Som nybliven hundägare har jag en fundering: Hur märker man på hunden att den ser sig som ledaren? Och hur tar man själv ledarskapet? JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!
Den där dogwhispern, Ceasar Millan... har bara sett ett enda program på tv med honom, sen fick jag ont i magen. Både i programmet OCH på alla bilder som jag har sett med honom och hundar så har hundarna sett stressade ut. Hundar med öppen mun, flåsande, och bakåtlutade öron... jag vet inte, men jag får ingen bra känsla när jag ser honom och hundarna. Reneé Sjöberg sa en gång att hon ALDRIG korrigerar en hund inför en annan hund, eftersom det kan få hunden att känna sig osäker och underlägsen, och det skadar relationen (tilliten) mellan henne och hunden. Självklart kan jag tycka att det här kan vara svårt, men jag förstår hur hon menar. Och att som Ceasar sätta en redan osäker hund som har fått ta för mycket ansvar på sig, eftersom inte matte har tagit sitt ansvar som hundägare, utanför ett staket där det på andra sidan springer en skällande hund fram och tillbaka, det tycker inte jag är något bra träningsknep. Särskilt inte när man knuffar till hunden med sin fot så fort den bara så mycket som tittar på den skällande hunden...Men det är ju så, alla har olika syn på det här med uppfostran och relationer, till sina djur.
man ska låta bli att tjata eller säga ”nej” etc när hunden är stressad eller om man ändå inser att det inte tjänar något till.
Hundpsykolog eller etolog, vet inte vad hon kallar sig på papper. Men hon är en av Sveriges bästa problemhundstränare.Om man som ägare inte tar ansvar för sin "flock", så tar ibland hunden på sig det ansvaret. Om en hund har för mycket ansvar kan den bli osäker och göra utfall mot andra hundar eller människor, särskilt när husse/matte är med. Om husse/matte inte är med känner hunden minskat ansvar och blir lite mindre osäker.Ordspråket att rädda hundar skäller högst är inte helt och hållet något påhitt, det ligger mycket i det.För att skaffa sig ett positivt och tryggt ”ledarskap” måste man se till att hunden slipper stress, och ta bort så mycket konkurrenstillfällen som möjligt. Som person ska man se till att vara lugn, stabil och trygg. Man ska använda sig av etologin och hundens eget språk och signaler. Det är de små, små signalerna i vardagen som är viktiga – man ska låta bli att tjata eller säga ”nej” etc när hunden är stressad eller om man ändå inser att det inte tjänar något till. Alltid behålla sitt lugn och sin trygghet.Ett bra tips på att lära sig om hundars lugnande signaler, och att lära sig läsa sin hund är att läsa Turid Rugaas bok som heter just "Lugnande signaler".
En hund som känner sig lugn, trygg och säker har ingen som helst anledning att försvara något eller någon... alltså är en hund som gör utfall av en eller annan anledning otrygg eller osäker i den situationen den är i...Lämnar den här diskussionen nu, för den ger mig inget.
Tack för era intressanta svar! Jag har några hundägare omkring mig, och har förstått att det finns en "mjuk" och en "hård" skola. Lite svårt att veta vilken som är bäst eller "har rätt"... Men instinktivt har nog hela tiden den lite mjukare linjen känts rätt... Jag kan lugnt säga att det blir stora hunddiskussioner med folk ibland... Jag känner verkligen att jag skulle behöva mer konkreta råd.
Anders Hallberg läste jag i nån hundtidning för sisådär 20 år sen... Han verkade vettig.
Men det är inte så kul när andra anser att man inte har uppfostrat sin hund tillräckligt...