Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det blev tvillingar!  (läst 1809 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Det blev tvillingar!
« skrivet: 12 jan-13 kl 16:52 »
Äntligen kom dom! Precis på den 150:e dagen. Kom hem från ett kalas och där låg två alldeles nya killingar! Alla ser ut och må bra och mamma Sara tar hand om dem. Mest skärrad verkar Skuggan vara som har sett hela förloppet... Stackarn nu vet hon vad som väntar.

Och så lite frågor. Har lämnat dem i fred nu och ska gå ut till dem om en timme när de är lite torrare så man får se vilket kön de har. Det hänger "grejjer" ur mammans bak. Antar att det är moderkakor för det är två påsar liksom. Har aldrig fått se den innan. Kan det vara så och när borde det har lossnat från geten?
Lite mer havrekross till Sara så hon blir stark antar jag är bra. Speciellt nu när det blev två! Men finns det nått annat som är bättre för henne? Hon har fri tillgång på hö och så får hon torkade lövruskor. Den grå saltstenen har hon oxå.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Sussilo

• Gäst
SV: Det blev tvillingar!
« Svar #1 skrivet: 12 jan-13 kl 18:12 »
Prick på 150:e dagen det var en träffsäker get, grattis till er alla  :)! Skuggan är nog mer skärrad av mammans två nya killingar än själva födseln. Däremot kan getter ibland bli "inspirerade" att killa om en i flocken föder. Har Sara och Skuggan gått med bock samtidigt kanske du snart hittar fler killingar.

Det som hänger ur getens bak är efterbörd och div blodslamsor som är normalt efter killningen. Efterbörden ska ha kommit ut inom 12 timmar. Är slamsorna långa och trasslar in sig i bakbenen på geten kan du knyta upp dem, men aldrig försöka dra eller klippa av dem.

Helhavre är att föredra framför kross, men Sara har antagligen det hon behöver. Selen + E-vitamin?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 jan-13 kl 20:06 »
Har suttit hos getterna gott och väl en timme nu. Svårt att slita sig ;) Det som hängde ur Saras bakdel var ingenting emot vad som kom ut! Herregud va mycke! Och hon åt upp så mycket hon kunde :P

Att de skulle ha helhavre framför kross hade jag ingen aning om. Gäller det hela getflocken? Har ju helhavre till hönsen.. Selen får hon i krosset då och då från en liten dunk från granngården.

En Benny och en Saga blev det!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 jan-13 kl 20:43 »
Så roligt!  Grattis!  Efterbörden brukar faktiskt gå inom 3 - 4 timmar för det allra mesta.  Om möjligt ska du nästa gång försöka hinna med att se att den verkar se hel ut, så att du får hygglig koll på att inga bitar ligger kvar inne i mamman.  Det ska vara "knottror" på den, ser ut ungefär som små råa köttbullar.  Fungerar som vår moderkaka, men är uppdelad på 20 - 40 stycken per foster.

Och vi förstår så väl att du inte kunde slita dig.  Passa på att "hjärntvätta" de små till att tycka om folk, så får du trevliga lättskötta getter.  Redan i morgon springer de fortare än du, och då är det trevligt om de springer TILL dig, snarare än FRÅN dig!  ;)

Just efter förlossningen brukar lite ljummen svartvinbärssaft vara mycket populärt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 13:31 »
Grattis till de små :-* ! Skönt att allt gått bra!
Vissa getter är mycket förtjusta i att äta efterbörd, andra gör det absolut inte. Om du har getalmanackan kan du just nu se en bild på min Alma som mumsar efterbörd direkt efter sin tvillingfödsel.

Hel havre är mycket bra som kraftfoder till getter, deras matsmältning kan bryta ner den fint. Enligt expertisen på området ska getter ha max 2 hg kraftfoder per utfodringstillfälle, för att det inte ska bli för mycket för deras våm.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 13:59 »
Grattis till tvillingarna!  :)
Här är bilden på skräptantens Alma!

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 14:24 »
Grattis till de små :-* ! Skönt att allt gått bra!
Hel havre är mycket bra som kraftfoder till getter, deras matsmältning kan bryta ner den fint. Enligt expertisen på området ska getter ha max 2 hg kraftfoder per utfodringstillfälle, för att det inte ska bli för mycket för deras våm.

Skräptanten. Den mängden gällde väl "stora" getter om jag minns rätt? Silversara har dvärggetter så man ska nog minska ner mängden.

Bergsblomman, tack för påpasslig bild!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 19:18 »
Japp jag har dvärggetter så jag minskar mängden lite. Visst ser det likadant ut det som min Sara glufsade i sig. Kom på att jag inte alls har helhavre hemma. Jag har blandat helsäd. Funkar det? Eller vill de bara ha havre?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 21:50 »
Fin bild, fastän man inte ser hela efterbörden.  (Men det var ju inte avsikten med just den bilden heller!!)  Efterbörden innehåller en del hormoner som hjälper geten att hämta sig efter förlossningen, och sätta igång mjölkproduktionen.  Dessutom är det ju bra om inte rovdjur kan känna lukten alltför väl.  Därför brukar man rekommendera att uppmuntra geten att äta av efterbörden.  Det hon inte vill ha bör man ta bort.

Dvärggetter är mycket känsligare för överfodring än lantras, så var du försiktig med säden.  Havre är bäst, annan säd inte dum den heller.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 18:31 »
Skräptanten. Den mängden gällde väl "stora" getter om jag minns rätt? Silversara har dvärggetter så man ska nog minska ner mängden.
Tänkte´nte på dä! Men det har supersnällasilversara redan gjort, sicken tur :) .

Blandsäd är säkerligen oxå uppskattat av din getmadame!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser