Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Då har det hänt, strömlöst i kläckaren!  (läst 1814 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Då har det hänt, strömlöst i kläckaren!
« skrivet: 24 jan-13 kl 07:35 »
När enbart 1 vecka återstår till kläck på mina inköpta Maranägg så har maskinen varit strömlös :'(! Vet ej hur länge men troligen 10 timmar eller mer. Äggen var kalla, de är ju bruna så jag har svårt att se om där är något liv kvar efter så lång tid utan värme! Jag låter maskinen vara på tills vidare, ska försöka lysa dem.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Daniel1983

• Västergötland
SV: Då har det hänt, strömlöst i kläckaren!
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 08:56 »
Fy en sån oro... Men det kan funka ändå. Hade en ruvhöna förra året som av okänd anledning kom utanför sin ruvbox. När jag upptäckte det va äggen jättekalla. Men jag släppte tillbaka henne och visst blev det kycklingar. fyra av fem ägg kläcktes.

Ett tips för att ha en lite backupp. Stoppa in några tegelstenar i äggkläckaren. Då finns dom som värmereservoar ifall strömmen går. Jag har plats under skivan där äggen ligger som jag stoppar in tre tegelstenar som då ligger med hela ruvningen.

Hoppas hoppas det går bra för dina ägg!!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 24 jan-13 kl 09:50 »
Det var ju ett bra tips med tegelstenar men den här kläckaren är en liten rund sak med plats för tolv ägg så där får det inte plats några tegelstenar! Ska testa det i min större läckare nästa gång. Ja, äggen är på värme igen så det är väl bara att hålla tummarna nu! Det är en vecka kvar till ordinarie kläckdatum.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-13 kl 12:07 »
Det går också bra med varmvattenflaskor.... och om inte flaskan får plats i käckren kan man ta ur äggen och lägga dem runt flaskan... åsså frottehanddukar eller ullfilt eller något sådant runt om. Eller tända i vedspisen och ställa kläckaren nära den :) Se bara till att syresättningen i kläckaren är bra.

Räkna med försenat kläck och lycka till :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 24 jan-13 kl 12:11 »
Jag upptäckte misstaget sent på kvällen igår och vet ju inte hur länge de varit utan! Hade jag märkt det på direkten så hade det varit lättare att ta hand om äggen, nu får jag bara vänta och se! Jag som för första gången gjorde mig till och beställde ägg från Skåne av en ras jag suktat efter ett tag! Får väl beställa en ny omgång om det misslyckas helt nu då!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 24 jan-13 kl 18:23 »
Försökte lysa äggen men det är Maran-ägg, mörka sådana så det gick inte att avgöra om det är något liv i dem. Ett såg ut att vara obefruktat redan innan olyckan och det stämde, det var det ända jag säkert kunde se.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-13 kl 21:05 »
när man kläcker ägg så är det väldigt bra att ha en 12 volt laddare till 50 Ah batteri och en inverter från 12 till 220 v och ju större batteri man ju längre kan man vara utan ström så slipper man slänga dyra ägg....

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 15:22 »
Liten återkopping! Kläcket var väntat igår, onsdag, inget hände. Idag hör jag dock pipande från kläckaren så 1 av elva verkar ha överlevt kylan i alla fall!! Eller någon till, väntar med spänning på hålslag nu. Tur att jag har ett gäng till som kläcks på lördag om det nu bara blir 1 Maran.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 02 feb-13 kl 16:39 »
Har fått fyra Maran-kycklingar nu ;D Skönt att någon överlevde i alla fall, är inte säker på att alla hade klarat post-gången så jag är nöjd med resultatet trots allt!

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 feb-13 kl 16:43 »
kuuul. :D

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 03 feb-13 kl 09:54 »
En till Maran kläcktes sent i går kväll, nu 5 st. Tror inte det blir fler av den rasen nu! De är jättefina och lätta att skilja från mina blandisar som kläcks nu pga. fjädrarna på benen!! Det var ju bra, då behöver jag inte märka upp dem på något sätt!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-13 kl 10:52 »
Gott att höra :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 03 feb-13 kl 11:01 »
Det ger ju lite hopp om det skulle hända igen!! De var nog utan värme i 6-10 timmar minst och ändå kläcktes 5 st (av 12 ägg, alla var nog inte livsdugliga heller då de skickats med posten) , dock kläcktes de 2-3 dygn senare än beräknat!

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-13 kl 18:26 »
Var strömlöst här härromdagen också. Vet inte hur länge med borde inte varit mer än 8 timmar. Så mina tegelstenar i maskinen gjorde nog sitt:)

Hantverksmora

• Småland
« Svar #14 skrivet: 04 feb-13 kl 18:17 »
Föds dom med fjädrar på benen?  ???

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #15 skrivet: 04 feb-13 kl 19:37 »
Daniel 1983, smart med tegelstenar!! Det får inte plats i min kläckare men hade varit bra att ha!!
Hantverksmoran: Ja, de kläcks med dun, eller om det heter fjädrar på så små ??? på benen, det ser jättekul ut, fjädrar hela vägen ner på yttersta tån!! Jättelätt att se vilka som är Maranerna då ;D

Hantverksmora

• Småland
« Svar #16 skrivet: 04 feb-13 kl 22:41 »
  :P Va häftigt! Mina var då inte duniga på benen...... hm de kanske blir som tuppen min för han har inga men hönorna har. Det kanske beryder att mina små är tuppar?  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser