Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19436 gånger)

AndersT

Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #60 skrivet: 19 jan-07 kl 22:19 »
Lotus, skaffa du höns om du kan, se till att dom har mat och vatten och att dom inte fryser ihjäl på vintern, dom klarar ganska många minusgrader, men måste få möjlighet att dricka. Håll rent för dom., och låt dom komma ut i en hönsgård eller helt fria, så mår dom bra, och gör dom inte det så märker du det.. Höns är trevliga djur, som alla som har lite tomt, kan ha.

SvenS

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 19 jan-07 kl 22:25 »
öhm.....

Har nu läst tråden i sin helhet. Den är rätt utflippat.

Ingen verkar ha koll. Tjafs om djurrättshållning och tips om hur man tuktar sina manliga sambor,

Om någon skaffar höns , fråga inte hönstråden om hjälp, thats for sure

frågor på det ?

Florina

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 19 jan-07 kl 22:33 »
Ja just så........

Jag som börjar fundera på att utöka gården med Påfåglar får nog försiktigt smyga ner på bibblan så att man inte räds för att hoppas på fler djur :-\

Här på forumet är det inte lätt att söka ny kunskap vill ja säga :-\

SvenS

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 19 jan-07 kl 22:41 »
Ja just så........

Jag som börjar fundera på att utöka gården med Påfåglar får nog försiktigt smyga ner på bibblan så att man inte räds för att hoppas på fler djur :-\

Här på forumet är det inte lätt att söka ny kunskap vill ja säga :-\

Akta dig !  Nu sa du "påfåglar "   Huka dig  ;)

AndersT

« Svar #64 skrivet: 19 jan-07 kl 22:44 »
Det blev lite väl många ämnen här, men lämnar lite kommentarer och föreslår att dom som inte håller med startar nya diskusioner på respektive ämne.

Rosa, jag har läst länkarna och mer på respektive sida, och tolkar fortfarande att dom handlar om profisionell uppfödning av höns, i stallar, dvs höns som inte har tillgång till dagsljus! Anser du att jag inte följer lagen, så anmäl mig!!!, Skriv ett mess med din adress så får du min..

Kompostering har några skrivit om, och så vitt jag vet så är det olika i varje kommun, har man ingen sopsortering så finns det heller inga krav på kompostering. På Orust så får man automatiskt en plastkorg för kompost, som man betalar för, vill man kompostera själv så skriver man ett brev och talar om hur man tar hand om det, så slipper man betala..

Florina

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 19 jan-07 kl 22:55 »
Ja ;) nä sa ja "Påfåglar"?  Ska tänka mig för hädanefter "ja lovar" ;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #66 skrivet: 19 jan-07 kl 23:18 »
Såvitt jag kan förstå av L100 så ska djuren ha ett för djurslaget anpassat klimat (§16). Det måste inte vara fönster, annat ljusinsläpp är tillåtet (§21). Stallar ska vara försedda med ljus, om det inte handlar om utegångsdjur (§23).
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på bete eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden.

Detta tolkar jag som om man har en dörr öppen så att hönsen kan gå ut om de vill året om minst 12 timmar per dygn, så kommer dagsljuset in genom dörren, inga fönster behövs, ej heller lyse.

En annan sak är ju om man vill ha det så.

Ytterligare en annan sak är ju vilken temperatur behöver höns som djurslag i lagens mening. Hittar inget om detta.

Jag har ju sett på forumet att höns går ut även när det är flera minusgrader.

Gör hönshuset så det känns bra!

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #67 skrivet: 19 jan-07 kl 23:21 »
Glömde skriva att detta tydligen gäller alla höns, hittar inget undantag för småbesättningar, eller ickekommersiella besättningar

Edgar

ason

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 19 jan-07 kl 23:22 »
...tänk om...bara tänk om...ngn VÅGADE svara på denna tråd...
så här har jag gjort för mina höns....och kanske har dom det bra...

...varför detta paragraf vadmannusäger...

...finns det ingen här med höns som int följt paragrafboken???

/lena

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 19 jan-07 kl 23:35 »

Det måste inte vara fönster, annat ljusinsläpp är tillåtet* (§21).
Edgar
Ja man syftar då på t.ex *såna genomskinliga plasttak som används som "takfönster" i stallar.
Vilket kan kallas "fönster" då de ser ut som "fönster"och funktionen är som "fönster".

Att då hårddra det och säga att man inte behöver fönster gör ju bara folk förvirrade eller ?

jag har läst länkarna och mer på respektive sida, och tolkar fortfarande att dom handlar om profisionell uppfödning av höns, i stallar, dvs höns som inte har tillgång till dagsljus!

Hur kan du få det till det ?
Det står klart o tydligt att -Stallar ska vara försedda med artificiell belysning xxx som gör det möjligt att se till djuren utan svårigheter.Det är ett djurskyddsvillkor och har inget med proffisionell uppfödning att göra!
citat Edgar:
detta tydligen gäller alla höns, hittar inget undantag för småbesättningar, eller ickekommersiella besättningar
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 02:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #70 skrivet: 19 jan-07 kl 23:44 »
...tänk om...bara tänk om...ngn VÅGADE svara på denna tråd...
så här har jag gjort för mina höns....och kanske har dom det bra...

...varför detta paragraf vadmannusäger...

...finns det ingen här med höns som int följt paragrafboken???

/lena
Så här bor mina höns och dom mår bra.

För närvarande fem flockar fördelade på 3 hönshus/smålador i olika storlekar från 15 kvm till 60 kvm.

Inget av husen är uppvärmda, ett saknar fönster.

Samtliga hus är försedda med dörrar som ställs upp c.a 06:00 och stängs mellan 19:00 och 21:00 beroende på årstid.

Alla höns har tillgång till foder, kalk och färskt vatten.

Hönsen (runt 100 st) är fördelade på husen så att det inte överstiger 1 höna/kvadratmeter, dom har gott om reden och sittplatser och har en ströbädd av torkade löv och hyvelspån att leka skog och tvätta sig i.

Vad reglerna säger har jag ingalunda järnkoll på. Och jag skiter i dem så länge mina höns mår bra.
Skulle någon inspektör hitta något kardinalfel på min hönshållning så rättar jag till problemet så länge inte fåglarna lider av det.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 19 jan-07 kl 23:44 »
Följer man inte alla paragrafer så är det dumt att berätta det på internet. Tänk om någon får veta att man stuckit till hönsen en köttbulle.

Men att tolka hönsen som utegångsdjur och hönshuset som ligghall var banne mig genialiskt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #72 skrivet: 19 jan-07 kl 23:46 »
Skulle någon inspektör hitta något kardinalfel på min hönshållning så rättar jag till problemet så länge inte fåglarna lider av det.
mvh/Fred

Ja Fred du bor ju i U.S.A så.............. 8)
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 02:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ason

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 19 jan-07 kl 23:46 »
Fred!!!

Tack...

/lena

ason

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 19 jan-07 kl 23:54 »
..en samlingsplats för den praktiska alternativrörelsen...

pjouhuuu...så hittade jag hit...och vad får man läsa...vad ni människor skriver...så och så får MAN INTE...var i helvete finns den där dunk i ryggen när man flyttat från stan.. så här kan du fixa det...

Det är ju värre här inne på alternativ än va grannbönderna säger om en totalstorstadsbo som fösöker lära sig, dom försöker ju hjälpa en...ni mejar ju bara ner!

blir så less...en

men det är klart med paragrafer då kanske....

SvenS

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 19 jan-07 kl 23:55 »

pjouhuuu...så hittade jag hit...och vad får man läsa...vad ni människor skriver...så och så får MAN INTE...var i helvete finns den där dunk i ryggen när man flyttat från stan.. så här kan du fixa det...

Det är ju värre här inne på alternativ än va grannbönderna säger om en totalstorstadsbo som fösöker lära sig, dom försöker ju hjälpa en...ni mejar ju bara ner!

blir så less...en

Word !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 19 jan-07 kl 23:58 »
Här är det väl ingen som mejar ner andra  ???

Här finns folk som upplyser varandra om olika saker   :) det är ju jättebra.
Bara för att man är alternativ så betyder ju inte det att man är friförklarad från t.ex Djurskyddsreglerna.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 20 jan-07 kl 00:03 »

blir så less...en

håller faktiskt med dig, var är den där kunskapen som ska finnas här? elda i brasan,stapla ved,hålla sig varm på vintern,matlagning...tycker det är dåligt med riktiga inlägg i trådarna....är det en bluff det här eller?? man börjar ju undra. så nu utmanar jag er alla här på alternativ.nu: ni har hackat på mig, men jag tror FAKTISKT jag sitter inne med mer kunskap än er i VISSA samanhang!
hjälp den som vill ha hjälp här på forumet istället för att tjafsa om hur lite mat nån äter, eller vilka affärer man INTE kan handla i...allt är ju upp till var och en...så ,snälla döm ingen utan kom bara med era erfarenher och tips och LÄNKAR till hemsidor som hjälper till att hitta det man behöver/söker!!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 20 jan-07 kl 00:04 »
Här är det väl ingen som mejar ner andra  ???

Här finns folk som upplyser varandra om olika saker   :) det är ju jättebra.
Bara för att man är alternativ så betyder ju inte det att man är friförklarad från t.ex Djurskyddsreglerna.

men om man frågar nåt om en viss hönsras, kanske man inte vill få djurskyddsreglerna förklarade för sig, för dem kanske man redan kan ,eller kan ta reda på SJÄLV!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 20 jan-07 kl 00:10 »
jag kan ta ett exempel på "icke kunskap" som finns här...
jag startade en tråd där jag frågade hur man gör en kompost, men fick dåligt gensvar, alldeles för dåligt, det tar jag för GIVET att folk som bor på landet har kompost! ??? ::)
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 00:10 av lite_av_varje »

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser