Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i min tädgård? Tupp?  (läst 10807 gånger)

FruFågel

• Västergötland
SV: Höns i min tädgård? Tupp?
« Svar #40 skrivet: 09 feb-13 kl 13:52 »
Så, tänkte uppdatera er lite hur det går. :) Vi har suttit å räknat på att om man bygger det i lösvirke kommer det kosta ca 17 000. Så nu går tankarna om vi kanske skall köpa en bod i byggsatts. :) Hittade en bod för ca 9 000 som verkar bra. Den va på 7,6 kvm. :) dock inte isolerad men det fixar man ju snabbt själv :)

Ja, så går tankarna. :) Kom gärna med förslag eller åsikter. Kram på er och hoppas ni har en bra helg! :D

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #41 skrivet: 09 feb-13 kl 14:10 »

Det finns en del lekstugor på Blocket för tillfället (Göteborg + angränsande)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

FruFågel

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 09 feb-13 kl 15:11 »
Ja, jag har sett många fina och det hade fungerat jätte bra om det inte va så att sambon ville ha pelletsföråd på samma ställe som jag vill ha höns :P

melongurka

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 09 feb-13 kl 15:24 »
Köp en byssja/manskapsbod. De har hjul och är lättflyttade. Brukar vara på 10-15 kvm och bra inredda i förväg samt att de är isolerade. Sök på manskapsbod på blocket eller annonsera själv, jag lovar att du får svar. Annonsera efter två så kan sambon ha sina pellets i en egen. ;D

FruFågel

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 09 feb-13 kl 16:32 »
Melongurka, dom ligger ju på typ 25 000 och dom är inte så värst snygga ;)

melongurka

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 09 feb-13 kl 17:04 »
Det är de äldre i trä som är snygga eller de hemtillverkade och de finns till rimligt pris men en bod i moduler som du själv föreslog låter ju annars som en bra lösning.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 09 feb-13 kl 17:58 »
Aha, du tänker så :) Ja fast vi räknade igen och då blev det ca 10 000 för att bygga hönshus/förråd :) men vi har inte räknat på hönsgården än. :)

flindra

• -
« Svar #47 skrivet: 09 feb-13 kl 20:17 »
Hönsgården som jag har byggt kostar 3000 kronor för 25 m2, inklusive skruv, målarfärg, putsnät, nergrävt nät, taknät och så vidare. Det blir då 120 kronor för varje meter vägg i rastgården. Det är framförallt nätet som kostar.

Det går att ha bara putsnät precis längst ner, samt nergrävt, och sedan ha hönsnät i övre halvan av rastgården. Då går det nog att få ner kostnaden lite. Själv ville jag inte göra så för jag tyckte det var snyggare att ha putsnät i hela väggen, mer enhetligt.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 09 feb-13 kl 21:11 »
Ah! Det va ju inte så farligt :D Ja, så skall jag nog också göra. Tyckte det blev väldigt snyggt som du gjorde flindra. :)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 09 feb-13 kl 21:17 »
Så, tänkte uppdatera er lite hur det går. :) Vi har suttit å räknat på att om man bygger det i lösvirke kommer det kosta ca 17 000. Så nu går tankarna om vi kanske skall köpa en bod i byggsatts. :) Hittade en bod för ca 9 000 som verkar bra. Den va på 7,6 kvm. :) dock inte isolerad men det fixar man ju snabbt själv :)

Ja, så går tankarna. :) Kom gärna med förslag eller åsikter. Kram på er och hoppas ni har en bra helg! :D

Då måste det var ett VÄLDIGT stort hönshus eller en VÄLDIGT dyr bygghandel?

FruFågel

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 09 feb-13 kl 21:22 »

Vi kollade på byggmax och byggnaden blir ungefär 6 kvm varav isolerat hönshus 3 kvm :) och då kommer det gå på ca 12 000 :)
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 21:25 av FruFågel »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #51 skrivet: 09 feb-13 kl 21:28 »
ok men då måste ni ha mycket konstiga virkes sorter?

flindra

• -
« Svar #52 skrivet: 09 feb-13 kl 21:29 »

Inte säkert, det är mycket dyrare än man tror att bygga... Bara skruv och målarfärg kostar på mer än man tror tycker jag. Mitt hönshusbygge har kostat ungefär 15000. Då är det inklusive rastgården på 40 m2. Men jag har inte byggt något utanpå, utan jag har isolerat och inrett en oisolerad bod.

Sen är det 10000 till för att göra om yttertaket. Det var ju en "onödig" kostnad, men vi hade inte tid och kunskap för att göra det själv och då fick snickarna göra det. Takplåten gick på 5k och arbetet 5k.

Och sen har jag väl lagt en 4000 eller så på en del "onödigt" som gör hönslivet väldigt lättskött. Man måste ju inte alls ha en automatisk hönslucka.  ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 09 feb-13 kl 21:33 »
ok men när vi byggde så gick det nog på Max 5000 och då var det ett oisolerat ca 7 kvm stort och ca 2.5-3 m högt. varför inte bara ha en vanlig trä lucka som står öppen 24/7

FruFågel

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 09 feb-13 kl 21:40 »
ok men då måste ni ha mycket konstiga virkes sorter?

Ne, bara vanliga reglar, isolering, fasad, innerväggar, tak, golv, dörrar. Ja det kostar :( Vet du någon stans jag kan få det billigare så är jag öppen för förslag. :)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 09 feb-13 kl 21:47 »
det vi använde var 1 tum 4 som brädsfodring och 2 tum 4 som reglar, taket var plåt som låg i uthuset även dörrarna var där, och lite spik det var det som användes. Vi åkte även och hämtade hela paket med virke med traktorn så det blir väll lite billigare

flindra

• -
« Svar #56 skrivet: 09 feb-13 kl 21:56 »
varför inte bara ha en vanlig trä lucka som står öppen 24/7

Du menar att aldrig stänga luckan? Jo det går ju bra sommartid, men jag vet inte om jag vågar det med tanke på mårddjuren som jag inte vet hur listiga de är med klättrandet. Vintertid blir det ju verkligen att elda för kråkorna att ha luckan öppen jämt.

Eller menar du att öppna och stänga den klockan 24 och klockan 7? Vi hade manuell lucka på sommarhuset de bodde i först, och det blev väldigt ojämna tider de fick komma ut och in. Inte säkert att jag hinner ut till hönsen på morgonen när jag jobbar, tycker inte de ska behöva lida för att jag är upptagen. Och när jag har hög lön och varken röker, dricker sprit eller åker utomlands så tycker jag nog det är väl investerade pengar.

Det kostar att bygga. Om man inte hittar begagnat byggmaterial eller får material över eller till skänks kan jag inte se hur det ska kunna kosta noll och ingenting. Alternativet är att göra någon billig eller provisorisk lösning. Hönsen lär väl inte klaga förstås, men om man nu har möjligheten att ha en god djurhållning så är det väl en bra idé tycker jag.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 09 feb-13 kl 22:00 »
på vintern har vi dom i ladugården för då håller fåren det varmt så slipper man att ha element på i 3 hönshus men jag har mer problem med att det är för varmt än för kallt. På våren,sommaren och hösten har jag luckan öppen dygnet runt så att dom kan få gå ut vid 5 på morgonen om dom vill. Men har man inte som vi plåt dörrar och fönster liggnas så blir det ju dyrare.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 09 feb-13 kl 22:11 »
Ja precis flindra. Jag tycker också att om man har möjlighet så skall man göra det bra för djuren.  o:) själv hade jag valt manuell lucka men det är mest för min egen skull så att jag har något att göra.
Just nu är jag sjukskriven på grund av svår ångest, så vardags rutiner hjälper mitt mående tex öppna för hönorna. :)

Skogsbonde, ja, tyvärr bor jag i bostadsområde så jag har inga får. :) men annars va det en bra lösning. :) Vi har fönster liggande och en dörr kostar bara runt 700 så det är inte det som är dyrt. :)

flindra

• -
« Svar #59 skrivet: 09 feb-13 kl 22:19 »
Just nu är jag sjukskriven på grund av svår ångest, så vardags rutiner hjälper mitt mående tex öppna för hönorna. :)

Det låter ju verkligen jättejobbigt! Hoppas att hönorna kan hjälpa dig att må bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser