Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggstorlek, ärftlighet?  (läst 1447 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Äggstorlek, ärftlighet?
« skrivet: 13 jan-13 kl 19:21 »
Jag funderar på att korsa in en linje höns som har relativt små ägg jämfört med de andra jag har.. Det är Maraner jag har och enligt rasstandard skall äggstorleken vara hyfsad stor, har för mig minst 60 g.. De jag funderar på att korsa in håller endast 40-50g..
Och då funderar jag på hur ärftligt det är..?? Kommer jag förstöra mina höns, jag vill ju behålla storleken på äggen..??

Attes matte

• Jämtland
SV: Äggstorlek, ärftlighet?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 19:32 »
Nää... Varför ska du korsa in nåt på dina maraner?! Dom har ju superfin äggfärg!
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 20:18 »
det blir ju blandraser då....

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 20:21 »
det blir ju blandraser då....

Det är inte en annan ras, bara en annan linje... Naturligtvis håller jag rasrena maraner..

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 20:24 »
Nää... Varför ska du korsa in nåt på dina maraner?! Dom har ju superfin äggfärg!

Jo, det är så jag resonerar med.. Dock vill jag ha mer likt rasstandarden och dessa är utsendemässigt mer efter rasstandarden än mina gamla. Dock vill jag inte försämra äggstorleken...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 20:36 »
Det bör inte ta många generationer att selektera fram bra äggstorlek igen. Det är ju, vad jag förstått och sett när jag provat själv, lättare att selektera på en egenskap som man lätt kan se. T ex så har jag lite liten storlek på äggen på några av mina maraner, och äggfärgen är ok, men inte perfekt. Ännu. Men mina hönor värper många fler ägg än de flesta andra maranlinjer jag stött på. Och äggläggning är svårare att selektera på, eftersom det är svårare att mäta detta, och man måste behålla dem länge för att kunna utvärdera. Alltså är jag glad över mina maraner, och övertygad om att på ett fåtal generationer med gradvis selektering kommer jag att få höns som fortfarande värper utmärkt många ägg, men som också värper större och riktigt, riktigt mörka ägg. (Mina hönor värper nu helt ok för att vara i Sverige, men man vill ju få till den där riktigt mörka färgen som en del maraner från t ex Frankrike värper).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 22:40 »
Grejen med maraner är ju att ju mörkare ägg man strävar efter, desto färre ägg får man, eftersom det är tiden som ägget tar på sig genom sista biten av "produktionen" som avgör hur mörkt ägget blir. Det är den där sista lilla biten där färgen läggs på på äggets yta. Det är därför som maranäggens värstingfärg går att tvätta bort. Det kan man ju inte göra med "vanliga" bruna ägg.
Franska Maranklubben påpekar just detta och vill att man ska sträva efter fina, mörka ägg, men inte avla på bara dom allra, allra mörkaste eftersom det då skulle betyda att äggläggningen gick ner.
Nu är ju inte vi i Sverige direkt i riskzonen för att avla på "för mörka" ägg, eftersom vi i princip aldrig får några såna åttor och nior på färgskalan.  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-13 kl 14:48 »
Jo, det är så jag resonerar med.. Dock vill jag ha mer likt rasstandarden och dessa är utsendemässigt mer efter rasstandarden än mina gamla. Dock vill jag inte försämra äggstorleken...

Och då vill jag citera franska maranklubben: "Vi äter kött och ägg, inte fjädrar".  ;)

Va tusan är det för maraner du har hittat som lägger ägg på 40-50 gram??  ???

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 15:16 »
Och då vill jag citera franska maranklubben: "Vi äter kött och ägg, inte fjädrar".  ;)

Va tusan är det för maraner du har hittat som lägger ägg på 40-50 gram??  ???

Avvelsäggen jag köpte var i den vikten och då skulle de vara fullvuxna djur..

Jag avvaktar i vilket fall att ta in dem i avelsgruppen tills jag sett hur äggen blir... Men jag håller med om att äggstorlek och färg går före!

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser