Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska vi i framtiden få ha en ekonomisk möjlighet till självhushåll?  (läst 3721 gånger)

blizzard

Vad, lite mer exakt, är det som medierna 'nogsamt undanhåller svenskarnas medvetanden'?

Ett ganska bra exempel på detta är historien om hur duktiga Island var när de klämdes åt av "Bankirerna"
Där har alla något att lära ;)
Kolla upp det :)

tiki

• Gäst
Ligger det inte lite i sakens natur att det är upp till självhushållaren själv hur han vill ha sin ekonomi? Eller menar du att staten ska subventionera de som lever självhushållande?

subventioner våre inte fel- landreform, reservering av mark till självförsörjning burde vara obligatorisk för kommun .
hur annars skall landlösa , fattiga kunna självförsörja sig ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
subventioner våre inte fel- landreform, reservering av mark till självförsörjning burde vara obligatorisk för kommun .
Alla subventioner är fel. Alla som tar emot subventioner från samhället åker snålskjuts på någon/några andra, vilka får betala.
Alltid och överallt finns de som vill ta emot utan att ge. Försök t.ex. odla tillsammans med några så får du se! När sommartorkan slår till har alla åkt till Öland för att supa skallen av sig, eller till Thailand för att skaffa sig en venerisk sjukdom. Kanske de dyker upp när det är dax att skörda och undrar varför där är öken.
Om kommunen skulle fördela mark till de som ingen har skulle någon hitta på ett sätt att agera mellanhand och profitera. Eller titta på alla värdelösa snabbkurser (med eller utan "certifikat") som saluförs både här och där!

I stort sett alla som vill tillräckligt, kan på våra breddgrader skaffa sig ett hektar mark. Åkermark här är näst intill värdelös och nästan ingen betalar arrende. De flesta åkerlappar skördas gratis mot att brukaren håller det öppet. De ekonomiska hindren är för de flesta överkomliga.
Ett hinder kan vara att få gehör för att avstycka detdär hektaret som behövs för en 4-personersfamiljs försörjning. Större problem för de flesta är kunskap, samt kuraget att ta steget utanför boxen. Det blir mycke snack och lite verkstad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst

Folk får ju försöka ta sig samman lite och göra saker i rätt ordning.

Vill man gå omkring som luffare och dra, och jobba för mat och husrum, tja, då blir det väl inte så lätt att få ihop till en egen landbit. Helt klart.  Men det är ju ett fritt val man gör.
Här finns ingen som tvingas gå som luffare om h'n själv inte vill.

Att hyra sig en bit mark och odla för självhushåll och kunna sälja lite för att få in extra stålar, kan ju dock de flesta göra.  Problemet är att folk nuförtiden är så bortskämda och vill ha allting, utan att göra särskilt mycket för det.  Att odla och vara självhushållare och få ett litet överskott på det, är ju inget 8-4 jobb där man kan chilla lite, som många tycks tro. Utan snarare en dygnetrunt-tillvaro i en ständig strid.

tiki

• Gäst
ok -om jag förstår argumentationen rätt här, så anser ni att politisk erkänd och stödjad självförsörjning egentligen i sin kärna handlar om att folk då kommer parasitera på andras bekostnad och för övrigt är några lata okunniga idioter som inte klara av att hantera sina liv som annat vettig folk som har ärvd sin gård eller fått den financerad av bank.

ok det är ett ställningstagande om nåt .

jag håller givetvis inte med om denna synvinkel .

jag har argumenterad för saken efter bästa förmåga och skall försöka utvekla mina tanker , kanske i denna tråd eller andra .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Det är bäst om man inte inkluderar för många människor när man tillskriver folk en viss åsikt, som man dessutom försöker tolka själv.

Politiskt erkänd kan säkert självhushållning vara/bli i olika omfattning, däremot tror jag inte att samhället någonsin kommer att skänka mark till någon/några som vill hålla på med självhushållning.

Och visst, de flesta finansierar ett gårdsköp med hjälp av en bank, men det är faktiskt fullt möjligt att finansiera ett gårdsköp med hjälp av sparade pengar, särskilt om man köper en mindre gård i ett mindre attraktivt läge. Det är ju ett val som den som vill köpa gård får göra själv. Och om man vill odla utan att äga, så finns det stora möjligheter till detta, eftersom mycket mark ligger obrukad. Det går säkert att hitta någon som vill arrendera ut på lång tid.

Jag hävdar ju att självhushållning inte behöver betyda att man inte använder några pengar, eller att man inte får köpa eller sälja något. Jag ser självhushållning som det som farmors mor och tidigare generationer höll på med. De odlade, höll djur, skötte skogen och hade ibland någon annan bisyssla som gav mer direkta pengar. Man köpte inte mycket, det mesta producerade man själv. Av det som det fanns en marknad för, och som gården kunde bära att producera ett litet överskott av, så sålde man så mycket att man kunde köpa det man inte producerade själv, och förhoppningsvis lite mer så att man hade en LITEN buffert. Det var ett hårt liv, man fick vara nöjd med enkla nöjen, men livet man levde belastade inte miljön något nämnvärt, och man åt hälsosam närproducerad mat och rörde på sig dagligen till skillnad från dagens stillasittande liv.

Med en liten produktion av överskott för avsalu kan man få fram kvalitativa grönsaker och bra kött, eventuellt även hantverksprodukter (givet såklart att man har kunskap och lägger ner det arbete som krävs), som betalar det man behöver köpa in. Det är självhushållning för mig, och en livsstil som är uthållig, möjlig för många att genomföra (om de vill) och som ger utrymme för människor att ha lite olika intressen och specialiteter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
ok -om jag förstår argumentationen rätt här, så anser ni att politisk erkänd och stödjad självförsörjning egentligen i sin kärna handlar om att folk då kommer parasitera på andras bekostnad och för övrigt är några lata okunniga idioter som inte klara av att hantera sina liv som annat vettig folk som har ärvd sin gård eller fått den financerad av bank.

ok det är ett ställningstagande om nåt .

I stor utsträckning är det så, om man nu väljer att uttrycka saken på det sättet.
Men jag måste rätta dig på en del punkter. Rent praktiskt så har inte kommun och kyrka råd att sköta alla sina grönområden. I tysthet finns det en herrans massa odlingar, hönsgårdar, båt- o. husvagns-platser, fotbollsplaner, lekplatser m.m. på "allmän" mark, precis som det alltid varit. Ett problem kan va att få någon sorts kontrakt på marken, då kanske kommunen behöver lägga ner ledningar eller bygga något på sin mark. Tänk dig då om du fått 10-årskontrakt så kommunen måste vänta 8 år.
Men om du vill odla på kommunal mark och det i sin tur skulle lyfta kostnader från kommunen så har du nog deras öra.

Rättelse nr. 2: Visst kan bankjävelen "finansiera" din gård men det är då bankens gård, inte din. Ända tills den dag du betalat den till sista kronan och pantförskrivningen är dödad. Under tiden är det upp till banken att bestämma hur hög ränta (hur många gånger) du ska betala köpeskillingen.

Men betänk detta: Du har hittills inte fått ihop 1 spänn men får låna 10 000 till marken och 10 000 till avstyckningen.
Sen behöver du stängsel runt, för att freda dig från det vilda. 5 000 ?
Hacka, spade, grep, skottkärra, kratta, spett, ......... 1000
Gödsel 1000
Halm 500
En viss yta ska brytas: traktorkostnad 500
Sättpotatis kostar inte mycke men utsäde, fröer värda namnet, 3000?
Hönshus.
Kaninburar
Kaniner 3-4 st 1500
Höns för ägg året om samt tupp. 1500

Innan skörd ska du leva på något i ett år eller så.  Och varje månad jagar banken dig med lån och amorteringar. 

F.ö. är det oftast så i praktiken, att även de som haft turen att ärva en plätt har belånat den. Märkligt nog har människan en enastående förmåga att ordna livet så, att de får hålla med både ris och röv.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TW

• Finland
på längre sikt kan man anta på goda grunder att självförsörjning blir nationalekonomiskt viktigt för att undvika allmän hungersnöd då transporterna och importmaten fördyras. då är ju frågan hur samhället kommer att reagera.

frågan är om det blir en nyfeodalisering med en ny utfattig jordlös torparklass eller om folk sätter sina sista besparingar i en jordbit och befolkningen gradvis breder ut sig över landet som självägande småbrukare. i bästa fall kanske staten rentav kommer att bidra med räntestödslån och reglerade inlösenspriser så som finländska staten gjorde då alla torpare i finland friköpte sin jord 1919-1921.

det är påståendet att man som vanlig människa inte har råd med några hektar jord är långsökt i dagens läge. om man sitter fast i att man måste bo i storstadsregioner eller på bästa svartmyllan i någon slättbygd är det kanske så men sanningen är att det både i sverige och finland finns stora avfolkningsbygder med billig åkermark och toma hus som bara väntar på nya driftiga invånare som skall bygga upp samhället igen.
varför titta på övergivna fotbollsplaner i villaområden då det finns hela byar som bara väntar på invånare.
Till exempel borgsjö by i åsele kommun som förr hade över 200 invånare har bara 15-20 invånare kvar och nästan all åkermark ligger i vanhävd. i byarna kring burträsk i skellefteå kommun är nästan vartannat hus obebott och man kan man köpa ett hus med några hektar jord för 10000 -20000 kronor. eftersom självförsörjningsjordbruket bar sig på 1800-talet då klimatet var kallare så skall det väl bära sig där i framtiden också.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

MagnusH

• Västergötland

Till exempel borgsjö by i åsele kommun som förr hade över 200 invånare har bara 15-20 invånare kvar och nästan all åkermark ligger i vanhävd. i byarna kring burträsk i skellefteå kommun är nästan vartannat hus obebott och man kan man köpa ett hus med några hektar jord för 10000 -20000 kronor. eftersom självförsörjningsjordbruket bar sig på 1800-talet då klimatet var kallare så skall det väl bära sig där i framtiden också.

Håller med om att det finns gott om odlingsbar mark över idag.

Om självförsörjingsjordbruket bar sig på 1800-talet (gjorde det?), så skulle det göra idag förutsatt att man fick hus och mark till skänks mer eller mindre. Det låter oneklign rimligt, men frågan är om det stämmer. Man har ju alltid varit mer eller mindre beroende av varor uitfrån (salt sedan gammalt) och på 1800-talet var det väl en inte helt obetydlig handle med gårdens produkter. Eller? Så då är frågan, kan man förutom att överleva byta till sig motsvarande produkter som som man kunde på 1800-talet (salt, tyg, verktyg). Hur många tunnor korn måste man ge för en lie, nu och då?

Sen kan man ju fundera på de krav på dagen samhäller ställer på djurhållningen, om det kostar mer än förr.
Kanske lite off-topic, ber om ursäkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser