Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör du med felfärgade hönor?  (läst 882 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vad gör du med felfärgade hönor?
« skrivet: 31 jan-13 kl 21:46 »
När jag får tuppar som inte har den färgen som jag vill ha så äter jag upp dem men för hönor så känns det fel att göra så. Har hönan någon kroppslig defekt förutom färgen så är det enkelt för då blir den uppäten. Vad gör du med icke färgrena hönor?

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör du med felfärgade hönor?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 22:01 »
Sätter i matäggsgruppen eller säljer till någon som bara vill ha matägg och inte är intresserad av avel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 31 jan-13 kl 22:09 »
Så tänkte nog jag med att man kan göra, jag ska ha några rena avelsgrupper och en blandgrupp med lite allt möjligt som har kläckts här under hösten och våren. De som inte platsar till avel kan ju gå i blandgruppen där det mestadels blir matägg, där har ju inte färgen någon betydelse då det inte ska avlas vidare på de djuren.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 31 jan-13 kl 22:56 »
Det finns alltid folk som vill ha höns som inte är avelsintresseradeså att sälja en felfärgad höna är aldrig svårt så länge hon är frisk och pigg för övrigt  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 31 jan-13 kl 23:14 »
Som sagt, höns går alltid åt oavsett om de är felfärgade heller ej. Så här säljs de bort till folk som inte själva har något intresse att avla vidare på rasen utan vill ha dem för matägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-13 kl 22:29 »
Det kan ju även gå att avla på dem fast några fjädrar är felfärgade. Jag tror i alla fall att det inte blir fel på befruktningen bara för att tuppen har en vit fjäder där det ska va svart ;)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser