Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar era höns värpa om våren?  (läst 4419 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
När börjar era höns värpa om våren?
« skrivet: 01 feb-13 kl 10:55 »
Hej! När börjar era höns värpa om våren, om de bara har tillgång till dagsljus?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
SV: När börjar era höns värpa om våren?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-13 kl 17:59 »
Jag har två hedemoror. Jag fick mitt första ägg den 15 januari. Sen fick jag två till, den 17 och den 20. Sen har det inte blivit något mer. De bor i en lagård med fönster åt söder. Jag bor i Jämtland så det börjar ljusna vid 8 och mörkna vid 3. Vi har det ganska kallt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-13 kl 18:29 »
18 jan fick jag mitt första ägg för i år. Jag har inget extra ljus eller värme i hönshuset. Hönshuset är bra isolerat och temperaturen har inte varit under +5 denna vinter 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-13 kl 19:15 »
mina slutar inte över vintern och jag har alltid + men jag har problem att det är för varmt och dom har ljust från när jag vaknar 6-8 till 22.00

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-13 kl 10:25 »
Mina har det ganska kallt och inget extra ljus. Har en liten flock villahöns, nu på fjärde året. Mina unghönor har börjat värpa i januari, alltså de som inte börjat under hösten.  Äldre hönor som ruggat har kommit i gång igen 31 jan, 18 feb, 25 feb, 30 jan, 22 mars, 1 jan (jag är så fascinerad av mina höns att jag skriver upp allt!).   De har gjort uppehåll för ruggning och allmän återhämtning 2-5 mån.   

Stor variation alltså, och de är blandlantras med stort inslag av hedemora,  samt en isbar. Isbaren har haft kortast vinteruppehåll.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 05 feb-13 kl 20:31 »
Mina äldre Hedemoror började värpa så smått från den 9 jan. Unghönsen, födda i juni, började 19 dec. Jag har inte under +3 i hönshuset och har gett dom extraljus två timmar på förmiddagen. Här uppe i norr är dagarna lite för korta för att de ska hinna äta ordentligt under mörkaste tiden på året tycker jag. o:)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 feb-13 kl 05:44 »
Jag har 6 blommehönor och en unghöna började värpa i mitten av januari och en på 1½ 2 februari. Mina får också ljus 2 timmar på morgonen för att de ska få lite längre dag och de har alltid frostfritt. De går ute fritt i trädgården alla dagar 8-14.
MVH Rosita zon 1

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 06:36 »
Jag har ett gäng hedemoror med fönster i söderläge. De får bara dagsljus och ingen värme. De började värpa under jullovet men sen blev det -25 i början av januari och sen dess har vi inte fått något mer. Bor i Norrtäljetrakten.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 06 feb-13 kl 07:27 »
Mina unghöns som är födda i våras/tidig sommar började alla värpa i december. De har lagt ägg av bara den tills de blev sådär vansinnigt kallt. Nu är det bara några feta orpingtontanter som lägger ägg.
Jag har värmelampa, men de flesta hönsen är inte så intresserade av att vara kring eller under och hönshuset är såpass stort att värmelampan inte har någon större påverkan på temepraturen.
Jag ger inte värpfoder så här års.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 feb-13 kl 07:43 »
Mina maraner värper bra nu,.
Fjäderfän och kaniner

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 13:26 »
TACK ALLA! Mina höns har börjat smygstarta från och med denna vecka. Får cirka 2 ägg om dagen. (av 10 "möjliga" höns = gamla nog)

Och det är värphybriderna som börjat, inte lantraserna.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser