Jag går den du kallar vedertagna vägen och:
-ger mina höns snäckskal
-de äter kanske vad du kallar konstgjort foder?
vet inte vad du menar med det..hönsmat i plast ...
-de har fönster i hönshuset
-de har lagom värme i hönshuset
-inte att förglömma det finns lyse där också som man kan tända
Enligt dig Fred så är det ynkliga, bortklemade, sjukliga varelser jag har därinne........
![Cry :'(](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/cry.gif)
Och jag förväntas dessutom stå där o klia mig i huvet
och inte begripa vad som hänt dem om något händer dem !
Tror du på det själv ?
Jag har inte sagt/skrivit något om dina höns?
Jag har försökt förklara min syn på bra djurhållning och annamat en sådan så att den skall fungera även om strömmen uteblir, djurskyddsinspektörerna blir arbetslösa och foderbutiken/leverantören klappar igen.
Varför tar du det personligt?
Känner du igen dig i min utmålade beskrivning?
Jag har ingen aning om ifall dina höns är "bortklemade, sjukliga varelser" det lär du väl upptäcka själv om du blir utan ström och allfoder en längre tid. Jag har överhuvudtaget alldrig kommenterat din djurhållning specifikt.
Jag säger bara att höns som inte får anpassa sig efter klimatets skiftningar och anpassa sig till en varierande diet har/får det väldigt svårt att klara sig om allfodret och värmen försvinner.
För mig är det av vikt att kunna leva bra utan det som vi vardagligen ser som självklart och jag vill ge samma förutsättningar även till djuren på gården.
------------------------------------------
Arne.
Jag vet inte hur snäckskalsindustrin påverkar havsbotten.
Jag använder inte produkten och ser ingen anledning att behöva göra det heller så jag har inte haft anledning att fördjupa mig i ämnet.
Höns behöver kalk för sin äggproduktion, inte nödvändigtvis genom snäckor som enligt sin sammansättning är "näst bäst", alltså ger jag dem kalktillskott och möjligheter att leta egna kalkkällor.
Marina institutet vid åbo universitet brukar vara en bra källa för att få svar på frågor gällande östersjön/nordsjön.
Jag har en vän som är marinbiolog där och som har inriktat sig på just marina industriers påverkan på miljön.
Jag ska skicka ett mail och se om han har något matnyttigt att säga om snäckskalsindustrin.
/Fred