Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befruktat ägg??  (läst 11196 gånger)

Alexn72

• Skåne
SV: befruktat ägg??
« Svar #20 skrivet: 27 jan-13 kl 16:05 »
min begränsade erfarenhet säger att du har en kyckling i det ägget, de övriga hade jag kläckt för att få mer erfarenhet och se med egna ögon.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 jan-13 kl 16:52 »
så jag ska ta bort dom resterande äggen och bara ha kvar det som är en kyckling i??
j
Tobias Axelsson

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 27 jan-13 kl 19:27 »
är osäker om jag ska ta bort dom andra äggen som inte är befruktade och bara ha kvar det ägget som är befruktat... vad tycker ni??? :D
Tobias Axelsson

Alexn72

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 27 jan-13 kl 19:40 »
jag menade att du skulle öppna ett av dem som var obefruktat för att få det bekräftat att det är så.
och isåfall så ska du ta bort dem ägg som ligger i den värmen utan liv luktar inte hallon den dagen skalet går sönder

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 27 jan-13 kl 19:52 »
okej då vet jag.... bara 3 dagar kvar nu, så spänd!!!
vad ska man göra sen när den kläcks, ska man låta den vara tills den torkar? jag har ett värmetak till kycklingar, räcke det för dem små liven
Tobias Axelsson

Smajsan

• -
« Svar #25 skrivet: 27 jan-13 kl 19:57 »
Ja ha kvar den tills den är riktigt torr,och sedan flyttar du den lilla till värmetaket,där brukar jag bädda med en frottéhandduk under så det blir lite gott o mjukt  :) och den får inte ligga i drag utan i en lagom stor låda eller något,så den kan vara under värmetaket och även gå ut och dricka o äta där det inte är lika varmt som under värmetaket.
Lycka till!  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 27 jan-13 kl 21:16 »
okej, jag funderar på att ha den i ett 90 liters akvarium, är lite osäker om akvariet för att värmetaket tar upp nästan halva akvariet, kan man inte ha typ en palkrage som man har en playwoodskiva som botten?? måste dom ha ljus dygnet runt
Tobias Axelsson

Alexn72

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 27 jan-13 kl 23:17 »
pallkrage låter som en bra ide men då den antagligen kommer stå på golvet så tänk på att de inte gillar drag.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 29 jan-13 kl 15:54 »
Det blir nog akvariet den här gången, ska starta upp värmetaket och ska se vilken temperatur det kommer att ligga på... vilken dag ska jag börja ge dom mat och vatten när den har födda och är det några nackdelar med att man födder upp dom själv och inte en höna gör det??
Tobias Axelsson

Alexn72

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 29 jan-13 kl 16:17 »
Allt mellan 1-4 dagar har jag läst att man kan vänta med att ge dem mat men tror man minst ska vänta 1 dygn innan man ger dem mat, vatten däremot vill de nog ha direkt.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 29 jan-13 kl 17:08 »
okej, jag funderar på att ha den i ett 90 liters akvarium, är lite osäker om akvariet för att värmetaket tar upp nästan halva akvariet, kan man inte ha typ en palkrage som man har en playwoodskiva som botten?? måste dom ha ljus dygnet runt

Vi brukar ha våra på en pall med gummimatta som botten och 2-3 pallkragar på. En grislampa till det. Men pallen står inne i hönshuset så det är dragfritt. De behöver inte ha ljus dygnet runt, men de behöver värme dygnet runt. Dock ska du se till så de kan gå ifrån värmen om de vill. Jag brukar ställa mat och vatten skål utanför värmen efter ca 1 vecka för att de ska lära sig att inte sitta och trycka under värmelampan alltid. Tycker det fungerar bra.
Men om du bara har en kyckling ( de första bilderna visade i alla fall tomma ägg, den sista bilden kan antingen vara en levande eller död kyckling, svårt att se på den bilden. Kan också vara för svag lampa) så tror jag ett akvarium räcker. Personligen tycker jag att även kycklingar dammar himla mycket så jag skulle inte vilja ha dem inne i huset ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 29 jan-13 kl 18:39 »
Okej men får fundera lite värt jag ska ha den.. skulle kanske funka nere i källaren
Tobias Axelsson

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #32 skrivet: 29 jan-13 kl 19:53 »
Roligt med kycklingar, lycka till med ditt kläck, jag väntar kläck till  lördag!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 29 jan-13 kl 22:31 »
Ja, det är roligt nu när det är första gången, morsan är jätte spänd  :P
Tobias Axelsson

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 30 jan-13 kl 15:34 »
Jag lyssnade på ägget idag och då hörde jag ett pip!!! Så sött, har ni något tips på underlag som den kan gå på i sitt akvarie, helst så slå det vara lätt att göra rent och hur ofta ska man göra rent
Tobias Axelsson

Alexn72

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 30 jan-13 kl 19:44 »
Jag lyssnade på ägget idag och då hörde jag ett pip!!! Så sött, har ni något tips på underlag som den kan gå på i sitt akvarie, helst så slå det vara lätt att göra rent och hur ofta ska man göra rent

Tror att dem första dagarna så är det lättast att ha en handduk då ser man lätt vad som händer och vad de äter

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 30 jan-13 kl 21:17 »
Handuk över hela botten då dom första dagarna, när jag flytar kycklingen, ska jag ha vatten till den med en gång ochat eller hur länge ska jag vänta med vatten och mat
Tobias Axelsson

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 30 jan-13 kl 21:27 »
Jag har spån på botten, men handduk på spånet de första dagarna (de brukar vara lite klumpiga de första dagarna ;) ), då ser man att magen fungerar och de har lättare att hålla balansen osv. Lite stabilare.
Vatten får de så snart jag flyttat dem från kläckaren och mat får de andra dagen efter kläck (de har reservnäring de första 2-3 dagarna från resterna av gulesäcken som stjälps in i kycklingen dagen innan kläck).

Vad kul att du hörde ett pip, då lever den ju! :D Spännande! Dock rekommenderar jag att du inte öppnar kläckaren mer nu innan kycklingen kläcks. Det är viktigt att det är hög fuktighet i kläckaren när de ska kläckas och den försvinner snabbt om kläckaren öppnas. Ev. får man tillföra extra fukt genom t.ex. våta handdukar eller liknande. Om fuktigheten är för låg så får de svårt att ta sig ur ägget. När det första hålet kommit i ägget kan det sedan gå upp till ett dygn innan kycklingen kläcks. Under den tiden ska man inte hjälpa ut dem eftersom det inte är säkert att de hunnit stjälpa in gulesäcken i magen än. Man får ha tålamod  ;)

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 31 jan-13 kl 09:52 »
Jag slutade öppna äggkläckaren igår på eftermiddagen,
och gissa vad jag såg nu på moronen, en spricka i ägget och det ökar i storlek ganska fort!!såkul och nu hör man piper utanför äggkläckaren...
Tobias Axelsson

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 31 jan-13 kl 10:01 »
Spännande! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser