. Och har hon klarat sej i mer än ett dygn så borde det väl vara lugnt... Vi hoppas på det i alla fall! Så får vi se om de andra getterna också killar nu i januari (jag trodde att jag själv skulle vara först ut med "killandet", har gått över en vecka nu... men getan slog mej minsann!=). Och sen kommer lammen i mars. Och fölen. Många småungar blir det, första våren på gården! Lycka!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-13 kl 20:37 »
Oj, lycka till då!  :D  Om killingen står och kurar, med ryggen i krum, så är hon förmodligen hungrig.  Med risk att citera mig själv:  Om du kan lägga ut ett foto, så kan vi lättare hjälpa till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 08:45 »
Om geten är åtminstone lite samarbetsvillig är det bra om du mjölkar ur av råmjölken (mjölken som geten producerar de första 3 dygnen) och fryser in. En vet aldrig när det kan behövas! En killing som verkar svag brukar jag ge en liten råmjölksboost på 0,5 dl åt gången, serverad kroppsvarm i bebisnappflaska. Killingar kan bli dåliga snabbt om de inte fått i sig tillräckligt med mjölk, så det är bra att vara förberedd. I andra hand går det förstås bra med "vanlig" getmjölk.

Hoppas nu det går bra för din get och lilla killingen :-* !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser