Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord Slakttratt för höns  (läst 5015 gånger)

Minimika

• Västerbotten
Hemgjord Slakttratt för höns
« skrivet: 23 sep-12 kl 00:46 »
På Jula finns det typ vägkoner. Kapa till den i lagom längd och skruva fast på en vägg. Den är inte så stor så till brahma blir den nog för liten.
Jag ska testa min imorgon  :-\

Attes matte

• Jämtland
SV: Hemgjord Slakttratt för höns
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 20:15 »
Grejen är den att jag har en vägkon nu, och den är höjdmässigt tillräckligt stor för en brahma, men den är för långsmal eller hur man ska säga... Trots att jag har gjort ett ganska rejält hål så var det bara precis att mina halvsmala korsningstuppar halkade tillräckligt långt ner för att få ut huvudet ordentligt nere i hålet. Så jag hade behövt en som är tillräckligt vid sådana dom kan komma ner i den ordentligt.
Jag har för mig att jag har sett trattar i olika storlekar på Högberga förut, men där verkar dom inte ha dom längre.
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 07:37 »
Högberga vill jag minnas hade trattar i olika storlekar för några år sedan. Men nu verkar de ha slutat sälja dessa.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 09:17 »
Visst är det så att djuret bedövas innan det stoppas i tratten?
Jag har fått intrycket att en del klämmer fast större fåglar som gäss och kalkon innan bedövning för att lättare kunna bedöva.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-12 kl 11:22 »
Jag bedövar tuppen i tratten. Smäller till rejält med ett järnrör för att sedan skära av halspulsådrorna med en vass kniv. Tycker detta sätt känns mycket bättre än kubbe och yxa. Framför allt för att jag slipper hålla koll på flaxande vingar...

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 12:10 »
Vi använder hinkar i olika storlekar som vi tagit lagom stora hål i botten på.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 22:24 »
Är det ingen som vet nånstans man kan köpa riktiga trattar?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 10:31 »
På Jula finns det typ vägkoner. Kapa till den i lagom längd och skruva fast på en vägg. Den är inte så stor så till brahma blir den nog för liten.

Vi har också köpt en sån. Berätta gärna hur det gick.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 11:59 »
Poultry Killing Cones Construction

bygga egen  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 12:13 »
kanske lite ot men jag måste få fråga.
hur gör ni som bedövar i tratten för att göra det så stressfritt som möjligt?
det verkar så bökigt.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Minimika

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 14:13 »
Nu har jag testat min tratt. Slaktat några ungtuppar, maran. Det fungerade helt perfekt! Jag bedövar innan jag placerar djuret i tratten. Det var väldigt smidigt, inget flax, ingen yxa som slinter och träffar min näve  ;) (har provat), väldigt lätt att vara snabb och precis med en vass kniv!
Storleken på tratten räckte gott och väl till mina ungtuppar. Däremot kommer den att vara för liten för t.ex. en vuxen brahma eller orpington.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 16:08 »
kanske lite ot men jag måste få fråga.
hur gör ni som bedövar i tratten för att göra det så stressfritt som möjligt?
det verkar så bökigt.

Jag lyfter ner dom försiktigt i konen när dom är vid medvetande så att dom sticker ut huvudet genom hålet, sen tar jag ett järnrör (samma rör som jag använder när jag slaktar kaniner för övrigt) och slår i bakhuvudet (konen hänger en bit ut från väggen så jag ska komma åt att göra det utan att väggen är i vägen) med en rejäl swing. Och sedan skär jag av artärerna i halsen med en vass kniv. Otroligt smidigt om du frågar mig.  :D Djuren blev inte ett dugg stressade och dom slockade bums efter slaget med järnröret.

/Sara

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 17:03 »
Nu har jag testat min tratt. Slaktat några ungtuppar, maran. Det fungerade helt perfekt! Jag bedövar innan jag placerar djuret i tratten. Det var väldigt smidigt, inget flax, ingen yxa som slinter och träffar min näve  ;) (har provat), väldigt lätt att vara snabb och precis med en vass kniv!
Storleken på tratten räckte gott och väl till mina ungtuppar. Däremot kommer den att vara för liten för t.ex. en vuxen brahma eller orpington.

Låter toppen! :D Hur mycket av konen sågade du bort?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 09 jan-13 kl 11:37 »

Funkade konen bra?

Det verkar inte som att Jula säljer några vägkoner längre. Det enda jag hittar är denna, kan inte vara rätt! *fniss*

https://www.jula.se/kon-med-belysning-946539

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 09 jan-13 kl 11:38 »
Verkar som att classe i sjön har:

http://www.clasohlson.com/se/Koner/Pr349564000

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-13 kl 17:56 »
när ni tar ett järnrör så dör dom väll av slaget och inte av blod förlust för det verkade som ni svingade hårt :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 09 jan-13 kl 18:11 »
när ni tar ett järnrör så dör dom väll av slaget och inte av blod förlust för det verkade som ni svingade hårt :P
Troligen blir de hjärndöda av slaget, beroende på hur hårt och exakt man träffar. Ordentligt bedövade blir de i alla fall. Men hjärtat fortsätter att slå i ett par minuter, så man hinner lugnt skära av halspulsådrorna så att slaktkroppen tappas på blod. Det är viktigt att slaktkroppen innehåller så lite blod som möjligt, då blir hållbarheten bättre.

Det är därför också viktigt att hantera djuren på ett bra sätt innan slakt, så att de inte får blåmärken, som ju är en blodutgjutning i musklerna, eftersom hållbarheten då blir sämre. Dessutom vill man ju inte att djuren ska bli stressade eller ha ont. Det är tyvärr alltför vanligt att man lyfter ett lamm i skinnet, drar en höna eller gås oförsiktigt i vingen eller på annat sätt hanterar djuren så att de får blåmärken i samband med att man fångar in dem för slakt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jan-13 kl 18:16 »
Biltema har koner som passar för modell "lätt värpras-tupp"

Sen finns det koner för ridsport och hundsport för att märka ut banor mm

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 09 jan-13 kl 20:32 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser