Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  importera ägg  (läst 1378 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
importera ägg
« skrivet: 25 jan-13 kl 13:37 »
skulle vilja ha red caps och ardenner höns och undrar om man kan importera avelsägg
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: importera ägg
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 13:54 »
det går väl men man måste ha karantän på djuren och det ska bli godkänt av jorbruks..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 14:08 »
Jag läste om det nyss då jag själv varit frestad.. men det verkar krångligt.. Du måste söka tillstånd för 500:-, den du köper av skall dessutom ha besök av en veterinär som godkänner djuren/äggen.. du måste ha godkänd anläggning för att kunna ha djuren i karantän osv.. är inte helt säker på ovan skrivet, kolla själv på jordbruksverkets hemsida..

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-13 kl 16:18 »
tack så mycket
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #5 skrivet: 03 feb-13 kl 16:34 »
Jag läste om det nyss då jag själv varit frestad.. men det verkar krångligt.. Du måste söka tillstånd för 500:-, den du köper av skall dessutom ha besök av en veterinär som godkänner djuren/äggen.. du måste ha godkänd anläggning för att kunna ha djuren i karantän osv.. är inte helt säker på ovan skrivet, kolla själv på jordbruksverkets hemsida..

Tror inte det behöver vara så komplicerat. Om man importerar "hobbyfåglar" så kostar det bara 100:- att söka tillstånd och man kan söka dispens både från karantän och salmonellaintyg. Förutsättningen är att man tar in max 20 djur . Borde inte vara hårdare krav på kläckägg än på levande djur.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hobbyfaglarinforsel.4.2399437f11fd570e67580001637.html
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser