Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  reptil /äggkläckare  (läst 2344 gånger)

Nickan

• -
reptil /äggkläckare
« skrivet: 05 feb-13 kl 23:27 »
Är det någon skillnad på hönsägg och reptil kläckare?? isf vad?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: reptil /äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 05 feb-13 kl 23:55 »
Temperaturområdet. Reptilkläckare är ett par grader kallare. Jag har en som jag byggt om från reptilkläckare till hönskläckare och sedan tillbaka för att användas som bidrottningkläckare.

Nickan

• -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-13 kl 11:21 »
Okej det var synd.. Kanske räcker med någon värmelampa och termostat då.. Men jag får köpa en som är avsedd för hönsägg i stället.

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 11:53 »
går det att ställa termostaten?
om inte köp en ny så funkar den lika bra

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 12:50 »
Vad är det för märke på kläckaren? Är det samma som jag har kan jag berätta hur jag byggde om den.

Nickan

• -
« Svar #5 skrivet: 06 feb-13 kl 19:08 »
har inte köpt någon än men hittade några i trakten där jag bor, var några små kylskåpsliknande saker =) som man även kunde använda till kylskåp!

Televinken_73

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-13 kl 19:29 »
Hönskläckare har bla vändning som ej får förekomma till reptiler temperaturen de håller är jag osäker på men runt 28-29 fungerar bra på de ormar jag kläckt fram iaf !
Har själv alltid kläckt fram reptiler på dessa 2 vis!
1. Påse fylld i botten med fuktig vermaculit (ej blöt).
    Denna blåser man upp och försluter när äggen lagts åvanpå vermaculiten försiktigt.
    Ställes på värmedyna ev med lampa riktad mot påsen (ej för nära så den bränns sönder)!
    På detta vis hålles fukten kvar och den runda formen på påsen gör att ingen fukt droppar på äggen utan rinner efter sidorna och
    syret räcker fint till de kläckts fram!

2. En större låda med lock som höjs i ena hörnet så fukt från locket ej kan droppa på äggen!
    Denna fylles i botten med vatten och i detta lägges en doppvärmare med vald temeperatur.
    På vattnet lägges en mindre låda som får flyta fylld med fuktig vermaculit och på denna lägges äggen.
    Man får kolla lite extra dagarna kring kläckning så inga ungar hamnar i vattnet och ej kommer upp, annars fungerar detta bra med!
    runt 28-29 grader brukar fungera.
Lycka till med kläckningen !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

90 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser