Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand som "rengöringsmedel"?  (läst 2148 gånger)

Purpurea

• Västergötland
Sand som "rengöringsmedel"?
« skrivet: 16 jan-07 kl 10:36 »
Vad har ni för erfarenheter av att använda sand som rengöringsmedel? Vilka produkter kan sandet tänkas ersätta i hushållet och vad lämpar sig sandrengöring bäst till? Jag har vid några tillfällen rengjort kastruller med sand och om detta är ett miljövänligt alternativ, så kanske man kan bruka det till annat också!  :)
Svaret på allt är 42...

Norrsken

• -
Re:Sand som "rengöringsmedel"?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-07 kl 12:07 »
..borde väl funka på det mesta som tål "slipeffekten"?? Har aldrig provat, men miljövänligt måste det ju vara!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 14:13 »
jag använder sand till att rengöra marsvinens vattenflaskor. även andra flaskor/vaser går bra ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-07 kl 14:24 »
Vad har ni för erfarenheter av att använda sand som rengöringsmedel? Vilka produkter kan sandet tänkas ersätta i hushållet och vad lämpar sig sandrengöring bäst till? Jag har vid några tillfällen rengjort kastruller med sand och om detta är ett miljövänligt alternativ, så kanske man kan bruka det till annat också!  :)

Halaj!

När man skall gnida bort smuts så är det en bra tumregel att ytan man gnider ren skall vara hårdare än putsmedlet man gnuggar med

Kastrull/sand.
Jag är lite tveksam här. Sanden är garanterat hårdare än kastrullens stål och repar den.
Kan det inte bli så att ytan blir grövre och uppruggad ju mer du rengör den och desto lättare fastnar maten vilket medför mer gnuggning etc.?

Jag har ett bättre förslag. Gammal kaffesump! Det har jag själv provat som handrengöringsmedel efter tunga mekpass i garaget. Då har jag blandat i grümmesåpa som bindemedel. Funkar ganska bra.
I ditt fall kanske diskmedel är bättre att binda med.

Naturligtvis kan man inte använda kaffesump på sådant som man inte vill ha fläckar på.

//T

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 16 jan-07 kl 15:50 »
Läste som barn i engelska äventyrsböcker att de slängde tebladen på golvet innan de sopade i grottan! Förresten tror jag att jag sett skolstäderskor hälla ut sand på golvet innan de sopade. Kan det stämma?

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jan-07 kl 16:12 »
kaffesump använder jag också till mycket, både händer, skärbrädor och annat som tagit åt sig doft av t.ex vitlök.

I min ljuva ungdom, då jag bodde permanent på en badort med kilometervis sanddyner, så använde jag den till att gnugga bort gammal hud. En slags peeling, innan man hoppade i havet..
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 16:13 av Eulalia »

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-07 kl 17:48 »
Sand är bra när man ska rengöra muggar och skedar som blivit mörka av te och kaffe. Det använder vi oss mycket av på sommarstugan... bara att gå ner till stranden...
Annars skurar jag det mesta med en sockerbit. Bara att he en fuktig yta och sen skura med biten, både spis, kastruller, muggar mm.  Billigt, enkelt och framförallt inte giftigt!

Purpurea

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 12:09 »
Kanon-bra tips! Tackar!  :D Kaffesump och sockerbitar - det hade jag ingen aning om. Bra tumregel där, Tapio. Ska vara lite mer försiktig med grytorna.  ;)
Svaret på allt är 42...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 19:31 »
För rejäl slipeffekt kan man använda lite sand när man såpskurar golv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser