Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har första ägget kläckts!  (läst 4712 gånger)

Smajsan

• -
SV: Nu har första ägget kläckts!
« Svar #40 skrivet: 17 jan-13 kl 15:46 »
Ja livet är inte rättvist,det funderar jag över ibland.Men så är det bara.
Hur går det för de5 små luddisarna? Ser du att de äter och dricker idag med?
Tyckte dom om fil?
Och om det var mina ägg skulle jag nog avbryta kläcket imorgon.Men nu är det dina ägg och du gör som du tycker är bäst såklart.
Om du tar och gosar lite med dina fina friska vaktlar,kanske du slutar tänka på den som inte tog sig ut.Dom är ju så gos vänliga och så fluffiga. Jag ska sätta igång ett kläck till våren när det blir varmare.Oj vad jag längtar dit  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 17 jan-13 kl 17:29 »
åh, det går så bra med dom. ena sekunden är dom pigga & glada, äter & dricker. Sen blir dom som fyllon & somnar på varandra, väcker varandra, somnar ståendes.
dom är underbara. ja, jag borde nog vara mer glad. men jag är nog bara så orolig att dom ska dö helt plötsligt. känns som om jag inte kommer kunna andas ut förrän
dom har blivit stora :) men då har jag väl säkert annat att oroa mig över. alla kommer säkert bli tuppar bara för det! haha

är det normalt att alla ägg inte kläcks?

tack för dina svar. dom är så himla uppskattade!

Smajsan

• -
« Svar #42 skrivet: 17 jan-13 kl 17:54 »
Bra att du tänker positivt  :) Ja det är vanligare att inte alla ägg kläcks än att dom gör det.
Har du lyst äggen förut?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TheoA

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 18 jan-13 kl 15:36 »
Jag har också ägg som började kläckas igår. Igår kläcktes 12, inga mer har kläckts. Jag la i 40 ägg och fick 12 kycklingar.. Jag är så sjukt besviken. Andra gången det går skitdåligt för mig..  :( 
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

sockervadd

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 18 jan-13 kl 17:24 »
Smajsan. Lyst äggen? vad gör man då? vi öppnade kläckmaskinen igår & kollade äggen.. upptäckte två till som hade pickat ett litet hål & inte orkat mer.

jag läste lite nu & det stod att man skulle sluta vända äggen dom tre sista dagarna. det gjorde inte jag. gud, det är mitt fel va? känns ju så hemskt att dom har blivit så stora men sen inte lyckats. det måste ju vara mitt fel?

TheoA: nej, vad tråkigt. men 12 st kläckta är ju bra det med :)

Smajsan

• -
« Svar #45 skrivet: 18 jan-13 kl 17:44 »
Det var ju ett misstag att du inte slutade vända äggen. Du visste ju inte att du skulle göra det,men nu vet du det  :) och jag vet att vissa inte slutar att vända. Jag tror att det skulle hänt ändå.
När man lyser äggen tar man en stark lampa som man håller mot ägget så det sluter tätt,det finns speciella ägglysar lampor,men man kan tillverka en själv också. Redan efter 5 dagar kan man se om de är befruktade eller inte.Det man ser när det är befruktat är en liten prick med blodådror runt sig som en liten spindel. Och är det inte befruktat lyser hela ägget upp och är helt ljust. På vaktelägg säger dom att om det lyser grönt är det tomt,och är det rött eller mörkt är det en liten kyckling där.
Jag brukar lysa mina efter 7 dagar,och sedan runt 14 dagar.

Det är också viktigt att man har rätt temperatur i kläckaren,är de för svalt tar det lång tid.Och då tror jag att de sista har svårt att ta sig ut, och att de kan få krulliga eller krokiga tår.
Och har man för varmt kläcks de för tidigt,och då kan de nog också vara svaga tror jag.

Vaktlar ska ha lite högre temp i kläckaren än höns ägg vet jag,men inte hur mycket.
Och du har inte dödat dom utan de orkade inte ut bara,så är det ju.

Men du har ju 5 fina vaktel bäbisar att vara lycklig över.
Kommer du imorgon? och när kommer du ungefär?

sockervadd

• Värmland
« Svar #46 skrivet: 18 jan-13 kl 17:50 »
åh gud. det här gör jag aldrig mer.
det kan ju mycket väl vara äggkläckaren & temperaturen. det är en gammal kläckmaskin nämligen.
tre döda vaktlars blod ligger på mina händer! aldrig mer. jag är för känslig.
ja, imorgon kommer vi :) jag slutar runt tre (är i örebro) & kommer så fort jag är klar. vet inte riktigt hur lång tid det tar till dig. men då vet du iaf på ett ungefär :) kan ringa när vi åker.

Smajsan

• -
« Svar #47 skrivet: 18 jan-13 kl 18:02 »
Det blir jätte bra,ring när du är på väg. Ska bli kul att träffa dig  :)

sockervadd

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 18 jan-13 kl 20:04 »
ja, detsamma :) tack, för all hjälp & stöd. ha en mysig fredagkväll!
själv har jag varit vaken sen tre inatt & pendlat till lindesberg. imorgon är det örebro.
kan hända att jag kommer med rosa tänder. läser tilm tandsköterska & imorgon ska vi vara försökskaniner på varandra. så bli inte rädd :)

Smajsan

• -
« Svar #49 skrivet: 18 jan-13 kl 20:17 »
Jag klarar nog det  :) Jag har sett värre saker än rosa tänder  ;)
Nu när du är helt utsliten efter vaktel "förlossningarna", så känns det väll fint att gå upp mitt i natten  ;) Vi ses imorgon  :)

sockervadd

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 19 jan-13 kl 07:54 »
haha ja, det har varit så underbart med orolig sömn. vaknar verkligen upp hela tiden & tittar till dom. det ska bli så roligt & spännande att adoptera dina små hönor. tupparna kommer bli så glada! jag ska ta väl hand om dom. dom ska få leva superlänge & bli begravda vid våra rosor med den döda vakteln & en död fågel. vad intressant der där med att man kan lysa äggen. då kan man ju hålla mer koll på dom på ert sätt. ha en jättefin dag, så ses vi senare <3 nu ska jag iväg & lära mig polera tänder. kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser