Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja köpa ägg och kött direkt från gård?  (läst 2782 gånger)

StephanieP

• Östergötland
Börja köpa ägg och kött direkt från gård?
« skrivet: 27 jan-13 kl 12:20 »
Jag är egentligen inte alls så glad i att köpa ex. ägg och kött i affären, och det verkar som att ganska många väljer att köpa ägg och kött direkt från gårdarna. Men hur gör man?  ??? Hur lite kan man köpa till exempel, jag är en ensam student i en liten etta och har tex. inte någon frysbox att frysa in en halv gris i om man säger så. Hur får man tag på nån att köpa av? Vad brukar det vara för priser? Kan man köpa färdigstyckat eller behöver jag lära mig sånt?

Jag har ingen koll alls, är det en hopplös dröm jag har?  :P

Visste förresten inte alls vilken forumdel jag skulle lägga den här i, flytta den gärna om jag lagt den fel  :-[

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Börja köpa ägg och kött direkt från gård?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 12:40 »
Lägg in en annons under "övrigt önskas" tex  ;)
Eller ring runt till gårdar i närheten av där du bor.
På blocket annonseras det ut en del köttlådor osv också.
Googla på gårdsbutik osv.

Hur styckat och mängder osv varierar från gård till gård. Om du inte själv kan ta hand om en hel/halv gris, gå ihop med några kompisar eller familj och dela på inköpet  :)
Landsflykting i storstan...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 12:42 »
Som potatisblomma skriver, så kan ju ett alternativ vara att gå samman med någon annan för att köpa köttet. Det säljs oftast styckat, och sällan mindre mängder än ett halvt djur. Ägg är lättare, det finns det många gårdar och gårdsbutiker som säljer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

StephanieP

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 12:55 »
Tror tyvärr inte att det är nån i min bekantskapskrets som är speciellt sugna på det, alla jag känner här är studenter och går efter mottot "billigast är bäst".  :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 12:58 »
Tror tyvärr inte att det är nån i min bekantskapskrets som är speciellt sugna på det, alla jag känner här är studenter och går efter mottot "billigast är bäst".  :(
Men bra kött från djur som vuxit mer långsamt mättar bättre, så då går det åt mindre kött. Det behöver alltså inte bli dyrare med bra kött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 13:07 »
Men bra kött från djur som vuxit mer långsamt mättar bättre, så då går det åt mindre kött. Det behöver alltså inte bli dyrare med bra kött.

Och sen behöver inte köttet vara dyrare bara för att man köper direkt från bonden. Vi handlar från en krav-producent i närheten, och köttfärs i 5-kilos-låda kostar 70 kr/kg.  :D
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kurt

« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 15:47 »
Men en frysbox skall man definitivt ha, oavsett hur liten lägenhet man har! Och de flesta kan nog äta upp en halv gris på 6-7 månader.

StephanieP

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-13 kl 16:05 »
Men en frysbox skall man definitivt ha, oavsett hur liten lägenhet man har! Och de flesta kan nog äta upp en halv gris på 6-7 månader.

Jag tror att jag klarar mig bra utan en frysbox i min etta på 30kvm  ::)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 27 jan-13 kl 16:21 »
Och sen behöver inte köttet vara dyrare bara för att man köper direkt från bonden. Vi handlar från en krav-producent i närheten, och köttfärs i 5-kilos-låda kostar 70 kr/kg.  :D

:o 70 kr kilot för köttfärs! Skojar du eller köpt i skitdyraste "unika" gårdsbutiken? Det är inget för fattiga studenter.
Billigaste svenska köttet har nog Citygross och jag har fått för mig att spårbarheten där är god.

Fast vi handlar ju inte kött på det viset, det lilla vi handlar. Och vi har frysar, även om de blivit för trånga. Kanske det blir en halv gris här ifrån framöver men även om man vill köpa mindre kvantitet är priserna rätt OK. http://www.szabos.se/sida1.html Gårdsbutikerna (ofta organiserade i något som försöker ge en exklusiv prägel) kör "extrasaltat", d v s hissar priserna så att omsättningen inte blir för hög  ;).

Lite långt från Östergötland men Szabos borde väl ha kolleger där?
« Senast ändrad: 27 jan-13 kl 16:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #9 skrivet: 27 jan-13 kl 16:30 »
70:- kilot för KRAVfärs är inte dyrt!
Citygross har erbjudande denna veckan på Svensk nötfärs, den kostar då 50:- kilot.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jan-13 kl 16:33 »
Varför skulle spårbarheten vara bättre på City-Gross?  Den är lika bra överallt om man läser.

När vi sålde kött så hade vi en 10-kiols låda som var väldigt populär, men den var ju då såklart dyrast (per kg ), med 600 kr.

Ägg är väl bara att leta upp närmaste äggbod där du kan köpa i lösvikt. Ägg står sig ju dessutom bra.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 27 jan-13 kl 16:53 »
Existens. ang. spårbarhet, antar du har rätt där. Jag vet inte så noga eftersom vi inte handlar på så sätt.
Din 600-kronorslåda förstår jag var populär, fast jag hade nog valt en halva.

Tallgrinden. Kan ju bero på att jag anser att KRAV m. fl. "sigill" är en hop löst folk som lever på att sälja certifikat, vilka sen kan användas att "extrasalta" med. Om jag ska lita på någon så ska vederbörande ha direkt anknytning till produktionen. Skitfolk som cirkulerar runt hanteringen för att hitta sig en uppgift i livet ger jag inget för. En dynggrep var till dom, i nävarna eller röven får de välja. *just my two cents* men det är en annan sak.

Åter till saken: För att köpa ägg är det bara att hålla utkik efter hönsgårdar i stans utkanter. Finns det en hönsgård så finns det nog höns och ägg också. Bara att stanna och fråga.  :D Du lär dig snart att se skillnad på hönsgård och hundgård  ;)

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

StephanieP

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jan-13 kl 21:50 »
Tack för alla svar hörni  :)

Jag tror att det är omöjligt för mig att gå ihop med någon här tyvärr. Kan inte komma på en enda person som tänker som jag (eller jo, en, men hon bor i Lund...) i den här frågan, speciellt inte studenter.  :(

När det gäller pris så kan jag nog ta 70kr/kg, jag vill ju inte köpa från en gård på grund av priset. Men visst, jag är student samtidigt.  :P Jag ska försöka se mig om efter gårdsbutiker då, ägg kanske finns närmare  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser