Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan inte ta i hönorna för tuppen!  (läst 11446 gånger)

kwak

• Gäst
SV: kan inte ta i hönorna för tuppen!
« Svar #40 skrivet: 25 jan-13 kl 20:03 »
tuppen ryker i helgen iaf. har fått nog. flög på mig oprovocerat är ju inte ens kul att vara där inne. Längtar, hemskt nog så ja :P

flindra

• -
« Svar #41 skrivet: 27 jan-13 kl 19:38 »
Hoppas slakten gick bra!

flindra

• -
« Svar #42 skrivet: 17 feb-13 kl 14:58 »
Nu har våran tupp börjat bli uppstudsig!

Om en höna ligger och värper, eller myser med ett nyvärpt ägg, och man tar ut henne ur redet, då får man sig en pickning på benet av tuppen. Och han flaxar upp sig med vingarna...

Lösningen blir att tills vidare låta bli hönorna när de ligger och myser i redena. Sedan får vi hoppas att nån av de små kycklingarna blir en bra ny ledartupp! Jag ser ju tendensen, och den är att han är lite stirrig ibland när man ska greja med hönorna. Om han gör det nån mer gång blir det nertryckning.

kwak

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 feb-13 kl 20:47 »
jaa du vet ju vart min tog vägen ;) elaka jävel :P väldrig fridfullt och roligt att gå in i hönshuset nu :)

flindra

• -
« Svar #44 skrivet: 18 feb-13 kl 14:11 »
Jag har börjat fäkta med armarna och gala när jag är ute hos hönsen.  :P
Tuppen blev minst sagt spak så fort jag började med det! Ska nog fortsätta med det varje gång jag är där, så han fattar vem som bestämmer.

Jogar

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 feb-13 kl 14:30 »
Jag hade tre tuppar, varav ledartuppen bara tolererade mig.
Han gjorde lite halvhjärtade utfall mot både make och barn men droppen var när en hönsvakt inte ens kunde gå in i hönshuset, då fick han stifta bekantskap med huggkubben :-\
De övriga satt på pinnarna i flera dagar och var helt handfallna när ledaren försvunnit men nu är det bra igen.

flindra

• -
« Svar #46 skrivet: 18 feb-13 kl 15:02 »
Oj. Ja våran tupp verkar inte alls se barnen som ett hot! Det verkar som att han ser mig som ett hot eftersom det är jag som plockar ägg och tar ut hönorna ur redet och så vidare. Om han skulle göra minsta utfall mot barnen blir han ett huvud kortare direkt kan jag säga, fy fy fy! Detta kan ju sätta spår för livet för ett barn.  :-\

skogsbonne

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 18 feb-13 kl 18:28 »
tips: om du inte vill lyfta hönan ur redet så släng in mat resterna innan du plockar ägg. har du inga mat rester den dagen så ta vanlig höns mat och lura dom. Jag har mat resterna i samma plast burk varje dag så om jag kommer men en annan burk som har samma storlek så bryr dom sig inte så dom känner igen den :)

flindra

• -
« Svar #48 skrivet: 18 feb-13 kl 18:35 »
Jodå jag ger matrester innan jag börjar plocka ägg, men eftersom tuppen knappt äter några matrester själv utan ser till att damerna äter så har han ändå tid att bevaka vad jag gör med värpredena...

Tuppflaxet och galandet gör dock susen! Jag ska fortsätta så här. Det gäller att låta naturlig för annars kan nog folk börja undra vad vi håller på med...!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 18 feb-13 kl 19:26 »
så han hoppar på dig även om det inte ligger hönor i redena?

flindra

• -
« Svar #50 skrivet: 18 feb-13 kl 19:59 »
Som jag skrev tidigare:

"Om en höna ligger och värper, eller myser med ett nyvärpt ägg, och man tar ut henne ur redet, då får man sig en pickning på benet av tuppen. Och han flaxar upp sig med vingarna..."

Så nej, det är ingen fara så länge man inte  börjar bråka med nån som ligger i redet. Bara jag visar vem som bestämmer så är det säkert ingen fara. Han ger sig absolut inte på barnen! Faktiskt är hönsen mer tama mot barn än mot vuxna.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 18 feb-13 kl 20:43 »
Om tuppen blir uppstutsig så ger jag honom en en fast men inte hård spark/fösning med foten och en arg stirrig blick. Efter nån gång ger dom upp och anser sig besegrade  o:)

Det är ju så dom gör upp om vem som bestämmer tuppar emellan !

Aldrig att jag skulle låta en tuppj*vel bestämma över mig i mitt (min frus) hönshus  :o

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

skogsbonne

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 18 feb-13 kl 21:24 »
nej tupparna är så små så det är lätt att sparka lite lätt tills dom ger sig eller trycka ner dom i golvet och rycka lite i nack fjädrarna borde funkar?

flindra

• -
« Svar #53 skrivet: 22 feb-13 kl 09:41 »
Uff, kaos i hönshuset imorse!  :o

Kycklingarna är tre veckor och har börjat rymma ut ur kycklingburen ibland när man öppnar dörren. Så jag tänkte testa att ha öppet och låta kycklingarna bekanta sig med resten av flocken. Först var allt frid och fröjd, de andra hönorna och tuppen gick in i kycklingburen och åt lite. Men sen började hönorna göra upp rangordning med mammahöna. Det blev värre och värre, de började bita sig fast i hennes nacke. Tuppen gick emellan så gott han kunde. Detta gjorde mig väldigt glad eftersom han varit ganska mesig tidigare. Mammahöna och två kycklingar flyr ut ur kycklingburen.

Då börjar de vuxna hönorna ge sig på inte bara mammhöna utan även kycklingarna! De stampar på kycklingarna.   :'(  Jag blir riktigt förbannad och fångar in mammahöna som nu flytt upp i ett värprede. Där kan hon ju inte sitta, hon måste ju värma sina små! Jag fångar in henne för att sätta tillbaks henne i kycklingburen. Då blir tuppen sur och går till anfall på MIG. Nej nu jäklar! Jag slänger in mammahöna i buren och sedan trycker jag ner tuppen en bra stund i golvet. Sedan fångar jag in de små kycklingarna och sätter in dem i buren.

Är detta normalt tuppbeteende? Ska en tupp acceptera att man fångar in en höna i ett sånt här lite kaosartat läge? Kommer detta nu att bara bli värre och värre?

FM

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 22 feb-13 kl 12:47 »
Nu blev det lite turbulent för alla inblandade i ert hönshusdrama... I och  med att tuppen visat lite dumt betende innan var det nog inte så förvånande det som hände. Jag själv har en hel del tuppar som för tillfället går i tuppflockar. Jag galer inte eller flaxar i hönshuset. Däremot tillåter jag inte att dom gör aggro utfall mot mig, då trycker jag ner dem direkt. Fötter används endast för att fösa bort djur som är i vägen när jag kommer med händerna fulla. Skulle någon gå till superanfall ja då värjer man sig instinktivt. En av tupparna en DK tupp har vart lite ful emellan åt, jag har tryck ner han nåra gånger vilket hjälpt, det som hjälpt ännu mer är att han sjunkit i rang och andra tuppar är över han... Vet inte om detta hjälpte så mycket. Men du kommer nog få några tuppar bland kycklingarna ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

flindra

• -
« Svar #55 skrivet: 22 feb-13 kl 14:51 »
Nu blev det lite turbulent för alla inblandade i ert hönshusdrama... I och  med att tuppen visat lite dumt betende innan var det nog inte så förvånande det som hände. Jag själv har en hel del tuppar som för tillfället går i tuppflockar. Jag galer inte eller flaxar i hönshuset. Däremot tillåter jag inte att dom gör aggro utfall mot mig, då trycker jag ner dem direkt. Fötter används endast för att fösa bort djur som är i vägen när jag kommer med händerna fulla. Skulle någon gå till superanfall ja då värjer man sig instinktivt. En av tupparna en DK tupp har vart lite ful emellan åt, jag har tryck ner han nåra gånger vilket hjälpt, det som hjälpt ännu mer är att han sjunkit i rang och andra tuppar är över han... Vet inte om detta hjälpte så mycket. Men du kommer nog få några tuppar bland kycklingarna ;)

Tack för ditt kloka inlägg!

lena70

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 23 feb-13 kl 08:40 »
Uff, kaos i hönshuset imorse!  :o

Kycklingarna är tre veckor och har börjat rymma ut ur kycklingburen ibland när man öppnar dörren. Så jag tänkte testa att ha öppet och låta kycklingarna bekanta sig med resten av flocken. Först var allt frid och fröjd, de andra hönorna och tuppen gick in i kycklingburen och åt lite. Men sen började hönorna göra upp rangordning med mammahöna. Det blev värre och värre, de började bita sig fast i hennes nacke. Tuppen gick emellan så gott han kunde. Detta gjorde mig väldigt glad eftersom han varit ganska mesig tidigare. Mammahöna och två kycklingar flyr ut ur kycklingburen.

Då börjar de vuxna hönorna ge sig på inte bara mammhöna utan även kycklingarna! De stampar på kycklingarna.   :'(  Jag blir riktigt förbannad och fångar in mammahöna som nu flytt upp i ett värprede. Där kan hon ju inte sitta, hon måste ju värma sina små! Jag fångar in henne för att sätta tillbaks henne i kycklingburen. Då blir tuppen sur och går till anfall på MIG. Nej nu jäklar! Jag slänger in mammahöna i buren och sedan trycker jag ner tuppen en bra stund i golvet. Sedan fångar jag in de små kycklingarna och sätter in dem i buren.

Är detta normalt tuppbeteende? Ska en tupp acceptera att man fångar in en höna i ett sånt här lite kaosartat läge? Kommer detta nu att bara bli värre och värre?

hmm..Tuppen kanske tänkte såhär..Han såg att mamma höna blev rädd och försökte fly undan de andra hönsen,hon var ochså så rädd att hon inte vågade beskydda sina små..Hon tog skydd i ett värprede!!. Sedan kom du och hämtade hönan, kan man anta, att hon kanske flaxade och skrek? Tuppen rykte ut för att "rädda" henne??.
Det blev ju en heldel förvirring i hönshuset, för alla inblandade, under ett par minuter..
Du har förrut skrivit om din tupp, och att han börjar bli opålitlig..När du tex ska plocka ägg, och hönan ligger kvar i redet..Även om hönan vill ha kvar äggen, så borde tuppen förstå att du och han är på samma sida, och att ni båda sköter hönsen, nu beteer han sig, som om han måste skydda hönsen ifrån DIG..!!
Ni är liksom inget team, du och han..En tupp, tycker jag, ska tåla att skötaren är i hönshuset, och sköter om hans höns, UTAN att skötaren ska behöva vara på sin vakt, eller med ögonen i nacken..du ska kunna städa därinne, ge dom mat, plocka ägg och t.o.m ta höns för tuppen, utan att han gör dig något..Skötaren har  högsta ranget, sedan tuppen.. När skötaren är i hönshuset, bestämmer han/hon..Och tuppen ska hålla sig i bakgrunden. När skötaren har gått, är det tuppen som har högsta befattningen igen. Men först då..PUNKT SLUT!!
Eller BÅDA hjälps åt, skötaren OCH tuppen HJÄLPS ÅT.. ;D
Tuppen ska INTE göra ditt jobb svårare, han ska underlätta ditt jobb.
Ni vill BÅDA hönsen väl och vill hjälpa dom.
Tänk såhär , det finns hur många tuppar som hellst i världen, varför ska jag då nöja mig med en som jag inte är trivs med??
Hälsningar ifrån tuppälskande fru solvända, som har "50.000 tuppar" ibland sina höns!!! ;D

flindra

• -
« Svar #57 skrivet: 23 feb-13 kl 09:01 »
Även om hönan vill ha kvar äggen, så borde tuppen förstå att du och han är på samma sida, och att ni båda sköter hönsen, nu beteer han sig, som om han måste skydda hönsen ifrån DIG..!!
Ni är liksom inget team, du och han..En tupp, tycker jag, ska tåla att skötaren är i hönshuset, och sköter om hans höns, UTAN att skötaren ska behöva vara på sin vakt, eller med ögonen i nacken..du ska kunna städa därinne, ge dom mat, plocka ägg och t.o.m ta höns för tuppen, utan att han gör dig något..

Exakt så tycker jag också! Jag kan göra allt du beskriver utan problem, det är bara när jag ska greja med hönor som ligger i redet som han börjar försvara... Jag hoppas på att någon av kycklingarna blir en riktigt bra och bestämd tupp, som går med på att jag grejar med hönorna.

Med lite självrannsakan så undrar jag om inte sånt här är ganska vanligt bland nybörjare på höns? Man är inte van och har inte lärt sig hur man ska bete sig hos hönsen. Tuppen känner av att man är lite osäker, och blir själv osäker och börjar se en som ett hot. Detta är nog helt klart fördelen med att kläcka ägg i maskin och börja med sina höns som små, då har man möjlighet att göra dem präglade på människor och tama.

kwak

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 feb-13 kl 09:57 »
Med lite självrannsakan så undrar jag om inte sånt här är ganska vanligt bland nybörjare på höns? Man är inte van och har inte lärt sig hur man ska bete sig hos hönsen.
jag tror faktiskt också att det är så, (själv ny). Men man lär så länge man lever :P
men går det att lära av tuppar dåligt medeende då dom är små? eller rättare sagt går det att utläsa vilka tuppar som är bra då dom är små?

flindra

• -
« Svar #59 skrivet: 23 feb-13 kl 10:06 »
eller rättare sagt går det att utläsa vilka tuppar som är bra då dom är små?

Det är en intressant fråga. Enligt vad jag har kunnat läsa mig till i diverse trådar så är det många som säger att tuppar som är lite osäkra och mesiga, oftare blir aggressiva än de som är bestämda mot sina damer.

Det fanns en ungtupp där vi köpte hönsen, som var riktigt nyfiken av sig och kom fram och kollade vilka vi var. Nu så här i efterhand kan jag fundera på om det hade varit bättre att ta den tuppen istället för denna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser