Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19438 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #20 skrivet: 19 jan-07 kl 10:11 »
Sen med isolering, el och ljus beror ju var man bor i sverige.
Om du behöver värme och ljus beror på var i vårt avlånga land vi bor och hur varma vintrarna  blir framöver. Jag tror att du behöver el om du bor norr om stockholm

HALLÅ ! i det blå....."beror på vart man bor"  ::)  vart har ni läst det.

Hönshus ska ha fönster och belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 01:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #21 skrivet: 19 jan-07 kl 10:22 »
Hej! Lekstugetipset är jättebra, där kan du säkert få plats med några hönor!

Jag skaffade höns i slutet på sommaren. De kom som halvstora kycklingar och nu har de vuxit till sig och några har precis börjat värpa  :)  

Jag bara ÄLSKAR dem!  :-* :-* De är så personliga och har så många olika roliga läten... de är mycket om sig och kring sig, och har blivit väldigt tama. De blir skitsura om de inte finns några matrester kvar från dagen innan. Då springer de efter mig i samlad trupp och tittar uppfodrande. Jag blir inte av med dem förrän de får något - imorse fick det bli överblivna vindruvor och några brödskivor  :)  allt för att blidka de små liven... snart blir det väl så att jag står och kokar spagetti om kvällarna, bara för att ha något att erbjuda dem!  ;D

Nu kom jag från ämnet :) Mitt tips till dig är att skaffa den utmärkta boken "Höns" som finns att köpa här på forumet, och läsa den tillsammans med din sambo.
Första kapitlet beskriver med mycket värme hur roligt det är att ha höns. Resten av boken är en slags bibel där du hittar det mesta som du behöver veta om deras hälsa, mat, hönshus (!), skötsel, raser mm. Massor med fina härliga färgbilder, en riktig inspirationskälla om man går i hönstankar! Lycka till! :)
Why be normal when you can be yourself?

Florina

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 jan-07 kl 11:46 »
Va ??? är det lag på att ha belysning..?

Det har jag inte haft till mina då det inte gick att lösa med indragning av el.

Nu satte min käre man in ett lysrör till mig för att jag ska kunna tända på kvällen när jag går ut o pysslar, men inte för att ge hönsen extraljus.

Inget element....inget extraljus....här inte :-[ men värmelampa som de inte sitter under....

Jag hade ingen aning om det så du Rosa får gärna ge mig på båten för mitt okunnighet.....

Florina

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jan-07 kl 12:07 »
Igen va det här....

För alla er som tänker skaffa höns :) Köp en gård me TVÅ boningshus om ni tänker ha höns eftersom de kräver samma standard som vi :-X

Tycker att det gååår för långt me trådarna hur hönsskötseln ska gå till ibland!  :-[

Vitryss

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jan-07 kl 12:47 »
...men min sambo säger prompt nej  :'( de är visst äckliga, låter illa, skapar grannfejder, och så har vi inget hönshus osv.

Vad säger man till en så vrång sambo? Ni lyckliga hönsägare kanske har tips? ;)

•"äckliga". Nej, men det finns dålig djurhållning som kan ge ett starkt intryck av att höns(huset) är äckligt. Jag har beträtt sådana och det är äckligt på alla sätt och vis. Inte minst för hönsen.
Läs boken "Höns" så får du bra tips på hur du sköter hönsen utan att det blir "äckligt" i hönshuset.
•"skapar grannfejder". Det beror mer på hur nära dina grannar bor än på hur pass tålsamma dom är. En tupp som inte hålls instängd och börjar gala klockan 04 på morgonen kan gå även den mest tålsamme på nerverna.
F.ö. kan grannfejder uppstå om du missköter ditt hönshus så att det luktar skit och ammoniak i hela kvarteret. Avgaser från bilar mottages med betydligt mindre irritation av irrationella anledningar..
Om du har en granne som lever för att skapa en vacker trädgård är hönsbesök inte så lyckat då höns på förvånansvärt kort tid kan sprätta sönder en rabatt. Så, en hönsgård sitter inte illa.
Igen: läs böcker, t.ex. "Höns".
•"inget hönshus". Fråga din sambo var skon klämmer. Är det pga att höns är "äckligt" att hålla sig med, eller att det "skapar grannfejder". ELLER är det för att du själv inte kan snickra och tänker dra in honom i DITT projekt och utnyttja hans ev snickarkunnigheter?
Du lever ihop med en partner och ni måste kompromissa. Det gäller honom, det gäller dig. Samlevnadstips kan åtminstone inte jag ge dig. Däremot har du redan fått rådet att köpa ett färdigt hönshus.  

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Jag vill så gärna ha en karl....
« Svar #25 skrivet: 19 jan-07 kl 18:11 »
...men :'( de är visst äckliga, låter illa, skapar grannfejder, och så har vi inget hus osv.

;D ;D ;D

Nä, usch, nu var jag visst elak oxå ::) ...men allvarligt talat, hönshus kan du väl smälla upp ett själv? Kan du inte det går det väl alltid att jaga rätt på en begagnad (eller ny) friggebod och inreda på hönsvänligt vis, om du nu inte är mer inne på en beg. lekstuga förstås. Eller varför inte en gammal husvagn? Såna går att få för en spottstyver om dom är fuktskadade. Riv ut husvagnspjunket och sätt in sittpinnar och värpreden...naturligtvis utan att fråga sambon. Ställ honom inför fullbordat faktum..vad ska han göra, plötsligt en dag står det ett hönshus med höns i på tomten, han lär ju inte ha hjärta att slänga ut dom (eller dej :P ) ...

Höns är hur härliga som helst :D , det enda jag ångrar är att jag inte blev hönsmamma tidigare!
Och som redan skrivits är inte hönshållning äckligare än man gör det. Se bara till att ha ett bra strö och mocka ut när det börjar lukta eller se för sunkigt ut. Den mesta skiten kommer hamna under sittpinnarna, så där kan du ju göra någon anordning för att det ska vara lätt att hålla rent där.
-------
Men Florina, vad är det för Jordbruksverksfientliga åsikter du luftar?? Du är väl inte en sån där grovt kriminell typ som inte anmält hönsinnehav fast du har mer än 10 stycken... ;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Florina

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 jan-07 kl 18:25 »
Vad har mängden av höns med Lampa till hönsen att göra?
Man ska väl inte undra om ngn är kriminell här på forumet förrän någon isåfall har skrivit ngt kriminellt eller ???

Jag har 7 höns varav 3 är tuppar, men är ändå regisrerad hos jorbruksverket.

Miljö o Hälsa gav mig ett mkt gott utlåtande i min djurhållning så ja har inget att dölja (ledsen att göra dig besviken) ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #27 skrivet: 19 jan-07 kl 19:39 »
Hej!

I vilken författning står det att hönshus ska ha fönster och belysning. Hittar det inte?

Edgar, som tänker skaffa några hönor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Djurskyddsrelgler
« Svar #28 skrivet: 19 jan-07 kl 19:55 »
I vilken författning står det att hönshus ska ha fönster och belysning. Hittar det inte?
Författning vet inte jag  :-[

Men i den lilla käcka broschyren FJÄDERFÄ / Djurskyddsbestämmelser
så står det på sidan 15.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AndersT

« Svar #29 skrivet: 19 jan-07 kl 20:11 »
Jag har höns som får gå ut när de vill och jag har dom för husbehov/hobby, och har inget krav på mig att hönsen ska ha belysning, de svar jag fått från fjäderfäföreningar är att det inte behövs, och det jag läst hos jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten, som handlar om belysning, berör hur den ska användas om den finns och vad som gäller proffesionell uppfödning av höns.
Här finns lite att läsa för den som vill:http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff47566/F%C3%B6nsterbrev.pdf
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=393
Jag har tom varit hos en yrkesuppfödare, som har små, icke upplysta, hus för några av sina höns och ankor, och han hade precis fått tillstånd att öppna gårdsbutik, så han var ordentligt granskad av myndigheterna..

Helenan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 jan-07 kl 20:13 »
HALLÅ ! i det blå....."beror på vart man bor"  ::)  

Hönshus ska ha fönster och belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.

/Rosa
Du är jätte bra på lagar Rosa men jag misstänker att de här hönorna kommer få gå ute på dagarna och då tror jag nog att dom kommer få det bra mycket bättre än majoriteten av hönsen i världen idag...

Balbina

• -
« Svar #31 skrivet: 19 jan-07 kl 20:18 »
Tror att det gäller alla djur att de ska få dagsljus eller bra lampor som ersättning för dagsljus. Och att det ska finnas belysning så man kan kolla djuren ordentligt.
tycker det vore konstigt om det inte fanns några regler som reglerar hur höns har det. De är inte mindre djur än tex. får, hästar eller grisar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 19 jan-07 kl 20:20 »
Du är jätte bra på lagar Rosa men jag misstänker att de här hönorna kommer få gå ute på dagarna och då tror jag nog att dom kommer få det bra mycket bättre än majoriteten av hönsen i världen idag...
Det är din personliga värdering.

Och din åsikt gör inte djurskyddslagarna i Sveroge ogiltiga
dessutom är dom i grund o botten till för att djur ska ha det bra !

/ Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 jan-07 kl 20:22 »
Jag har höns som får gå ut när de vill och jag har dom för husbehov/hobby, och har inget krav på mig att hönsen ska ha belysning, de svar jag fått från fjäderfäföreningar är att det inte behövs, och det jag läst hos jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten, som handlar om belysning, berör hur den ska användas om den finns och vad som gäller proffesionell uppfödning av höns.
Här finns lite att läsa för den som vill:http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff47566/F%C3%B6nsterbrev.pdf
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=393
Jag har tom varit hos en yrkesuppfödare, som har små, icke upplysta, hus för några av sina höns och ankor, och han hade precis fått tillstånd att öppna gårdsbutik, så han var ordentligt granskad av myndigheterna..

Ja ha, du kanske inte kunde reglerna så bra endå :-X :-[
Men som sagt. Lanthöns har klarat sig länge utan belysning och värme men var och en gjör ju som han vill. I stockholmsområdet tycker jag somsagt att det behövs men i skåne har jag aldrig bott...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #34 skrivet: 19 jan-07 kl 20:28 »
Jag har höns som får gå ut när de vill och jag har dom för husbehov/hobby, och har inget krav på mig att hönsen ska ha belysning, de svar jag fått från fjäderfäföreningar är att det inte behövs, och det jag läst hos jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten, som handlar om belysning,
Och du har svårt att läsa eller  ???

I den länk du själv hänvisar till så står det klart o tydligt att:
Fönster och belysning
Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Stallar ska vara försedda med artificiell belysning, som inte förorsakar djuren obehag och som gör det möjligt att se till djuren utan svårigheter
.

Fjäderfästallar som saknar fönster för dagsljus och som var i bruk före den 1 januari 1994 behöver inte förses med fönster såvida inte förprövningspliktig byggnadsåtgärd genomförs.
Gissar att det var just det han hade.

/ Rosa

« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 20:31 av Rosa »

ason

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 jan-07 kl 20:28 »
*suckar*
lagar kan va bra...ibland helt åt helvete....
Ibland måste man följa sitt samvete, det är ju trots allt liv vi har hand om...och tar död på.
Lagar inom "viss" djurhållning(ex kaniner) är mkt mer djurplågeriaktigt än va common sense ;) är... och då blir man ju lite lessen...
typ helt ok att sticka in en elpinne i kaninens arsle för bedövning....men att bedöva den genom slag i huvet ohhnej!!!!

förlåt trådavikelse...
/lena

ason

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 jan-07 kl 20:31 »
Rosa

Nu blir jag så nyfiken...varifrån citerar du allt...
 :)...vill bara veta...
/lena

Helenan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 19 jan-07 kl 20:36 »
Och du har svårt att läsa eller  ???

I den länk du själv hänvisar till så står det klart o tydligt att:
Fönster och belysning
Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Stallar ska vara försedda med artificiell belysning, som inte förorsakar djuren obehag och som gör det möjligt att se till djuren utan svårigheter
.
Fjäderfästallar som saknar fönster för dagsljus och som var i bruk före den 1 januari 1994 behöver inte förses med fönster såvida inte förprövningspliktig byggnadsåtgärd genomförs.
Gissar att det var just det han hade.

/ Rosa

Nej jag kan inte lagarna så bra men det står där att belysningen inte ska ge djuren obehag men fungera för skötaren. Så betyder det att man ska ha belysning?
I alla fall är det lätt att vara kriminell när man har höns, vilket gud förbjude jag skulle vara.

Jag ger aldrig mina hönor spagetti och köttfärssås tex om det blir över. Nej helre skickar jag det i soperna så jag inte riskerar att bryta mot någon lag...

Det finns som sagt många lagar och alla är inte alltid till det bästa. Man får helt enkelt tänka själv.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 19 jan-07 kl 20:37 »
Rosa
Nu blir jag så nyfiken...varifrån citerar du allt... :)...vill bara veta...
/lena

Djurskyddsbestämmelserna för Fjäderfä och L100.

Finns i en liten broschyr som heter FJÄDERFÄ Djurskyddsbestämmelser

MEN säkrast att jag skriver det också så ingen missar det
detta är INTE de KOMPLETTA reglerna !

Ett gott råd till Varje djurägare är att läsa en tjock lunta som heter L100
där står alla regler som gäller.
Det är dom reglerna som Djurskyddsinspektörerna checkar av vid kontroll.
Sen finns regler som inte står där också...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 02:35 av Rosa »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 19 jan-07 kl 20:38 »
Vad har mängden av höns med Lampa till hönsen att göra?
Man ska väl inte undra om ngn är kriminell här på forumet förrän någon isåfall har skrivit ngt kriminellt eller ???
Jag var ironisk, men det går inte alltid fram i text...därav smileyn.
Försökte kritisera dom kilovis med regler, lagar och förbud samt den eviga registreringsplikten som omger all djurhållning. Det blir ofta rent absurt. Dessutom har dom flesta "hobbyhöns" det mycket, mycket bättre än vad Det Allsmäktiga Jordbruksverket samt Den Ofelbara Kommunala Djurskyddsinspektören kräver.

Dom bönder jag känner svär ve och förbannelse över dessa blanketter där minsta fis djuret i fråga släpper ska redovisas. God djurhållning handlar inte om produktionsplatsnummer, kvadratmeteryta eller ens djurenheter! Det handlar om att se till djurens behov, och tillgodose dessa så bra som möjligt, och det kan man förmodligen göra samtidigt som man totalt glömmer bort Jordbruksverket. Något som en laglydig medborgare som undertecknad naturligtvis aldrig skulle få för mej... ::)  
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser