En bilgenerator bör inte utsättas för mer än på sin höjd 10000 varv/min, kanske 12000 för de minsta typerna.
Vid högre varvtal riskerar man flera olika saker:
Rotorn och fältlindningen tål nog inte centrifugalkrafterna utan kan haverera.
Kolen hinner inte följa eventuella ojämnheter i släpringarna utan studsar med påföljd att det blir svårt att få fram ström till fältlindningen.
Virvelströmsförlusterna i statorplåten ökar med varvtalet, vilket leder till höga tomgångsförluster, dålig verkningsgrad och värmeutveckling (egentligen tre olika sätt att uttrycka samma sak).
Eventuellt kan uttagbar ström minska vid högre varvtal pga statorlindningens läckinduktans.
Eventuellt får laddningsregulatorn svårt att hålla ner spänningen vid små strömuttag om det räcker med den s k remanenta magnetismen för att generatorn ska lämna tillräcklig spänning.
Lagren, framför allt det stora kullagret i remskiveänden, kan bli för varmt vid det höga varvtalet (kolla i en SKF-katalog vilket maxvarvtal som anges för aktuell lagertyp i 2RS-utförande).
Jag föreslår att du, om du ska använda en vanlig bilgenerator, dimensionerar om din konstruktion så den fungerar med ett lägre varvtal. Eller ordnar utväxling mellan svänghjul och generator.
Kom ihåg att en bilgenerator alltid måste ligga parallellt med ett bilbatteri för att fungera bra.