Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blocketannons angelwings..  (läst 2050 gånger)

Lisen

Blocketannons angelwings..
« skrivet: 14 feb-13 kl 19:13 »
http://www.blocket.se/dalarna/Grupp_med_blandrasankor_45312641.htm?ca=8&w=2

Finns en del att säga om annonsen...... Men det jag reagerade mest på är att så många ankor drabbats av "angelwings". Någon som vet om dom kommit fram till varför fåglar får det?
Har hört att det är foderrelaterat men ungefär lika många har hävdat att det är ärftligt så jag vet inte vad man ska tro..

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Blocketannons angelwings..
« Svar #1 skrivet: 14 feb-13 kl 19:16 »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 feb-13 kl 20:05 »
Jag har skrivit lite om det på min hemsida, efter att ha tittat på utländska sidor och undersökningar så kom jag fram till att det beror på utfodringen.

"Det spekuleras ofta i varför Angel Wings uppkommer och den mest logiska förklaringen är att det förekommer om man utfodrar vattenfåglarna med mat med för mycket protein och socker i, som tex bröd. Angel Wings har inte observerats på vattenfåglar som inte är bosatta i närheten av människor. Tio olika parkpopulationer av Kanadagäss i Sverige fick ungar som under uppväxten fick Angel Wings. Nästa år förbjöd man matning med bröd i en av parkerna och i den parken fick inga ungar Angel Wings det året."

Förut så hade jag 3 ankor frigående på min tomt, samt andra ankor instängda i en hage. Ankorna i hagen fick hönsfoder, och de som gick fritt fick vad naturen erbjöd, och åt upp katternas mat helatiden, samt en del bröd.

Resultatet blev att 2 av de 3 frigående ankorna fick angelwings. Kanske en slump, men... ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-13 kl 20:36 »
Är det permanent eller kan det gå tillbaka med rätt foder?

Lisen

« Svar #4 skrivet: 14 feb-13 kl 20:45 »
Jag har skrivit lite om det på min hemsida, efter att ha tittat på utländska sidor och undersökningar så kom jag fram till att det beror på utfodringen.

Du tror inte att det är ärftligt alls?

Jag själv har bara fått en älling med en utstående vinge och jag utfodrar rätt proteinsnålt, möjligt att dom snodde kattmat eller så när den blev till...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 14 feb-13 kl 20:55 »
Är det permanent eller kan det gå tillbaka med rätt foder?
Tyvärr inte nä det gått så långt som i annonsen. Om man märker det tidigt kan man tejpa vingarna på plats i någon vecka så växer de föhoppningsvis rätt.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 14 feb-13 kl 21:02 »
Du tror inte att det är ärftligt alls?

Jag själv har bara fått en älling med en utstående vinge och jag utfodrar rätt proteinsnålt, möjligt att dom snodde kattmat eller så när den blev till...
Kanske finns 2 olika anledningar som ger skruvade vingar? Eller en kombination med genetiskt + "dålig" utfodring?
Mina 3 som gick fritt var 2 honor och 1 hane. Hanen och honorna var obesläktade medans honorna var syskon. Hanen och ena honan fick angelwings. och som sagt hanen och honorna var obesläktade. :P

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 14 feb-13 kl 21:35 »
En lerig höst för flera år sedan fick vi många sådana. Det som skiljde sig från andra år var att betet tog slut tidigt och vi fick fodra dem istället. Det var samma föräldrar som andra år fick helt normala ungar, så jag tror bara det har med för kraftigt foder att göra.

Micki o Molly

• -
« Svar #8 skrivet: 16 feb-13 kl 11:48 »
En lerig höst för flera år sedan fick vi många sådana. Det som skiljde sig från andra år var att betet tog slut tidigt och vi fick fodra dem istället. Det var samma föräldrar som andra år fick helt normala ungar, så jag tror bara det har med för kraftigt foder att göra.

Har aldrig sett skruvade vingar i vår grupp,  bildas det enbart på växande djur ?  Eller finns risken att det skulle kunna dyka upp hos våra vuxna djur ?

Eller skulle avkommorna till till synes "oskruvade" avelsdjur kunna få  "skruvade" vingar pga att det tidigare förekommit för högt proteinintag ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #9 skrivet: 16 feb-13 kl 17:20 »
Har läst på om detta för ett bra tag sedan och de kunniga spekulerade då, men visste inte säkert, om att det skall finnas en genetisk grundförutsättning som tillsammans med alltför proteinriklig utfodring kan resultera i s.k. Angel Wings. Hade för några år sedan en väldigt glupsk ungdrake som satte i sig en massa startfoder (som de mindre ällingarna skulle ha) och han fick utstående vingar men alla andra ällingar i kullen var helt ok och jag har aldrig haft detta problem för eller senare. Dock har jag sett fall hos folk med spartansk utfodring så det vete sjutton om det inte finns olika varianter av fenomenet. Oavsett skulle jag inte rekommendera att använda drabbade djur i avel bara för säkerhets skull.
« Senast ändrad: 16 feb-13 kl 17:22 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-13 kl 18:44 »
Som jag förstått det så beror det på utfodringen då de är riktigt små, om de får för kraftigt foder som nykläckta och växer för fort i början så hinner inte alla delar i kroppen med men det är klart grunden är ärftlig även om utfodring är/kan vara utlösande, det borde då vara vanligare på ickeproduktionsraser om de utfodras för kraftigt än på raser avlade för att drivas till tillväxt...Bara en tanke :-[

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 16 feb-13 kl 20:43 »
Har aldrig sett skruvade vingar i vår grupp,  bildas det enbart på växande djur ?  Eller finns risken att det skulle kunna dyka upp hos våra vuxna djur ?

Eller skulle avkommorna till till synes "oskruvade" avelsdjur kunna få  "skruvade" vingar pga att det tidigare förekommit för högt proteinintag ?
Endast under uppväxten, när de är stora är det lungt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser