Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändra längd på räkenskapsår och andra bokslutsfrågor  (läst 1151 gånger)

Ibasto

• Gästrikland
Vi startade firma i sommras och nånstans fick man ange längd på första räkenskapsåret och vi valde då förlängt så första bokslutet skulle bli dec 2013.
Nu har vi insett att möjligheten att kvitta förslust mot tjänst innebär att vi borde ha vald förkortat räkenskapsår.
Frugan stämplade första halvåret 2012 och hade starta eget bidrag andra halvan. Under inkomståret 2013 kommer hon inte att ha nån inkomsta av tjänst.

Vi sköter bokföringen själva så jag kan backa tillbaka till december och göra ett bokslut rent praktiskt. Sen börja om med ett nytt år och bokföra om det som har hunnit vara under 2013

Frågan: Kan man ändra längd på räkenskapsår och vad behöver man i så fall göra?

Nästa puck. Jag har bokfört alla inventarier som just inventarier oavsett om det har varit under eller över ett halvt basbelopp med tanken att kunna välja vid bokslutet om jag ska göra direktavskrivning eller "vanlig" avskrivning.
Vad är för och nackdelar? Vi kommer att gå rejält med förslust första året ( eller 1,5 året ) oavsett avskriningar

/Ibasto

Existens!

• Gäst
SV: Ändra längd på räkenskapsår och andra bokslutsfrågor
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 17:34 »
Ja, jag har bara hört om såna som vill förlänga.. så det är svårt att svara på  :)  Men du lär få en deklarationsblankett hursom, och då är det ju bara att använda den.  För jag har sett att de som väljer förlängt år, ändå får en blankett där dom då får skriva in att dom tillämpar förlängt räkenskapsår.  Men det går ju att kolla med skatteverket när blanketterna kommer.

När det gäller inventarierna så får du väga in en del olika faktorer, och det verkar som du har bra koll.

Hur mycket skatt finns att ta på?  Avdraget är ju max 100 000 vilket ger ca 30 000 i lägre skatt. Har hon då inte så mycket skatt inbetalt, så finns det ju ingen anledning att ta max avdrag.

Hur ser framtiden för firman ut?  Om man förväntar sig stora överskott framöver, så är det bättre att göra avskrivningar och spara lite på avdragen.
Förväntar man sig däremot att det kommer att hanka sig fram runt noll-resultat, så dra maximalt nu på direkten, dock då med reservation för skatt som finns, som sagt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser