Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och hund?  (läst 6512 gånger)

Skojarbråten

Höns och hund?
« skrivet: 20 jan-07 kl 01:26 »
Började svara på tråden "Höns och katt", men insåg att det nog blev en ny tråd eftersom jag blev väldigt intresserad av kommande svar på hundfrågan i samma ämne. Har massor av ankor och två boxrar. De har aldrig brytt sig om ankorna, de är ju sävliga och långsamma och helt orädda, men hönsen är de helt fördjävligt intresserade av. Det beteendet måste ju bort tills hönsen snart ska få gå ut och picka. Hur gör man?

Jag tänkte nästan börja med den elaka varianten (har försökt den mjuka rätt länge nu, men den funkar inte till 100%, bara när jag är i närheten och det räcker ju inte...). Sätta eltråd runt stallet när hönsen är ute och hoppas att de rara små boxerflickorna gör bort sig en gång för alla och springer till skogs i en kvart och sen låtsas att hönsen inte existerar. En gång och aldrig mer. :) Bra eller dåligt? Andra tips?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

Re:Höns och hund?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 01:32 »
Det kanske hörde mer till hundämnet, inser jag nu. Sorry. Men det borde vara fler här med samma problem.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 02:52 »
Ja elstaket fungerar, jag har fast elstaket runt hönshusen som dock är avslaget dagtid. Inte för hundarnas skull utan för annat rov i mina trakter.

Men hundar runt höns kan naturligtvis vara ett problem om man inte gör klart för hundarna vad som gäller.
Jag tycker nog att det snarare handlar om ledarskapsproblem än någonting annat.

Men om man frågar så här.
När dina hundar tar upp jakten på exempelvis småvilt eller en katt.
Kan du då kommendera ett avbrytande av jakten och fjärrstyra hundarna till platsliggande eller får du stå och vänta på hundarna tills de behagar komma "hem" igen?

Om hundarna inte har lärt sig vem de ska lyssna på, och att jakt endast är tillåtet på komando från flockledaren (dig), så skulle jag inte ha dem lösa utan uppsikt bland höns.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #3 skrivet: 20 jan-07 kl 08:30 »
Hej.

Vi har en Doberman-kille här på vår gård. När hönsen kom för fyra år sedan ungefär så blev har skogstokig och skällde hysteriskt genom fönstret här tuppen glatt spatserade utanför. Efter några dagar brar så hade han vant sig vid att de gick där på gräsmattan.

Efter några höga skrik från oss när han varit på väg mot hönsen ute så har han lärt sig att de fina fåglarna rör man inte. Men jag lämnar honom inte själv ute bland hönsen. Det skulle ju vara at utmana ödet.

Så det gäller nog bara att ta till din dovaste stämma och ropa. NEJ !!!
Men elstaket kanske också funkar. Det är inte så att de stackars hönorna blir friterade....

Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Anna.D

« Svar #4 skrivet: 20 jan-07 kl 08:53 »
jag har 3 hundar .2 av dem bryr sig inte om hönsen men den älsta,skulle de komma ut på gräsmattan och jag är inte där så kan han inte hejda sig.ja han sliter dem i stycke :Pär jag ute så rör han dem inte.jag har fått säkra min höns gård och sätta kyckling nät längst ner för det största problemet har varit att kycklingarna sprungit genom nätet och ja ni kan räkna ut resten :-Xjag har testat allt men det är bara att inse att de är för mycket jakt i han och han tar hellre ovett än att låta bli hönsen på gräsmattan..../Anna

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-07 kl 12:30 »
Hej
Kul att se Kils bor här.
För längesedan hade jag "lösa" höns och schäfer.
Hon var jätte intresserad av hönsen, först sprang hönsen iväg sedan vande de sig.  ;) Hoppas det går lika lätt för dej
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 20 jan-07 kl 19:33 »
Men hundar runt höns kan naturligtvis vara ett problem om man inte gör klart för hundarna vad som gäller.
Jag tycker nog att det snarare handlar om ledarskapsproblem än någonting annat.

Men om man frågar så här.
När dina hundar tar upp jakten på exempelvis småvilt eller en katt.
Kan du då kommendera ett avbrytande av jakten och fjärrstyra hundarna till platsliggande eller får du stå och vänta på hundarna tills de behagar komma "hem" igen?

Om hundarna inte har lärt sig vem de ska lyssna på, och att jakt endast är tillåtet på komando från flockledaren (dig), så skulle jag inte ha dem lösa utan uppsikt bland höns.

De lyssnar alltid. Nästan. Jag har flera gånger lätt avbrutit typ rådjurs-, vildfågel- och älgjakt, men just det här med hönsen är tydligen väldigt speciellt. De är liksom så irriga att det måste trigga trots att boxern inte har "jakt" i sig, och de liksom hör mig inte förrän jag tar tag i dem nästan. Det kan inte bärga sig! Fast det ser mest ut som leklust, inget mordiskt dregel. Förövrigt tycker jag att båda boxerflickorna är väldigt lyhörda och känsliga för stämningar, humör och röst.

Men visst, som flera skriver, de har inte hunden utan uppsikt bland hönsen. Men ibland kanske det blir så ändå? Och då vill man ju veta att det inte händer något. Framförallt på sommaren här så går man ju ut och in lite hursomhelst och det här med dörrar är inte alltid viktigt när det är 30 grader varmt...

Det var samma med hästarna först. Sedan gick hundarna skällande på elstaketet, och sen har de aldrig ens låtsats om hästarna. :D Och det är väl nåt sånt jag vill få till med hönsen också. Att de är tabu att ens titta på även om de sätter igång att springa runt och kackla. STORT problem att komma dit. Ska man ha den ledarrollen mot/med sin hund att man i varenda situation till 100% kan styra den, har man antingen en hund som springer en i hälarna varenda sekund och glatt väntar/uppmanar/tjatar på uppgifter, eller en som kryper. Jag vill inte ha någondera. Och då blir det liksom lite svårt, som du förstår. :)

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 20 jan-07 kl 19:36 »
Hej
Kul att se Kils bor här.
För längesedan hade jag "lösa" höns och schäfer.
Hon var jätte intresserad av hönsen, först sprang hönsen iväg sedan vande de sig.  ;) Hoppas det går lika lätt för dej

Verkligen! Var i Kil?

Problemet här är snarare att skulle hönsen börja springa blir de nersprungna bakifrån direkt. Tror inte hundarna biter, med ankorna står hundarna mest och fäktar med frambenen, men det kan ju räcka för att ta en liten fågel av daga.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-07 kl 19:55 »
Hej
Bor i Skårebol, vart bor du?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Vitryss

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-07 kl 20:36 »
Efter att ha brottat ner ett par av hönorna förstod jag att det här med höns och hund kanske inte skulle "självläka".
Jag gjorde som så att jag gick med vovven kors och tvärs genom hönsen då dom var ute på gården. Först i band, sedan utan. Han fick veta att varje ansats att gå mot hönsen var ett lugnt men bestämt "nej".
Det här var för övrigt ett bra sätt att träna honom att respektera mig i alla situationer.
Träningen kan motiveras med godis till hunden när den gör rätt.
Numera agerar vovven snarare som beskyddare åt hönsen än något annat. Han har inräknat dom som flockmedlemmar, men på det stora är han föga intresserad av dom. Dom vill ju ändå inte leka.
Ibland skrämmer han dock oavsiktligt iväg påfåglarna om han kommer springande, och då flyger påfåglarna och sätter sig i skogen, vilket kan vara litet nervöst såhär mitt i vintern med många minus ute.
Lycka till med boxrarna! Jag tror det är en kombination av träning och att vänja sig för hunden. Men som du säger, höns är kanske litet frestande med sitt beteende, speciellt när dom sätter igång att sprätta.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 20 jan-07 kl 20:51 »
Men som du säger, höns är kanske litet frestande med sitt beteende, speciellt när dom sätter igång att sprätta.

Ja, och när de kacklar över att ha hittat godsaker! I mitt förra hem var hunden ute med hönsen och allt var frid och fröjd - utom när de ställde sig på trappan. Jag motade själv bort dem några gånger (ville inte ha bajs under fötterna så fort jag klev utanför dörren) och sedan skötte vovven den kollen. Mota bort höna från trappan var en viktig arbetsuppgift!

Nu har hunden inte fri tillgång till hela gården, men så småningom kommer det sätt på vilket trädgården är hägnad nu att förändras. Det återstår att se hur intresserad hunden är av hönorna då. Getterna har det hittills inte varit några problem med.

Kan tillägga att jag har en fårhund och att han nogsamt ser efter sin flock. Alla i familjen ska vaktas och skyddas, men alla måste faktiskt uppföra sig. Svårt att få en höna att fatta att den ska stå i givakt...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dollar

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 21 jan-07 kl 10:38 »
Höns och hund? Javisst! säger jag.

Vi har lösgående höns och ankor här på gården och även kalkoner. Har två golden som jag använder i jakt på fågel naturligtvis. De har stor jaktiver, men mest en av dem.

Jag har mina hundar lösa tillsammans med tamfåglarna och dom rör dem inte. Om de springer så kan det bli intressant men de rör dem inte. Den ena av mina goldisar använder jag när jag tappat bort en höna eller kyckling.... jag säger bara vart är hönan å så letar han reda på den. Det lyckas 9 av 10 ggr. Han fattar direkt vad jag menar och blir så glad när han hittar dem. Och det är den golden som har mest jakt i sig.

Nu är det ju förstås olika på vilken ras man har så jag kan bara tala för den jag har.

// en lycklig golden ägare! :D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Skojarbråten

« Svar #12 skrivet: 21 jan-07 kl 15:20 »
Vitryss: Vilket himla bra tips! Det ska jag genast göra när de börjar gå ute igen. Det är ju precis det man vill, att hunden ska vakta hönsen. Tack ska du ha.

Drake3: Vi finns i Frykerud/Tröstad, med hundar, katter, ankor, höns och hästar.  

Mysko att inte golden retrievrarna tar fåglarna, men super att de letar reda på dem! Mina boxrar kan inte ens leta rätt på en tennisboll om den inte råkar vara neongul och ligga precis framför dem. Men skam den som ger sig, vi får träna vidare!

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #13 skrivet: 21 jan-07 kl 15:35 »
Vi har en gråhund som jagar älg och vildsvin men han bryr sig inte det minsta om våra hönor som är frigående.
Men min grannes rottweiler har gått in till hönsen och bitit ihjäl två (den ena var dotterns tama kyckling :'() och skadade vår ena tupp.
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

Skojarbråten

« Svar #14 skrivet: 21 jan-07 kl 15:53 »
Vi har en gråhund som jagar älg och vildsvin men han bryr sig inte det minsta om våra hönor som är frigående.
Men min grannes rottweiler har gått in till hönsen och bitit ihjäl två (den ena var dotterns tama kyckling :'() och skadade vår ena tupp.

Nej usch! Det är ju skräcken om det skulle hända, och det kan man ju aldrig förutse även om man som jag inte ens har grannar... Det är ju sånt som gör att man känner att man kanske borde bygga hönsgårdar istället för att ha dem lösa. Här pågår också rätt mycket jakt i krokarna och jag är lite orolig för alla jakthundar som passerar, men det har gått bra hittills.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #15 skrivet: 23 jan-07 kl 00:04 »
Kan det bero på hundrasen ?

Jag hade för många år sedan ett gäng Irländska settrar, de funkade inte med mina höns o gäss.
Försökte de flesta knep o varianter, men var tvungen att skilja höns o hundar åt.
Nu har jag Irländska varghundar sedan ett antal år och de tittar knappt åt fjäderfäna, tycker det är lite obehagligt när kycklingarna kommer fram o pickar dem på svansen... :)
Tuppen o hundarna hjälps dock åt att jaga skator och kråkor...
Numera har vi bara en katt, men det är han som är "herre på täppan" hemma hos oss ( han har tagit en del småkycklingar !! )

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 23 jan-07 kl 21:40 »

Mysko att inte golden retrievrarna tar fåglarna, men super att de letar reda på dem! Mina boxrar kan inte ens leta rätt på en tennisboll om den inte råkar vara neongul och ligga precis framför dem. Men skam den som ger sig, vi får träna vidare!

*skrattar högt* ;D Ja det är till å träna vidare. Men observera att det är bara den ena golden hanen jag kan använda för att leta reda på diverse tamfåglar. Han är lite speciell. En mkt klok hund. Står mig varmt om hjärtat.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 23 jan-07 kl 23:08 »
*skrattar högt* ;D Ja det är till å träna vidare. Men observera att det är bara den ena golden hanen jag kan använda för att leta reda på diverse tamfåglar. Han är lite speciell. En mkt klok hund. Står mig varmt om hjärtat.

Vissa hundar blir ju det... De förstår liksom allt. Eftersom det oftast är lite äldre hundar som blir sådana, håller jag hoppet högt även här. Vad sjutton, en boxer blir inte vuxen förrän vid 12,5! Och dör vid 13. Så jag har i bästa fall 10 år till av valptid.

Nä, jag förstår precis vad du menar. Man behöver inte ens säga något till en sådan hund. Den vet ändå.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #18 skrivet: 24 jan-07 kl 14:26 »
 ;)Hej, jag har en schäfer som är 15 mån och en gammal TAX samt höns.

En dag tog taxen "min bästa värpehöna" och bet nästan ihjäl. Jag var tvungen att nacka hönan och höll nästan på att nacka taxen också, men hon fick en rejäl omgång som också schäfern såg. (Han låg med tassarna över huvudet).

Hundarna har aldrig rört hönsen efter detta.

Däremot så vallar schäfern in hönsen om de går för långt bort.

Eltråd satte jag runt mina blommor när hundarna var unga och detta är effektiv, då hönsen också lärde sig att inte gå i blomlandet.

Må väl.

Barbro

« Svar #19 skrivet: 24 jan-07 kl 15:48 »
Vi har tre goldentikar, som var " galna" när vi skaffade höns, slängde sig mot nätet, stog och darrade utanför och följde varneda rörelse hönsen gjorde.
Hönsen var i hönsgården första året  ( influensan) men  i somras fick de börja gå ut, första gången hade jag hundarna kopplade, men allt var lugnt och det har gått helt utan komplikationer att ha dem tillsammans, de hade vant sig under året och fattat att hönsen hör till familjen. De är faktiskt så hänsynsfulla att de saktar ner och "smyger" förbi hönsen för att inte skrämma dem.
Tre katter har vi också, de smyger gärna på hönsen, men sticker om någon går mot dem, men jag skulle aldrig lita på dem om det gällde små kyckligar
Barbro

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser