Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19430 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #80 skrivet: 20 jan-07 kl 00:11 »
men om man frågar nåt om en viss hönsras, kanske man inte vill få djurskyddsreglerna förklarade för sig, för dem kanske man redan kan ,eller kan ta reda på SJÄLV!

Men nu får du väl ta o lugna ner dig va !

läs här:
Citat från: Lotus skrivet 19 Jan, -07, 09:17
Problemet är att vi inte har något hönshus och att han måste bygga ett sånt
Men menar ni alltså att de bara behöver isolering?
Ingen el? Hur är det med lyse, behövs det?

Ser du HUR ÄR DET MED EL - LYSE står det .
Det FRÅGADES alltså efter det!!!

Inte om nån hönsras!

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ason

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 jan-07 kl 00:11 »
...att upplysa ja kanske...

..hur många höns har du....?

...har du försökt skaffa en fårbesättning...och fråga om råd här??

...ibland så behöver man kanske bara en klapp på axeln och jag tror att alla här som skaffat djur har läst dessa djurregler många,många gånger...sen att man börjar älska djuren...och kanske inte vill ...ja vad nu man ska göra för att få profit för sina investeringar...kanske blir man bara självhushållare...och vet du vad det får för konsekvenser i samhället idag?
Jag är glad att jag är anonym här...skulle du eller ngn annan ange mej för den djurhushållning jag har...thats it...och då måste jag berätta att de 3 får vi har får all uppmarksamhet i världen, våra höns tjaa vill fortfarande in i köket.....

...så praktisks blev denna hemsida...

/lena

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #82 skrivet: 20 jan-07 kl 00:12 »
jag kan ta ett exempel på "icke kunskap" som finns här...
jag startade en tråd där jag frågade hur man gör en kompost, men fick dåligt gensvar, alldeles för dåligt, det tar jag för GIVET att folk som bor på landet har kompost! ??? ::)

Klaga över det i den tråden då !

Bara ett tips i all välmening så du ska få svar från den grupp du ville ha svar av.
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 01:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ason

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 20 jan-07 kl 00:14 »
..hmm..ovansående till Grimla alltså...

Skojarbråten

« Svar #84 skrivet: 20 jan-07 kl 00:16 »

hjälp den som vill ha hjälp här på forumet istället för att tjafsa om hur lite mat nån äter, eller vilka affärer man INTE kan handla i...allt är ju upp till var och en...så ,snälla döm ingen utan kom bara med era erfarenher och tips och LÄNKAR till hemsidor som hjälper till att hitta det man behöver/söker!!

Det är samma sak på de flesta forum. Men jag håller med dig! Det är ju liksom det som är vitsen - att man ska hjälpa varandra. Jag har enbart haft nytta av denna samlingsplats, men jag förstår vad du menar.

Måste säga att jag nog är rätt forumvan, om än inte inom detta intresseområde. Men det är samma sak ungefär överallt. Ödmjukhet efterlyses! Samt förmågan att inse att alla kanske inte gillar MITT sätt att lösa saker. Men DET är inte mitt problem.

Jag gör på mitt vis, du gör på ditt. I det bästa av fallen lär vi oss något av varandra. Eller hur?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

ason

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 20 jan-07 kl 00:22 »
Nää Grimla *ler*...så behöver det int va

vi som lever/bor och VALT bo så här visst kan vi ge mer... ;)

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 20 jan-07 kl 00:22 »
Men nu får du väl ta o lugna ner dig va !

läs här:
Citat från: Lotus skrivet 19 Jan, -07, 09:17
Problemet är att vi inte har något hönshus och att han måste bygga ett sånt
Men menar ni alltså att de bara behöver isolering?
Ingen el? Hur är det med lyse, behövs det?

Ser du HUR ÄR DET MED EL - LYSE står det .
Det FRÅGADES alltså efter det!!!

Inte om nån hönsras!

ja, visst kan det frågas om enskilda saker oxå,men ibland kommer rena påhopp, ja även på andra än mig!!! precis om att alla andra än dig /er är tappade bakom en tunna ...

ason

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 20 jan-07 kl 00:23 »
opss...det var ju skojarbråten jag ville svara,,,*sorry*

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 20 jan-07 kl 00:24 »
Klaga över det i den tråden då !

varför så offensiv??? ???

ason

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 20 jan-07 kl 00:31 »
OK Grimla...

Lägger mej platt på marken...

men jag tycker fortfarande att inläggen här int är precis uppmuntrande för en nykomling på djur....

/lena

Skojarbråten

« Svar #90 skrivet: 20 jan-07 kl 00:31 »
Nää Grimla *ler*...så behöver det int va

vi som lever/bor och VALT bo så här visst kan vi ge mer... ;)

Det är jag helt övertygad om. Det är därför jag är här. :)

Jag har ju valt samma sak. Så en hel del har vi ju uppenbart gemensamt.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: påhopp
« Svar #91 skrivet: 20 jan-07 kl 00:38 »
men ibland kommer rena påhopp, ja även på andra än mig!!!
precis om att alla andra än dig /er är tappade bakom en tunna ...

Jag har skrivit två svar till dig i den här tråden!
Vart ser du påhopp av mig på dig i de svaren !?

- det ena har du qvotat i inlägget på förra sidan.
- det andra är att jag sa att du skulle fråga i komposttråden varför dom kompostintresserade inte svarade dig.

« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 01:35 av Grimla »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 20 jan-07 kl 00:42 »
Jag har skrivit två svar till dig i den här tråden!
Vart ser du påhopp av mig på dig i de svaren !?

- det ena har du qvotat överst på denna sida.
-det andra är att jag sa att du skulle fråga i komposttråden varför dom kompostintresserade inte svarade dig.

men det handlar JU INTE OM MIG , eller dig för den delen, utan det handlar om "över lag" här på forumet, folk kan inte bara hålla sig till ämnet utan måste hela tiden "påpeka" saker...tråkigt.

Vitis

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 20 jan-07 kl 03:21 »
men det handlar JU INTE OM MIG , eller dig för den delen, utan det handlar om "över lag" här på forumet, folk kan inte bara hålla sig till ämnet utan måste hela tiden "påpeka" saker...tråkigt.

Tycker du att ditt senaste inlägg håller dig till ämnet då ?? Ämnet var "Jag vill så gärna ha höns ..."  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 20 jan-07 kl 03:26 »
Ja Fred du bor ju i U.S.A så.............. 8)

Frågan är väl om hönsen vet vilket land dom bor i ... om dom mår bra som dom lever så kanske dom struntar i om det är svensk eller amerikansk myndighet som ser till deras rättigheter.

Balbina

• -
« Svar #95 skrivet: 20 jan-07 kl 03:41 »
Spelar ingen roll om man har djuren med alternativ tanke eller traditionell tanke eller för att leva på dem. Våra svenska djurskyddslagar har vi. det är bara att leva med dem. Annars får man skaffa sig djur i plast (finns fina imitationer i plast. Själv har jag en plastgris som jag avgudar) Lagarna är ju faktiskt till för djuren och för att skydda dem.
Och vi som älskar djuren och lever för dem ser till att vara väl upplysta om ett djurs behov och gällande lagar INNAN man skaffar dem.
Alternativ är en mycket bra och upplysande sida. Där folk med stor erfarenhet vistas och ger mycket tips och goda råd.

Rosa; tack för att du anstränger dig för att dela med dig av dina nyvunna kunskaper om lagar och regler  ;)

lite_av_varje: Att det är dåligt gensvar på vissa trådar kan ju bero på att ämnet har tagits upp så många gånger och folk orkar inte svara på samma saker om och om igen. man får faktiskt ibland själv lägga ner lite energi för att söka upp vad som skrivits i tidigare trådar. Och även gamla trådar går att göra nya inlägg i om det är något mer man undrar över.
har i övrigt reagerat över att du är exceptionellt dålig på att själv söka efter svar, att du inte klarar av att ta svar som går emot dina värderingar, du är dålig på att hålla dig till ämnet (vilket jag också är just nu) och du kan aldrig ta kritik. ursäktar detta påhopp och jag tänker INTE besvara ev. inlägg du gör emot mitt uttalande. And thats it.
Ursäktar än en gång påhoppet men någon måste säga sanningen.

Anna.D

« Svar #96 skrivet: 20 jan-07 kl 09:12 »
jag hade skaffat några silkeshöns till sommaren om jag hade varit du.de är lätta att hålla instängda.du behöver ju inte ha någon tupp som kan störa grannarna.ett enkelt litet hönshus (utan el)med stort fönster är ju lätt att snickra i hop.testa under sommaren och är det så att det inte funkar med sambon och grannarna så får du sälja dem till hösten helt enkelt.är det sen att intersse kvarstår för dig och att sambon också tycker det är kul så kan du skaffa större tex en lekstuga med el och allt./Anna

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #97 skrivet: 20 jan-07 kl 13:23 »
Och vi som älskar djuren och lever för dem ser till att vara väl upplysta om ett djurs behov och gällande lagar INNAN man skaffar dem.
Att känna till djurens behov ser jag också som självklart innan man skaffar djur. Att känna till varje regel och lag gällande djurhållning är däremot inte rimligt.
Vidare behöver ju inte en lag vara bra för att den är lag. Och det finns även en mängd idiotiska bestämmelser som passar djuren bäst där de inte hålls efter.
Det finns oändligt mycket viktigare saker för en höna än ett fönster.....t.ex att kunna gå ut varje dag, sprätta och slippa sitta i bur.
Att hönsen bör få tillgång till dagsljus är en självklarhet, och sunda förnuftet säger väl att det är trevligare att ta del av dagsljuset genom att kunna gå ut i det istället för att se det komma in i en bur via ett fönster?

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #98 skrivet: 20 jan-07 kl 13:38 »
Fred, jag instämmer. Oftast skaffar vi ju djur utifrån lust och glädje. Och vårt sunda förnuft är en stor tillgång när vi ser till att de får det så bra som möjligt.

Om mina föräldrar skulle behöva läsa hela lagboken och kunna alla paragrafer innan dom skaffade mej skulle det verka fullkomligt absurt...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Vi fortsätter med regler......
« Svar #99 skrivet: 20 jan-07 kl 13:42 »
Att känna till varje regel och lag gällande djurhållning är däremot inte rimligt.
I Sverige idag är det så att man som djurägare är skyldig att ta reda på vilka regler som gäller.
(extremt viktigt om du söker eu-bidrag)

Precis som att du som Bilförare är skyldig att känna till alla de regler som gäller!

Du kan aldrig som djurägare idag ursäkta dig med ett: -det kände jag inte till....eller -jag trodde inte det gällde mig...

och sunda förnuftet säger väl att det är trevligare att ta del av dagsljuset genom att kunna gå ut i det istället för att se det komma in i en bur via ett fönster?
Vad jag kan läsa mig till i den här tråden, så har ingen sagt att djur som har fönster inte ska få gå ut  ???
Inte heller att djur som har fönster måste sitta i bur  ???
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 14:01 av Grimla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser