Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 12742 gånger)

ason

• Gäst
Re:Foder
« Svar #20 skrivet: 22 jan-07 kl 18:31 »
föregående eller ovanstående så ville jag bara fråga om det är du som är djurskyddsmyndigheten eller lobbymäniska för ngn foderfabrik???

/lena

Balbina

• -
« Svar #21 skrivet: 22 jan-07 kl 18:36 »

Mina hönor får en gott-och-blandat-kost baserad på spannmål, matrester från hushållet, snäckskal från Centralföreninga´, samt det gröna och dom maskar och insekter fjäderkräken själva letar reda på utomhus.

Hmm, Balbina, har du ingen möjlighet alls att låta hönsen gå ute nu under vintern? Du kan väl åtminstone ha dörren öppen så att dom kan gå ut en stund om dom skulle vilja? Eller dina andra djur kanske vill ha en munsbit höna, så du måste ha dom inhägnade.

I vinter får de stanna inne. Till våren ska det byggas en hönsgård i anslutning till deras stora box och den kommer de kunna nyttja även vintertid sedan.
Är precis nyinflyttad och hade egentligen inte tänkt skaffa höns så jag har inte hunnit med hönsgården ännu. Skaffade hönsen för bara en månad sedan.

Mina andra djur är nog inga större problem. Men vi har bilfirma här hemma och sambon kommer inte bli glad om han får hönsskit på bilarna. Dessutom riskerar de ju att bli påkörda  :( Så de får tåla att vara instängda.
(men jag gräver mycket i trädgården så mask kan de få ändå)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 22 jan-07 kl 18:56 »
föregående eller ovanstående så ville jag bara fråga om det är du som är djurskyddsmyndigheten eller lobbymäniska för ngn foderfabrik???
/lena

Va menar du mig  ???
Nä jag lobbar inte för någon foderfirma inte heller jobbar jag på djurskyddsmyndigheten.
Men jag har bra betyg från "Högre specialkurs i Animalieproduktion" kan det vara värt nått  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ason

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 jan-07 kl 19:02 »
..menar ju att det här är ett forum eller samlingsplats för den praktiska alternativrörelsen...det du skriver är ju high tech...vi som bara har ett gäng höns..äter upp tuppar/gammelhöns och äggen...dina inlägg platsar kanske bättre på ATL eller ngt annat proffsinfo...känns bara hämmande för mig...Det här forumet ÄR så viktigt för mig...har valt att leva lite utanför konsumtionssvängen....men måste jag ha en filkand för att mata mina höns och för att debattera här...då ta me fan slutar jag att va på detta forum...

/lena

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 22 jan-07 kl 19:05 »
Är precis nyinflyttad och hade egentligen inte tänkt skaffa höns så jag har inte hunnit med hönsgården ännu. Skaffade hönsen för bara en månad sedan.
Aha, dom är alltså impulsdjur :D ...har visst ett och annat sånt hemma, jag oxå...
...vi har bilfirma här hemma och sambon kommer inte bli glad om han får hönsskit på bilarna. Dessutom riskerar de ju att bli påkörda  :( Så de får tåla att vara instängda.
(men jag gräver mycket i trädgården så mask kan de få ändå)
Hönsskit på bilarna...äsch, det kan väl inte vara mycket starkare än lackrengöring :P ! Mask är trevligt för dom små kacklarna, det är sånt där animaliskt protein som det skulle vara 14 % av, ja ...eller vänta nu, det står inget om att det skulle vara just "animaliskt", så man kan nog ha vilket protein man vill ;) !

ason:
Jag håller med du! Det finns stora pengar att tjäna för Svenska Foder och gänget på att sälja så kallat allfoder. Det ses inte med blida ögon på oss konstiga som köper säd direkt av bönder, ger hönsakräken matrester (inga animaliska matrester till höns, det är ju som bekant förbjudet), tigger skrynkliga frukter och grönsaker i affärerna, eller helt sonika odlar eget foder!
Jag vidhåller återigen att hönsens muskelmagar måste få jobba, och det får dom inte med det lättsmälta köpefodret!
Och får dom en blandad och allsidig vegetarisk och animalisk kost, så får dom i sej alla vitaminer, mineraler och aminosyror dom behöver.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Balbina

• -
« Svar #25 skrivet: 22 jan-07 kl 19:06 »
..menar ju att det här är ett forum eller samlingsplats för den praktiska alternativrörelsen...det du skriver är ju high tech...vi som bara har ett gäng höns..äter upp tuppar/gammelhöns och äggen...dina inlägg platsar kanske bättre på ATL eller ngt annat proffsinfo...känns bara hämmande för mig...Det här forumet ÄR så viktigt för mig...har valt att leva lite utanför konsumtionssvängen....men måste jag ha en filkand för att mata mina höns och för att debattera här...då ta me fan slutar jag att va på detta forum...

/lena

Eftersom jag har haft tävlingshästar där varenda lilla mikrogram av mineraler räknas så uppskattar jag uttömmande svar om vad deras exakta behov är.
Men får de en varierad kost så kommer de väl få i sig allt ändå.
Kör slut på den här säcken med köpefoder. Sedan får vi se hur jag gör.

Balbina

• -
« Svar #26 skrivet: 22 jan-07 kl 19:11 »
Skräptanten: Ehhh. jo de flesta av mina djur har bara "råkat" hamna här. fast på så vis upptäcker man saker som man aldrig skulle upptäcka annars. Ex. så hade jag aldrig upptäckt vilket underbart djur dvärggeten är och då hade jag fortfarande om 35 år stått och suktat vid staketet i djurparken. Så impulsdjur är inte helt fel  ;)
Fast jag hade ju givetvis kollat upp skötsel, lagar osv. innan jag skaffade dem. min närmsta vännina är tokig i höns så det var inte direkt svårt att ta reda på deras skötsel.

ason

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 jan-07 kl 19:19 »
skräptanten!!!

...tack börjar deppa lite över detta forum...kan ju int alltid veta bäst, ha rätt men ibland så känns vissa synpunkter som  ... vet int ens hur jag ska uttrycka det...Jag är ju så småskalig i min sk djurverksamhet...allt slaktar jag själv...äter upp..och skiter ur ;) Blir lite lessen när jag får på näsan av alla experter här... att så ska jag göra för det bara Är så..läs lagar, regelverk. Mina djur mår shitbra...känns iaf så när vi busar runt...ibland får dom va i köket...sitter med dom på dagarna, pratar med dem...dom älskar maten dom får...men dom vill ju alltid ha mer...
foderstater??...är nog helt fel på det...men detta är nog sista gången jag skriver ngt här...

/lena

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 22 jan-07 kl 19:21 »
Det finns stora pengar att tjäna för Svenska Foder och gänget på att sälja så kallat allfoder. Det ses inte med blida ögon på oss konstiga som köper säd direkt av bönder, ger hönsakräken matrester (inga animaliska matrester till höns, det är ju som bekant förbjudet), tigger skrynkliga frukter och grönsaker i affärerna, eller helt sonika odlar eget foder!
Nu skojar du med oss eller.... Svenska Foder har inga stora pengar att tjäna på några  Hobbyhönsägare som köper en säck Allfoder var tredje vecka  ;D

Och får dom en blandad och allsidig vegetarisk och animalisk kost, så får dom i sej alla vitaminer, mineraler och aminosyror dom behöver.
Lysin och Metionin är viktiga för höns. Lysin finns ju i liten mängd i lite olika saker men Metionin finns knappt i något och det är besvärligt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #29 skrivet: 22 jan-07 kl 19:26 »

/lena
Du behöver inte ha en fil kand för att fortsätta ha välmående fåglar.
Lite sunt förnuft, lyhördhet för fåglarnas behov och en varierad kost med tillgång till grov föda eller grus för muskelmagen samt tillgång till torrt materiel att tvätta sig i räcker bra för att hålla sunda fågelbesättningar.

-----------------------------------

Så det är 14% protein som är optimalt för värphöns i Sverige?
Häröver är det 16%.
Kan inte forskarkåren bestämma sig så man vet vad man får ge fåglarna :P :P :P
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 22 jan-07 kl 19:36 »
Så det är 14% protein som är optimalt för värphöns i Sverige?
Häröver är det 16%.
Kan inte forskarkåren bestämma sig så man vet vad man får ge fåglarna

Ojjsan det framgick inte att jag skrev om EKOLOGISKA höns  ;D  ;D
Dom har 14 %
kan vara så här i Sverige också att de konventionella hönsen ligger på 16%
Jag är inte så insatt/intresserad av dem :-[

ason

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 jan-07 kl 19:37 »
..tack Fred...

..jag vet ..våra höns har det bra...

..hur skulle vi anars klara oss, vi är ju beroende av deras "väl" eller hur fan säger man...mår int dom bra så överlever int jag....

/lena

ason

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 jan-07 kl 19:44 »
jadu Grimla.... :)
...det är ju skillnad på djur och djur...eko or noneko...

nu förstår jag int ett shit va du menar...har ett ekologiskt djur mer livberättigande...hmmm...plz ...förklara...

/lena dumihuvett...???

Florina

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 jan-07 kl 19:46 »
Alltid retar det ngn kanske ;D men jag ger mina KÖPE-foder :-X och mina höns är så goa o glada............... och så får de allt gött ifrån köket förståss

Jag har hört att helsäd ska gå rätt igenom, så att det skulle vara bättre att ge krossad säd ??? vad vet jag.... :-*

ason

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 22 jan-07 kl 19:48 »
Florina!!!

Det är säkert jättebra!!! Det är ju förhoppningsvis du som äter äggen o köttet ;D ;D ;D

/lena

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #35 skrivet: 22 jan-07 kl 19:51 »
Alltid retar det ngn kanske ;D men jag ger mina KÖPE-foder :-X och mina höns är så goa o glada............... och så får de allt gött ifrån köket förståss

Jag har hört att helsäd ska gå rätt igenom, så att det skulle vara bättre att ge krossad säd ??? vad vet jag.... :-*
Ja köpefoder är inte "fel" om det ges tillsammans med annat foder (eller matrester). Och det är riktigt att hela sädesslag ofta går "rakt igenom".
Kross är att föredra för hönsens upptagningsförmåga.
Jag glömde skriva "krossad-" framför varje sädesslag.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 22 jan-07 kl 19:56 »
jadu Grimla.... :)
...det är ju skillnad på djur och djur...eko or noneko...
nu förstår jag int ett shit va du menar...har ett ekologiskt djur mer livberättigande...hmmm...plz ...förklara...

vad pratar du om  ???

ason

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 jan-07 kl 19:59 »
..pratar lite bara om att du bryr dej om ekologislka höns....blev väl lite uppsatt...grr..duvet...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 22 jan-07 kl 20:02 »
Grimla:
Svenska Foder och deras anhang tjänar väl ändå pengar även på hönsfabrikernas foderinköp??

Florina:
Hade jag en digitalkamera hade jag kunnat gå ut och plåta lite hönsskit så du fick se att helsäden inte går rätt igenom ;D , jag behöver väl inte tjata om muskelmagen och smågruset en gång till. Däremot kan inte kycklingar smälta helsäd, så till dom är det bra att ge krossad säd.

ason:
Återigen håller jag med dej!! Mår djuren bra så är det ändå prioritet nummer ett! Men det är väl ett problem för vissa, det är lättare att läsa innantill ur en tabell eller lagtext ... än att ha ett gott djuröga.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 22 jan-07 kl 20:06 »
..pratar lite bara om att du bryr dej om ekologislka höns....blev väl lite uppsatt...grr..duvet...

???   Är det fel enligt dig då att vara intresserad av EKOLOGISKA höns   ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser