Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gjutjärn??  (läst 17089 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
gjutjärn??
« skrivet: 22 jan-07 kl 22:55 »
hej!
en undran: kan gjutjärnsstekpannor från skeppshult, bara lägga av?
vi har en gjutjärnsstekpanna, där massor av saker har börjat fastna...det började först med en bit i mitten, där pannkakor "fastnade" och gick naturligtvis sönder... :(
nu idag skulle jag steka potatis och det fastnar så jag knappt får upp dem och blir fastbränt i järnet..tråkigt....
kan det ha något att göra med att jag oftast tillsätter vatten när jag steker potatisen? jag så att säga stek/koker den på samma gång(mycket godare) men det är heller inte alla gånger detta händer....och NEJ den är INTE diskad med diskmedel, men däremot har jag sett gubben diska ur den med diskborsten, undrar om det kan vara några rester kvar på den av diskmedlet???  HJÄLP!!!
eller hjälpte jag mig själv nu??? ??? :D

SvenS

• Gäst
Re:gjutjärn??
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 23:26 »
Jag tror jag haft 5-6 gjutjärnsstekpannor ,

Mer överskattad föremål av gjutjärn finns inte. Sista 2 gångerna skötte jag dom som spädbarn, aldrig diskmedel och infettad varje gång efter användning.
Likt förbannat ville pannan inte steka potatis,ägg eller fisk utan att fastna.

Skaffade Teflon.

Lika illa det. Teflon tål inga högre temperaturer, och efter några hårdkörningar så tog den slut också.

vad finns det kvar ?  Aluminium ? Stål ?

Kampen går vidare !

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 23:40 »
Har samma erfarenheter av gjutjärnsstekpannor - bara skit.  >:(

Men jag önskar mig en rejäl gjutjärnsgryta...  :-[

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jan-07 kl 23:40 »
Jag tror jag haft 5-6 gjutjärnsstekpannor ,

Mer överskattad föremål av gjutjärn finns inte. Sista 2 gångerna skötte jag dom som spädbarn, aldrig diskmedel och infettad varje gång efter användning.
Likt förbannat ville pannan inte steka potatis,ägg eller fisk utan att fastna.

Skaffade Teflon.

Lika illa det. Teflon tål inga högre temperaturer, och efter några hårdkörningar så tog den slut också.

vad finns det kvar ?  Aluminium ? Stål ?

Kampen går vidare !

ja, men dem ska ju vara så bra??(gjutjärnspannor alltså.)
teflon,det losssnar ju bara och man blir rädd för att käka maten som är gjord däri... >:(

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-07 kl 23:41 »
Har samma erfarenheter av gjutjärnsstekpannor - bara skit.  >:(

Men jag önskar mig en rejäl gjutjärnsgryta...  :-[

haha,jag la över potatisen FRÅN gjutjärnsstekpannan till gjutjärnsgrytan,lika illa det! brände fast!! F*N!!
men steka prinskorv går utmärkt! ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-07 kl 23:48 »
...gjutjärnsgryta för att laga/koka grytor i. Inte steka i...  :P

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-07 kl 23:49 »
Ni är inte kloka. Gjutjärnsstekpannor är den Enda Sanna Vägen.

Om det bränner fast i pannan saknas det fett. Det räcker inte att fetta in den efter användning (och det behövs inte heller), det krävs en rejäl klick smör innan man sätter igång att steka.

Teflonpanna har vi haft, den var kanonbra om man tyckte om att äta teflon.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 23:51 »
...gjutjärnsgryta för att laga/koka grytor i. Inte steka i...  :P

varför inte då?? dem ska väl kunna användas till allt? :o

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 23:51 »

Om det bränner fast i pannan saknas det fett. Det räcker inte att fetta in den efter användning (och det behövs inte heller), det krävs en rejäl klick smör innan man sätter igång att steka.

nä, du min vän, det hjälper inte med varken olja eller fett... :(

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 23:57 »
Gjutjärnsstekpannor är den Enda Sanna Vägen.

:o :o :o

;)

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 23:59 »

Har dränkt pannan i fett ibland för att få någorlunda släpp på stekpotatisen, det behövs en j-a massa fett, och inte hjälper det alla gånger heller.

Hittade dock följande . Ronnebybruk försöker skingra dimmorna :

Citat : " Smörgåsmargarin eller bakmargarin är direkt olämpliga att använda, använd fett av god kvalite´ (Tror dom menar rent smör eller en bra olja ) " Tänk på att billig korv och halvfabrikat innehåller mycket stärkelse som vid upphettning frigörs , täpper till pannans porer och kan leda till att  det blir svårt att steka utan att maten fastnar. "

Återstår bara att klura ut i vilket led man syndat ?????

Det enda jag vet att olivolja är värdelöst att steka i, det bränns vid.  Kankse bara att köra med smör då ?

Och Ulric , jo , rekommendation att fetta in pannan efter användning står kvar enligt dom. Må vara att det ska ske " När det är nödvändigt "   Ev. när det börjar synas rostränder ?

En rostig panna går förresten bra att slipa bort, men då måste man steka in den igen ordentligt (utan mat)
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 00:05 av SvenS »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-07 kl 00:00 »
diska pannan i varmt vatten
fyll den med vatten och låt det koka i en halvtimme
häll bort vattnet och torka rent pannan

lägg i en klick margarin och lite olja
ställ tillbaka den på plattan och hetta upp den ordentligt
låt den stå med oljan och margarinet och "vila" under natten.
 skölj den med varmt vatten och torka den torr.

lycka till ;)

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 23 jan-07 kl 00:01 »
Jag vill här slå ett slag för olivolja och ghee. Stek aldrig i något annat.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 jan-07 kl 00:04 »

Det enda jag vet att olivolja är värdelöst att steka i, det bränns vid.  Kankse bara att köra med smör då ?

SvenS olivolja är det bästa som finns att steka i :)
med vanligtvis så använder man lite margarin tillsammans med oljan i pannan ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 23 jan-07 kl 00:08 »

lycka till ;)

Detta ska jag lägga på minnet. Tack åsnemor.

Ifall det blir någon ny någon gång...  :)

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-07 kl 00:10 »
Verkar som om Gjutjärnspannor inte tål stärkelse, och då går ju stekpotatis fetbort , då är det teflon som gäller .

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 jan-07 kl 00:10 »
Har dränkt pannan i fett ibland för att få någorlunda släpp på stekpotatisen, det behövs en j-a massa fett, och inte hjälper det alla gånger heller.

Hittade dock följande . Ronnebybruk försöker skingra dimmorna :

Citat : " Smörgåsmargarin eller bakmargarin är direkt olämpliga att använda, använd fett av god kvalite´ (Tror dom menar rent smör eller en bra olja ) " Tänk på att billig korv och halvfabrikat innehåller mycket stärkelse som vid upphettning frigörs , täpper till pannans porer och kan leda till att  det blir svårt att steka utan att maten fastnar. "

Återstår bara att klura ut i vilket led man syndat ?????

Och Ulric , jo , rekommendation att fetta in pannan efter användning står kvar enligt dom. Må vara att det ska ske " När det är nödvändigt "   Ev. när det börjar synas rostränder ?

En rostig panna går förresten bra att slipa bort, men då måste man steka in den igen ordentligt (utan mat)

rostig?? här sköljer vi ut pannan/grytan med hett vatten och vispar ett par gånger, sedan torkar den på eftervärmen på spisen eller torkas för hand med handuk. ;D vårda....

SvenS

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jan-07 kl 00:17 »
rostig?? här sköljer vi ut pannan/grytan med hett vatten och vispar ett par gånger, sedan torkar den på eftervärmen på spisen eller torkas för hand med handuk. ;D vårda....

Jojo, men försöker klura ut vad man gjort för fel. Vad använder du som stekfett?
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 00:18 av SvenS »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #18 skrivet: 23 jan-07 kl 00:18 »

lycka till ;)

Ja, så brukar jag också göra med min gjutjärnsgryta från Ikea med minst 12 år på nacken. Funkar fint! :)

Gjutjärnsstekpannan använder jag nästan bara för att steka pannkakor i. Då är den suverän.
Måste erkänna att jag använder teflonstekpannan för att steka potatis, bondomelett med mera...  :-[
Why be normal when you can be yourself?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 23 jan-07 kl 00:19 »
Så här är det. Gjutjärnspannor ska ha en egen diskborste eller helst en rotviska man ALDRIG använder med diskmedel. Då riskerar man inte att skada det fettlager som behövs för att det inte ska fastna. Nya pannor eller pannor som olydiga, nitiska sambos har diskat med diskmedel, rengörs och torkas på spisen. Den torra pannan fettas in med lite matolja som man torkar bort med hushållspapper. Sen värms pannan upp tills den ryker och får sen svalna. Det ska alltså bara vara en tunn hinna olja som får "bränna fast".

Nästa gång man använder pannan diskas den het med enbart vatten och ställs på plattans eftervärme för att torka. Är något fastbrännt hälls lite vatten i och pannan ställs på plattan. Sen häller man lite grovsalt i när man gnor med viskan. Inga problem alls.

Jag har haft gjutjärnspannor hela livet både hemma och på arbetet i restaurang och i storkök och har aldrig haft några problem med mat som fastnar. Bara när sambon säger "jag har inte gjort nåt!" fastnar det. Och då vet jag att antingen Yesflaskan eller fel diskborste har varit framme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser