Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gjutjärn??  (läst 17078 gånger)

Suresh

• -
Re:gjutjärn??
« Svar #20 skrivet: 23 jan-07 kl 00:22 »
Jo, potatis kan fastna rätt bra i pannan , dock använder jag sällan den varan.

Jag vill upprepa det där med ghee. Smör och margarin innehåller en del ämnen som koagulerar och kan bränna vid. Det gör inte den smöroljan ghee som i övrigt har smörets smakegenskaper.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 23 jan-07 kl 00:25 »
Jag har haft gjutjärnspannor hela livet både hemma och på arbetet i restaurang och i storkök och har aldrig haft några problem med mat som fastnar. Bara när sambon säger "jag har inte gjort nåt!" fastnar det. Och då vet jag att antingen Yesflaskan eller fel diskborste har varit framme.

Du har stenkoll.  ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 23 jan-07 kl 00:27 »

SvenS

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 jan-07 kl 00:30 »
Jag fattar inte problemet. Allt jag lagar blir lyckat. Teflon som gjutjärn.

Men det beror nog på att jag har vedspis. Stektemperaturen blir sällan för hög. Pröva att sänk temperaturen om maten fastnar...

Elspis med plattan på 3:an = Vändstekt ägg tar 25 minuter och lyckas gosa in sig ordentlig i pannan. man behöver ett rakblad för att skilja ägg från panna , potatis ännu värre .

Enda som är bra med gjutjärn är att kycklingbitar puttrar i en sås i nån timme, i en gryta då. Men sådär kan man inte hålla på . Finns det ingen universalpanna som klarar allt ?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 23 jan-07 kl 00:31 »
I mitt kök, alltid!  ;)

Jag har noll koll, men diskbänken är skinande ren.  :-[

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 jan-07 kl 00:34 »
Jojo, men försöker klura ut vad man gjort för fel. Vad använder du som stekfett?
milda eller coop x-tra rapsolja..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 23 jan-07 kl 00:38 »
diskbänken är skinande ren

Grundregel nr. 1! Du hade fått jobb på min restaurang på en gång. Kollen hade du fått efter ett tag med vanan.

SvenS

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 23 jan-07 kl 00:46 »
milda eller coop x-tra rapsolja..

Aha !

Funkar rapsoljan bättre än milda ? (Milda är ju egentligen bakmargarin)

Om jag steker (Veganer håll för ögonen) kotletter i gjutjärn och tar det vääääldigt lugnt med värmen så får jag en hinna i pannan där inte värmen leder längre, i teflon är det bara att gasa på .

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 23 jan-07 kl 00:47 »
Grundregel nr. 1! Du hade fått jobb på min restaurang på en gång. Kollen hade du fått efter ett tag med vanan.

Man tackar.  :)

OT: Dock stressar jag alltför mycket, som en skållad råtta i en het gjutjärnspanna, för att klara av det i längden. Sommarjobbat 2 år i restaurang - dock ej med matlagning. Jag höll skinande rent runt buffén.

« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 00:52 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 jan-07 kl 00:52 »
Milda innehåller egentligen inte mycket fett alls...
Innehållsförteckning Milda:
Vegetabiliskt fett, rapsolja (37 %), vatten, vassle (av mjölk), salt (1,5 %), emulgeringsmedel (sojalecitin), A- och D-vitaminer, arom.
Innehåller inte transfett.

Håll dig borta från margarinerna!
Det ska vara äkta fett, 100 % vegetabilisk olja eller animaliskt.

« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 00:57 av Eulalia »

SvenS

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 jan-07 kl 01:30 »
Här ska göras gheel

En chans till för gjutjärn.

Annars åker  %=#"¤&X  fanskapet till skroten.   :P

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 23 jan-07 kl 09:41 »
Har hört att kokosfett ska vara bra att steka i, tåla höga temperaturer och så.. Har inte provat, äger inte ens en gjutjärnspanna, men det kan ju vara värt att testa för den som har problem. I brist på gjutjärn lagar jag grytor och annat kokkött i min tryckkokare som gör det hela väldigt effektivt!
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 09:42 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Paprika

« Svar #32 skrivet: 23 jan-07 kl 10:40 »
Inte visste jag att en gjutjärnsgryta behövde sådan extra omvårdnad. Jag har nog vanskött min som jag haft i tio år minst. Säg mig,behöver den komma ut någon gång, tex på en promenad eller cykeltur,,,hihi

Eulalia

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 jan-07 kl 10:42 »
Här ska göras gheel

En chans till för gjutjärn.

Annars åker  %=#"¤&X  fanskapet till skroten.   :P

trixet för att det inte ska fastna är : tillräckligt mycket fett (äkta fett)
samt tillräckligt hög värme innan man har i det man ska steka..

för att potatis inte ska fastna, se till att torka ut dem en aning. Det som ska ner i pannan för stekning ska inte vara blött...såvida det inte är en gryta du gör.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 10:43 av Eulalia »

Paprika

« Svar #34 skrivet: 23 jan-07 kl 10:52 »
Ja nu ska jag ut och gå med stavar och då ska banne mig grytan med!
Kram.

Norrsken

• -
« Svar #35 skrivet: 23 jan-07 kl 10:55 »
Precis så här sköter jag också om min gjutjärnspanna.

Och till den som inte äger en...skaffa dig en!!!

Det är ett bra sätt att få i sig järn.  :D bra för oss tjejer med menstruationer som tömmer oss en gång i månaden på det viktiga järnet.

Den behöver inte vara ny, de äldsta är de bästa.(enl. min mening) Auktion eller loppis för en femtiolapp eller så.

Nog ska jag "bli med gjutjärn" så småningom.. Men jag väntar nog lite eftersom jag börjar förlika mig med tanken att jag kommer att flytta någonstans-vet-inte-var-än, de är ju rätt tunga att släpa på.. Men sen får jag leta upp nån loppis! Tack för tipset!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 jan-07 kl 11:12 »
Saxat från http://www.skeppshult.com/svensk/sv_underhall.html:

*  Använd matolja, smör eller margarin vid stekning/bryning.
    * Använd endast hett vatten och diskborste vid rengöring.
    * Torka järnet fritt från fukt.
    * Servera gärna direkt ur våra vackra produkter, men förvara inte mat i dem.
    * Observera att gjutjärn heller inte ska rengöras i diskmaskin.

Svårare än så är det inte.

manna

• -
« Svar #37 skrivet: 23 jan-07 kl 11:21 »
Använder aldrig teflonäcklet. Hua!  :(

Stekpanna, pannkakslagg och plättlagg är alla i gjutjärn. Bästa grejerna! Funkar alltid!

... ni är nog inte några vidare kockar om ni inte reder ut att steka mat utan att denna fastnar överallt. Man ska kela med maten! Få den att trivas i smöret och värmen!  :-*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #38 skrivet: 23 jan-07 kl 11:31 »
Använder aldrig teflonäcklet. Hua!  :(
... ni är nog inte några vidare kockar om ni inte reder ut att steka mat utan att denna fastnar överallt. Man ska kela med maten! Få den att trivas i smöret och värmen!  :-*

Passa dina ord Manna, det kan vara sista gången att du blir bjuden på middag här...   ;)
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 11:52 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 23 jan-07 kl 11:40 »
Nog ska jag "bli med gjutjärn" så småningom.. Men jag väntar nog lite eftersom jag börjar förlika mig med tanken att jag kommer att flytta någonstans-vet-inte-var-än, de är ju rätt tunga att släpa på.. Men sen får jag leta upp nån loppis! Tack för tipset!

Jag resonerar likadant. Aktar mig för att släpa på för mycket tills jag vet var jag landar.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser