Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 12736 gånger)

Balbina

• -
Foder
« skrivet: 22 jan-07 kl 00:20 »
Om man inte vill använda traditionella foder utan blanda själv.
Vad ska man tänka på då??
Vad behöver de???

Balbina

• -
Re:Foder
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 13:43 »
Ingen Hönsvan människa som vet vad en höna äter???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 13:49 »
Hejhej..
Kul att det funkar bra för kycklingarna! Hoppas tuppen blev glad  ;D

Dom måste inte alls ha "köpfoder". Vete + matrester (om man har tillräckligt.. ;)) Är helt ok. O snäckskal förståss. Dom äter nästan allting.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jan-07 kl 14:00 »
Jag har ju foder hemma till hästarna (havre, korn, betfor, vetekli) och funderade på om jag kunde använda det + grönsaker och frukt. Och givetvis skal sedan när de börjar värpa. Om de får olika sorters foder i en burk -plockar de då i sig det de behöver eller äter de bara det som de gillar då???
Är rädd för bristsjukdomar.
just nu äter de traditionellt köpefoder.

tessmoliis: tuppen ligger just nu och surar i ett hörn för att jag la hö i hans fönster  ;D
Kycklingarna är sååå söta. ska se om jag kan få upp en bild på de små pravanterna.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 14:03 av Balbina »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-07 kl 15:40 »
Om man inte vill använda traditionella foder utan blanda själv.
Vad ska man tänka på då??Vad behöver de???
Skriver lite här så det blir fart i tråden  ;D

Det är massor att tänka på men....
varför vill du inte använda t.ex Allfoder det är ju jättebra !  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 22 jan-07 kl 15:54 »
Jag har så mycket fina råvaror att tillgå och funderade på om jag kunde använda dem till hönsen också.
Havre och korn köper jag av en bonde en liten bit härifrån. Han krossar efter min beställning så alla vitaminer finns kvar.
Jag är delägare i en livsmedelsfabrik och får med en massa grönsaker och frukt därifrån. Dessutom får jag grönsaker, frukt och bröd från en butik här i närheten.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-07 kl 16:08 »
Hönsen behöver ett foder som per kg innehåller:

10,4 - 11,2 MJ
14 % Protein
0.35 Metionin
0,60 Metoinin +cystin
0,70 Lysin
0,9 Linolsyra
0,30 Fosfor
Spårelement & Vitaminer

Himla mycket att tänka på själv är jag lat o använder Allfoder  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 16:17 »
Balbina, om dina höns går fritt ute och kan picka i sej vad dom vill, och du dessutom ger dom vete och matrester skulle jag inte tro att dom får bristsjukdomar.

Själv håller jag våra höns på det viset och det fungerar utmärkt!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 16:34 »
Mina höns bor inne för tillfället. och kommer att gå i hönsgård under sommaren.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 16:47 »

10,4 - 11,2 MJ
14 % Protein
0.35 Metionin
0,60 Metoinin +cystin
0,70 Lysin
0,9 Linolsyra
0,30 Fosfor
Spårelement & Vitaminer

Himla mycket att tänka på själv är jag lat o använder Allfoder  :-[
Det finns liknande tabeller för människor, och färdiga små "Nutrition-burkar" som ger (kan ge) människan allt den behöver i en 8oz. färdiglagad måltid som inte behöver tuggas i plast eller plåtburk....taste like shit but you can live on it.
Används mest på institutioner välfärdssamhället staplar upp sina gamlingar i där personalen inte har tid att hjälpa gamla Agda och Uno att få i sig en vanlig måltid.
Lättare att ge dem en burk "fullvärdig kost" och sätta på dem en blöja innan man rullar in dem i TV-rummet.

Vad gäller höns så äter mina i stort sett det jag själv äter och det dom hittar själva ute men med en bas av krossad majs, korn, havre och vete.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 16:50 »
Om det var mina höns skulle jag ändå inte tveka. Industrifoder är inte naturligt, enligt min åsikt. I och för sej är det inte naturligt att ha hönsen i hönsgård heller men den där långa näringsdeklarationen för höns som jag läste i ett annat inlägg skulle jag inte bekymra mej om. Ingen tänker så med sina barn eller sej själva och sitt eget näringsbehov... Tänk på hur en fågel har det i naturen och försök eftersträva det så blir det säkert bra, såvida du inte har 30.000 höns eller nåt...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Pelargon

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-07 kl 16:58 »
Industrifoder är inte naturligt, enligt min åsikt.
Tänk på hur en fågel har det i naturen och försök eftersträva det så blir det säkert bra

Vad är det för fel på färdigfoder menar du  ???

Tycker du att dagens tam höns är likvärdiga med vilda fåglar  ???

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 22 jan-07 kl 17:04 »

Fel och fel, det var inte mitt uttryck för det hela. Onaturligt, sa jag. Pellets är inte naturligt enligt mej. Själv skulle jag aldrig äta det. En stor del av den säd och soja som odlas till djurfoder är genmodifierad och sånt vill jag inte äta. Alltså ger jag det inte till mina höns. Eftersom jag äter både dom och deras ägg.

Dagens tamhöns säjer jag inget om, men mina höns är ganska likställda med vilda fåglar eftersom jag har en gammal småländsk och tålig ras, de bor oisolerat, jag har ingen tillskottsvärme, de får inget tillskottsljus och de går fritt.

...fel uttryckt, jag menar att en stor del av den säd och soja som är genmodifierad går till djurfoder.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 17:10 av kobbe »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #13 skrivet: 22 jan-07 kl 17:09 »
...dessutom gällde frågan i denna tråd att inte använda traditionella foder utan att blanda själv.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 22 jan-07 kl 17:11 »

Det är inget "fel" med färdigfoder för varken höns eller människor....de innehåller säkert allt som behövs ur näringssynpunkt.

Och nej tamhöns är inte vildfåglar, men dom tycker om att kunna ta del av samma förutsättningar som skogshönsfåglar.

Färdigfoder fyller en bra funktion för både människor och djur, och jag ser absolut inget negativt i att erbjuda dem det om behov och efterfrågan finns, men är nog inte förstahandsvalet för någon av dem.

På samma sätt som jag tycker att det är trevligare att bjuda frugan på tortelini med skaldjurssås och en flaska vin istället för en plastflaska "BOOST" (ja bägge alternativen fyller mänskligt födobehöv) när hon kommer hem från jobbet så upplever jag att hönsen uppskattar en varierande allsidig kost att picka i istället för fabrikspressad pellets dag ut och dag in.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-07 kl 17:25 »
...dessutom gällde frågan i denna tråd att inte använda traditionella foder utan att blanda själv.

Just precis rätt uppfattat kobbe ;D
eftersom du kommentera på detta viset så får man intrycket att någon inte uppfattat det,
men det har inte jag sett  ???
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 19:04 av Grimla »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 22 jan-07 kl 17:28 »
Det är alldeles för lättsmält för hönsen, det är ju så att säga redan nermalt och tuggat, och rinner bara igenom deras tarmsystem utan att det behöver jobba.
Ger du hönsen t ex helsäd så sönderdelar hönan detta själv i sin muskelmage, med hjälp av det smågrus som hon pickar i sej lite nu och då.

Mina hönor får en gott-och-blandat-kost baserad på spannmål, matrester från hushållet, snäckskal från Centralföreninga´, samt det gröna och dom maskar och insekter fjäderkräken själva letar reda på utomhus.

Våra vänner på Djurskyddsmyndigheten uttrycker sej fullständigt klart och tydligt i frågan om vad höns ska få att äta (och nu hann jag för en gångs skull först med att banka en lagtext i skallen på er, go´ vänner):
Citera
Fjäderfän ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Ja! Då vet vi precis.... ::)

Hmm, Balbina, har du ingen möjlighet alls att låta hönsen gå ute nu under vintern? Du kan väl åtminstone ha dörren öppen så att dom kan gå ut en stund om dom skulle vilja? Eller dina andra djur kanske vill ha en munsbit höna, så du måste ha dom inhägnade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 22 jan-07 kl 17:43 »
Våra vänner på Djurskyddsmyndigheten uttrycker sej fullständigt klart och tydligt i frågan om vad höns ska få att äta (och nu hann jag för en gångs skull först med att banka en lagtext i skallen på er, go´ vänner):Ja! Då vet vi precis.... ::)

Fjäderfän ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.

Som t.ex Allfoder och andra färdigfoder men inte att t.ex bara ge skummjölk till hönsen  :-\

Och här har vi den allsidiga och välbalanserade sammansättningen
10,4 - 11,2 MJ
14 % Protein
0.35 Metionin
0,60 Metoinin +cystin
0,70 Lysin
0,9 Linolsyra
0,30 Fosfor
Spårelement & Vitaminer

Observera!!! att jag skrev t.ex....inte ska ha färdigfoder...inte bör ha.... inte heller dör utan....
man kan komponera ett eget foder som innehåller nämda värden också  ;D
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 18:59 av Grimla »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 22 jan-07 kl 18:06 »
Tack, Grimla ;D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ason

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-07 kl 18:29 »
Som t.ex Allfoder och andra färdigfoder men inte att bara ge skummjölk till hönsen  :-\

Och här har vi den allsidiga och välbalanserade sammansättningen
10,4 - 11,2 MJ
14 % Protein
0.35 Metionin
0,60 Metoinin +cystin
0,70 Lysin
0,9 Linolsyra
0,30 Fosfor
Spårelement & Vitaminer

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser